Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Funderade på att flyga ihop Guld eller Diamant med diverse kort m.m. Men slutade som de gjort sista åren. Flyg det du vill och Betala för den klass du vill flyga i.
Behåller SAS AMEX premium nästa år. Efter det är det Amex Platinum tror jag för min del. Lounge Fast Track m.m. ingår och så Pontus i det. 6000per år borde det va enklaste att ha Lounge m.m. om man bor i Stockholms området. med chans till Lounge oavsett allians man flyger i samt vilken typ av biljett man åker på. Känns som det bästa alternativet för mig just nu.

Last edited:
Jag har inte bestämt mig om jag skall gå för Diamond eller inte, jag är i valet och kvalet.... Jag åker för övrigt mycket sällan i minus så jag vet inte hur mycket det påverkar heller!

Ingen större påverkan för mig så länge alla mina Plusgradebud på runt 5000 poäng för Norden+Europaflygningar går igenom vilket de gjort hitills. AMEX + MC Premium + 4 segment ARN-CPH (Plus) + 4 segment CPH-NCE (Plus) + ett par LH segment (Classic) så är jag klar. Räknar med att vara återkvalad i slutet av oktober då mitt kvalificeringsår börjar i September.

Extra glad när jag inser att mitt resemönster gör att detta påverkas väldigt lite. Har ca 25 t/r inrikes per pr som alltid bokas i Plus då jag behöver ombokningsbara biljetter samt nästan alltid flyger i rusning, vilket för att priset ändå inte skiljer särskilt mycket.

Utöver det så blir det 5-6 långresor till Asien, antingen med Bangkok som bas och då med Thai, eller med Shanghai eller HK som transit och då med SAS, med SAS i Plus eller Business, med Thai alltid i business som krediterar 200% till EB kontot.

Gör som den här förändringen för att få färre med EBG eller handlar det helt enkelt om att höja marginalen på lägsta GO biljetten då de slipper ”kostnaden” med EB poäng? I övrigt är det ju svårt att höja marginalen utan att höja priset, svårt att se vilken service de ska ta bort förutom EB poängen.

Jag kommer avvakta ett tag. Både för att se vad SAS kommer göra härnäst och för att tänka över en strategi :) vill gärna se en officiell kommentar från dem.
Jag tror inte det här är den sista förändringen SAS gör i närtid.
Jag tror att plusgrade kommer påverkas på något sätt och även kostnaden för bonusresor när de nu gjort det enklare för allmänheten att hitta bra Star Alliance award resor.

Har bokat årets jobb och privat resor sedan tidigare.
Jobbresor är det enbart ekonomi som gäller enligt policy.
Just nu känner jag att jag lika gärna kan boka nästa års med Norwegian eller BRA men har inte bestämt mig ännu. Samla poäng hos Eurobonus kommer jag sannolikt fortsätta att göra.

Tusan då! Här försöker man vara cool och hänga med i lingot, men där brände jag mig tydligen! Menade Star Alliance! ;)

Det förstod vi andra att du gjorde i det sammanhanget! :)

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra än. Får se när denna förändringen kommuniceras till den breda allmänheten först i typ ett nyhetsbrev, det har ju inte skett än och det skulle inte förvåna mig om något hinner ändras innan dess. Diamond är säkrat för nästa år iaf redan.

Om det inte skulle vara värt det så är jag öppen för att byta allians eller åtminstone program.

Jag behöver först börja resa ihop poäng Maj -2019 är EBD fram tills dess. Eller rättare sagt redan klar för 2018-2019 så jag måste kvalificera maj 2019- april2020
Mina tankar är att jag redan nu tittar på roliga Business eller First alternativ och klämmer till på en eller flera för att säkra guld, jag har tre år kvar till Lifetime om jag räknat rätt så det gäller ju att hålla ångan uppe

Jag hör till de som egentligen aldrig ens skulle inneha silverstatus... Och Silver är det högsta jag någonsin uppnått.

Flyger enbart för nöjes skull och har bara i undantagsfall varit SAS-trogen. Kommer dock fortsatt föredra Star Alliance och kreditera de små poäng jag kan krafsa ihop till mitt EuroBonus. Gillar att kunna flyga inrikes i Norge för 10000 poäng emellanåt. Med en årlig 2-4-1 (nej, inte den där alla andra har utan den där usla intra-europa med enbart SAS) kommer jag iväg på en extra weekendresa i europa. Eller så kan jag uppgradera ett transatlantiskt segment till Plus.

Poängen tjänar jag in på Preem och LensOn... Och ibland klirrar det till efter något United-segment.

Toppen