Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Blir att boka om från light till go, når EBG på både poäng och legs utan större problem intra-europa men vill ha 1 K poäng på min resa så man får lite poäng.

Jag är ju en av de som drabba hårt av detta med nuvarande resmönster.
Har både EBD och Aegean Gold som backup i Star Alliance.

Med bokade resor och mastercard premium har jag minst 70k baspoäng intjänat för denna periods EBD. Behöver med andra ord skaffa Amex Elite eller göra en till Longhaul fast i plus eller köra plusgrade på redan befintliga bokningar.

Jag kommer med andra ord kvala till EBD även denna period och har kortet säkrat för 2 år till.

Jag sitter lugnt i båten just nu, inga resor som behöver bokas närmsta tiden. Kommer att vänta och se lite vad som händer. EBG tar jag med Amex Elite, Mastercard Premium och en longhaul plus framöver. Återstår att se vart jag lägger resten av resandet. Kan bli fokus på Aegean som program eller lägga över mer till British Airways. Närmsta halvåret blir det som avgör vilken strategi jag väljer framöver.

Kör mest Plus både i arbetet och privat och brukar nå både poäng/segmentgränsen till EBG. Varit nära ibland men saknar intresse för EBD. Hoppas nu jag får Lifetime snart då jag blivit EBG 10 år i rad från januari 2009. Hade valt fler direktflyg då på hemresorna i jobbet.

I annat fall kvalar jag garanterat in på segment genom jobbet ganska precis eller strax under som löser sig med en dags MR i slutet.

Tänkte annars betala få privatresor denna period då jag har mycket poäng och dessutom två 2-1 från mitt uppsagda Elite jag tänkt bränna på bonusresor.

Last edited:
Jag är i dagsläget EBD och jag kommer antagligen hålla mig till SAS men istället bara satsa på EBG framöver.

Om vi ANTAR att kreditkort bonusar inte ändras, samt nivåer för EBG inte ändras så är det ju fortfarande väldigt enkelt att bli EBG. Jag flyger nästan bara longhaul i Go, ofta till Asien. Så då klarar jag guld med ca en Plus resa eller några Go resor (med MC Premium och AMEX).

Men vi får ju se vad som händer framöver. Det kan ju komma fler överraskningar... Det känns lite konstigt att SAS straffar de som faktiskt flyger, istället för att minska bonusar från kreditkort. Eller de kanske tjänar mycket på det..?

När man börjar jämföra med andra bonusprogram (t.ex. LH M&M eller BAEC) så inser man hur enkelt det har varit och fortfarande är att få status med SAS EB.

När man börjar jämföra med andra bonusprogram (t.ex. Lufthansa M&M eller BAEC) så inser man hur enkelt det har varit och fortfarande är att få status med SAS EuroBonus.
Just BAEC har nog faktiskt varit enklare. Numera krävs det väl typ två resor i business till USA för att få Gold?

...jag har tre år kvar till Lifetime om jag räknat rätt så det gäller ju att hålla ångan uppe
Är i samma sits, så kan ju finnas ett värde i att hålla sig till nuvarande plan och EB ett tag till, vilket jag tänkte göra. Sen vet man ju iofs inte om lifetime också stryker på foten vid senare tillfälle... Låt oss hoppas det stannar.

Go Light är ytterst sällanvara för min del, så det påverkar inte så mycket. Nya poängtabeller blir dock en parameter till att kika på de gånger det bokas Go (primärt via arbetsgivare).

Blir en del Star Alliance från tid till annan. Så det blir intressant och se vilka förändringar som görs beträffande intjäning till EB från andra bolag vid senare tillfälle.

Hade redan innan detta droppades tänkt släppa BA Gold nästa år eftersom jag flyger mindre och troligen inte klarar både det och EBD utan att behöva boka massa extra stopp så det blir nog ingen större skillnad. Har bara haft en Go Light Europa i år, och på longhaul bara en enda resa med SAS, Plus VIP. Resten är enbart övriga Star så får hålla tummarna att LH och SQ inte sänker intjäningen de också.

Just ja, tips var det.
Lufthansa E-klass på longhaul är nästan alltid billigare än SAS Plus om man reser kortvecka Må-To och ger samma eller fler poäng.
SQ D-klass kan vara bra prissatt även till destinationer i norra Asien (Tokyo, Seoul, Peking). Tyvärr bara 150% nuförtiden men hårdvaran är så bra så det spelar ingen roll.

Last edited:
Jag står i valet och kvalet. Som sällanflygare i SAS GO på long haul inte längre når jag inte upp i EBG längre utan att ändra mitt resmönster. Så jag funderar på min strategi och vad status erbjuder mig. Som det ser ut just nu tror jag att jag tillsvidare kör weekendresor i Europa istället på billigaste alliansbiljett och sen 1 long haul per år till något trevligt ställe. Vi gärna se något annat än SAS destinationerna och flyger gärna med annat bolag.

Givet detta så kommer jag att byta kortstrategi något och gå från SAS Amex elite till AMEX platinum, då har jag åtminstone fast track på min hemmabas. Vi får se om jag skaffat ett Amex premium kort också, men det behöver jag inte besluta nu.

Detta kommer inte påverka mig så mycket i nuläget. Får Diamond på segment och är bara att hoppas att detta blir kvar. Tror det skulle vara ett stort misstag av SAS att ta bort möjlighet till Guld/Diamond på segment. Vi som reser så pass mycket även om det bara är inom Norden/Sverige bidrar sannolikt ganska bra till vinsten eftersom så mycket resor också för många innebär resor med kort varsel och då är även billigaste ekonominiljetten som företagen kräver tämligen dyr.

Toppen