Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Jag funderar lite på en sak. Om några av våra medlemmar har både AMEX och MC Premium, sedan reser "så pass lite" antingen privat eller i tjänsten att det krävs en mileage run med SAS Plus eller dyl för att nå EBG, hur motiverar man själv att ha EBG då? Vad skall det användas till? Jag är faktisk genuint nyfiken på vad det behovet skulle täcka eftersom det blir i princip en handfull med resor per år, och den totala kostnaden kanske säger att flyga premiumkabin (SAS Plus, LH/LX Business) ger samma.

Jag har själv båda korten, men reser bara med SAS när det behövs. Det definierar jag som inom Skandinavien, och när jag har fyndat på F&F till någon semesterdestination. Korten har jag för alla företagsutlägg samt privatutlägg. Förra kvalperiod (09-17,08-18) så var jag ca 8.000p kort för EBD då vi åkte Ethiopian till Sydafrika, men det fanns inget intresse för att flyga in det. Mitt syfte med EuroBonus är kreditkort, inte flyga. Om jag hamnar på EBG eller EBS, spelar mindre roll. Jag har valt att ha båda korten då jag anser bådas fördelar är mycket bra. Eftersom jag flyger British Airways eller Lufthansagruppen/andra Star Alliance bolag utanför Skandinavien så upprätthåller jag min status där.

Men som sagt: "när" blir det intressant/"ett måste" att ha status? 2, 5, 10, 15, eller 20 segment per år? Spelar det roll om man åker inrikes, Norden, Europa, eller globalt?

Ett tips är att inte prata om detta för mycket, ju mer man uppmärksammar sweetspots desto större chans att någon ändrar dom.
Lite moment 22 här minst sagt. :confused: Å ena sidan har du naturligtvis rätt. Å andra sidan är väl ett av syftet med forumet att vi ska hjälpa varandra till ett medvetet resande. Ett medvetet resande för mig innebär bland annat att jag ska få ut (för mig) mesta möjliga "bang for the buck", exempelvis genom, sweetspots, vilket kanske inte alltid överensstämmer med flygbolagens drömkund...

Jag funderar lite på en sak. Om några av våra medlemmar har både AMEX och MC Premium, sedan reser "så pass lite" antingen privat eller i tjänsten att det krävs en mileage run med SAS Plus eller dyl för att nå EBG, hur motiverar man själv att ha EBG då? Vad skall det användas till? Jag är faktisk genuint nyfiken på vad det behovet skulle täcka eftersom det blir i princip en handfull med resor per år, och den totala kostnaden kanske säger att flyga premiumkabin (SAS Plus, LH/LX Business) ger samma.

Jag har själv båda korten, men reser bara med SAS när det behövs. Det definierar jag som inom Skandinavien, och när jag har fyndat på F&F till någon semesterdestination. Korten har jag för alla företagsutlägg samt privatutlägg. Förra kvalperiod (09-17,08-18) så var jag ca 8.000p kort för EBD då vi åkte Ethiopian till Sydafrika, men det fanns inget intresse för att flyga in det. Mitt syfte med EuroBonus är kreditkort, inte flyga. Om jag hamnar på EBG eller EBS, spelar mindre roll. Jag har valt att ha båda korten då jag anser bådas fördelar är mycket bra. Eftersom jag flyger British Airways eller Lufthansagruppen/andra Star Alliance bolag utanför Skandinavien så upprätthåller jag min status där.

Men som sagt: "när" blir det intressant/"ett måste" att ha status? 2, 5, 10, 15, eller 20 segment per år? Spelar det roll om man åker inrikes, Norden, Europa, eller globalt?
håller med det verkar "dyrt" och omständigt om resorna är för få, kanske dock om man har kommit en bra bit på vägen mot Gold for life att det kan vara värt det?

Samt att om man kan nyttja fördelarna i övrigt (20p/100kr, dubble vouchers, fly premium) så fyller ju korten stor funktion utöver statuspoängen.

Personligen är det lite av en bekvämlighetsgrej, att det går snabbare, att jag slipper tänka på att alltid ha planerat in mat utan alltid kan hitta en sunkig macka att kasats i mig, prioritet vid problem. Har man vant sig är det svårt att gå tillbaka...
Med tanke på att jobbet har sin strikta policy så kan dessa saker som fås genom status göra det lit mer drägligt runtomkring så att säga.
Hade jag bara rest privat Plus, Business eller First så hade det inte spelat någon roll då det mesta som jag önskar med resande fylls av biljetten i sig.

Mitt syfte med EuroBonus är kreditkort, inte flyga.

Samma här. Min första reaktion på ändringen av intjäningen var att bli "upprörd", men samtidigt drar jag redan idag in 90+% av mina Eurobonus-poäng på annat än flyg, så för mig har det här en liten påverkan.

Jag blir EBS även efter den här ändringen (på segment om inte annat) då jag främst reser i Go inom Europa/Norden. Sänkningen i poäng på de resorna har inte så stor betydelse i det stora hela.

Den här ändringen påverkar alltså inte min "strategi" alls.

Helt klart intressant frågeställning och jag tänkte spontant: Jamen, då kan jag ju komma in i loungen och ha med extra bagage.
Fast båda dessa kan man ju köpa för några hundralappar så det argumentet faller på sin egen orimlighet egentligen.

Det andra jag tänkte på som jag själv tycker är bra med EBG är loungetillgång på andra flygplatser med andra flygbolag när man är ute på vift.
Fast det är nog det enda jag kan komma på nu....

Edit: Fasttrack är ju faktiskt bra att ha också.

Jag kan hålla med om att det hela verkar lite konstigt men för mig är det också en hobby dvs. att uppnå själva statusen är en del av grejen inte hur mycket nytta jag har av den.
Sen blir det även en del awardresor med andra bolag i alliansen och då krävs det ibland guld för vissa förmåner så som fasttrack och loungetillgång.

Men det är klart om man slår ut kostnaden så kanske det inte lönar sig, jag räknar med att kostnaden hamnar under 10000 per år för att nå guld, men I och med ovanstående så spelar detta inte så stor roll.

Sen finns ju alltid förhoppningen att jag kan nå lifetime gold om nu inte SAS ändrar för mycket kring reglerna.

/Andreas

Helt klart intressant frågeställning och jag tänkte spontant: Jamen, då kan jag ju komma in i loungen och ha med extra bagage.
Fast båda dessa kan man ju köpa för några hundralappar så det argumentet faller på sin egen orimlighet egentligen.

Det andra jag tänkte på som jag själv tycker är bra med EBG är loungetillgång på andra flygplatser med andra flygbolag när man är ute på vift.
Fast det är nog det enda jag kan komma på nu....

Edit: Fasttrack är ju faktiskt bra att ha också.

Det är ju EBD som är det viktiga, för det som är överlägset där är att ge bort ett Guld.. just nu har 3 av 4 i familjen guld, det blir bra med 25% bonus på plus-resor i long haul. :)

Jag funderar lite på en sak. Om några av våra medlemmar har både AMEX och MC Premium, sedan reser "så pass lite" antingen privat eller i tjänsten att det krävs en mileage run med SAS Plus eller dyl för att nå EBG, hur motiverar man själv att ha EBG då? Vad skall det användas till?

För min del, loungetillgång, fast track, separat incheckningskö och priority boarding och bagage är saker som sätter en liten guldkant (pun intended) på en resa, även om de inte objektivt är "värt pengarna" när man bara gör en handfull resor om året. Men ska jag vara ärlig så är kanske den största anledningen själva känslan av status, den varma känslan inombords när man genom att kämpa uppnått något lite bättre som de flesta andra inte har tillgång till. Att sen knappt någon annan vet om att man har statusen, och ännu färre bryr sig, spelar ingen roll; jag har det för min egen skull.

Jag funderar lite på en sak. Om några av våra medlemmar har både AMEX och MC Premium, sedan reser "så pass lite" antingen privat eller i tjänsten att det krävs en mileage run med SAS Plus eller dyl för att nå EBG, hur motiverar man själv att ha EBG då? Vad skall det användas till?
Intressant frågeställning! Nyttigt att tänka igenom för sig själv också ibland.

Ser mig som en medveten konsument sedan länge och försöker bli en medveten resenär. Jag har gått all-in på SAS och är färsk EBG sedan ett halvår (tack vare Amex Elite, MC Premium, Mileage Run och framförallt BC). Har tänkt testa i ett år och kommer under Guldperioden förhoppningsvis göra minst två awardresor till USA med familjen och två betalda resor inom Europa (tre sträckor Plus, en Go) samt eventuellt ny MR. Skrämmande lite i BC-världen!:D

Flera andra har redan nämnt fördelarna med statusen och de håller jag såklart med om. För mig är det summan av dessa som accentueras av bättre förmåner och poängintjäning på korten samt vouchers .

Med barn som "snart" lämnar mellanstadiet är förhoppningen även att det ska bli mer resande med åren och jag som är "närmre-döden-än-födseln" hoppas även att möjligheten till Lifetime Gold finns kvar. Den långsiktiga strategin blir i så fall att sikta på det vilket kan ge 5-10 år som EBG under yrkeslivet och i bästa fall lika många som pensionär. Ja, jag är medveten om att förmånen kan tas bort, SAS/Eurobonus kan säljas och flera andra oförutsedda händelser, jag kanske inte ens lever till pension. Men: "Den som lever får te, sa gamle Lipton!";)

Toppen