Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

5 min business checkin och 5 min fast track ca klockan 5:30. Charterdelen kaotisk.

Fråga: var checkar ni in på LH-flighterna på T5 ? Är det via SAS diskarna eller egna längre bort mot Sky City ? Skall åka om en vecka och är lite ringrostig.

plover skrev:Fråga: var checkar ni in på LH-flighterna på T5 ? Är det via SAS diskarna eller egna längre bort mot Sky City ? Skall åka om en vecka och är lite ringrostig.Klicka för att utvidga...

Det finns automater före SAS-diskarna och bagage-drop i direkt anslutning.

Har varit mycket smidigt.

plover skrev:Fråga: var checkar ni in på LH-flighterna på T5 ? Är det via SAS diskarna eller egna längre bort mot Sky City ? Skall åka om en vecka och är lite ringrostig.Klicka för att utvidga...

För 10 dagar sedan, checkade jag in på min Swiss flight (Lufthansa-gruppen) vid SAS diskarna, minst folk i kö den dagen.

toer00 skrev:Och alla (SK) automater fungerar som de skall? (Flyger till PMI i em med SAS Plus).Klicka för att utvidga...
Såg ut så när vi passerade igår. Tips jag fick av en kompis är att även automaterna i T4 kan fixa bagagaremsar till SAS! Själv tog jag ut några från automaten hos Arlanda Express på Stockholm C.

Igår vid 12.30 tiden var det ganska mycket folk i T5, kontroll för inpassering vid SkyCity. Vi skulle flyga senare men hade även en försenad väska att leta reda på. Security köerna varierade kraftigt under tiden vi gick omkring. När jag var hos SAS för att lämna våra väskor vid 13 snöret så var 5F ganska lugnt, men någon timme senare rapporterade Swedavia omkring en halvtimmes väntetid. Vi åkte över till T2 och Menzies bagageavdelning (väskan med SAS tagg hade flugit KLM), där var det helt tomt i security istället vid 15-tiden. Vi gick igenom där och åkte bussen tillbaka. Ingen före i kön till något och bussen kom efter några få minuter.

Är i ungefär samma situation. Vad jag förstår kan kan man lämna väskan kvällen innan om man har en SAS-flight på morgonen därpå. Men vad gäller om man har en Lufthansa flight?

För en vecka sen så åkte jag ut till ARN och droppade väskorna kvällen innan på en morgonflight med SAS. Nu har vi bekanta som skall ner och besöka oss men flyger med Eurowings…

Vet att de tillhör LH men går det att göra samma manöver om man flyger med dom? Nån som gjort det med Eurowings?

Så.. 2022-06-11 kl 15:35 sitter på SK 1809 mot Palma, rad 9 av 10 PLUS rader. Fr parkering P57 till gate ca 15 min. Ordinarie (GO) köerna var långa vid T5 - F45 min enl Swedavia … men PLUS ca 5 min att lämna bagaget och 5 min att komma igenom priority securiry.

Tacksam för hjälp. Ska åka på en poängresa med stjärnalliansen och Austrian airlines från Arlanda till Wien t o r. Eurobonuspoäng. Business class. Ska inte checka in bagage.

Fråga 1. Resan finns i SASappen. Kan jag checka in online i appen på samma sätt som när man flyger med SAS? Hemresan via WAW. Först Austrian och sedan LOT till Arlanda. Tidsbesparande med boardingkortet klart i mobilen vid ankomst till flygplatsen.

Fråga 2. Funkar det att använda säkerhetskontrollen vid T4 på Arlanda när jag flyger Austrian airlines? Tänker gå nya länken airside bort till T5. Funkar fast track vid T4 för Austrian airlines? Åker business och har EBG och TGG.

Lite amatörfrågor kanske men brukar bara flyga SAS och THAI.

1 Du kommer inte kunna checka in i SAS appen, du checkar in i Austrian Appen brukar även fungera i LH appen

2 Ja på båda frågorna

Ha en trevlig resa och du glöm inte berätta hur resan är/blev!

Det finns inga amatör eller dumma frågor, bara dumma svar ibland.

adhoc76 skrev:Funkar Amex Platinum för fast track i T4 alltså? Såg att det bara är skyltat ”Ryanair fast track” och hittar ingen info i Amex kanaler om att de har fast track i T4.Klicka för att utvidga...

funkade för ett par veckor sen iaf när jag testade

adhoc76 skrev:Funkar Amex Platinum för fast track i T4 alltså? Såg att det bara är skyltat ”Ryanair fast track” och hittar ingen info i Amex kanaler om att de har fast track i T4.Klicka för att utvidga...
Skulle inte lita på att Amex har uppdaterad info när de fortfarande skriver Stockholm Arlanda Terminal 5 (vid SAS-incheckningen), trots att det har funkat även i T5D närmast SkyCity väldigt länge.

Back