Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

hallgren

Medlem
I morse var jag och familjen på Arlanda. Avgång 06.00 och vi dök upp på terminal 5 några minuter efter 3.
Först fick vi leta rätt på automaterna för att få taggar till bagaget. De var gömda bakom en kö till manuell SAS-incheckning som tydligen skulle öppna 04. Den såg lång ut och jag är inte säker på att alla som stod i den förstod vad de stod i kö till. Men till incheckningsautomaterna var det ingen kö.
Sen var det dags att hitta var kön till bag drop egentligen började, även den låg bakom den långa incheckningskön och när man väl hittat in där gick den ganska snabbt.
Sen var klockan ca 03.30 och vi gick mot säkerhetskontrollen. Ingen kö utanför automaterna, men fast track skulle inte öppna förrän 04. Personalen ville inte rekommendera det ena (vara först i kön när fast track öppnade) eller det andra (ställa oss i den vanliga kön) men vi valde att ställa oss i kön.
Det visade sig att den tog nästan precis en halvtimme, men fast track öppnade strax före fyra, så med facit i hand hade det gått snabbare.

därefter gick vi mot SAS-loungerna. De öppnade inte förrän 5, så där kom nästa kö. Vi åkte upp dit vid 4.45 och då var nästan hela utrymmet vid hissarna fullt med folk. Loungerna öppnade ett par minuter före 5, och därefter var det slut på köandet för idag.
 

Lalaland

Medlem
Update från airportsecurity.se: buggarna som har varit rapporterade här ska nu vara lösta. Exempelvis funkar nu filtreringen på flygplats fullt ut. Vidare ser man nu även live-data från Swedavias rapportering också, för alla säkerhetskontroller.

Verkar inte som Swedavia just nu rapporterar något från T4 FT, men ska se om jag kan hitta det.

Fick idag tillgång till Swedavias Premium API för väntetider, så ska se vad det ger som inte det officiella/inofficiella från Swedavias egna webbplats ger.

https://airportsecurity.se verkar inte visa grafer idag...
 

Capa

Medlem
Vårat sas flyg är försenat en timme (hittills). Dock står i sms:et please check in according to your original departure time. Ska man åka hemifrån som planerat (då att vi är där 4 timmar innan den nya avgångstiden) eller ska vi skjuta taxiresan en timme så att vi är där 3 timmar innan den nya avgångstiden? Inte så kul om man gör som det står i sms:et och sedan tvingas vänta utomhus och inte bli insläppt bara för att man är där för tidigt..?
 

GOTBound

Medlem
Vårat sas flyg är försenat en timme (hittills). Dock står i sms:et please check in according to your original departure time. Ska man åka hemifrån som planerat (då att vi är där 4 timmar innan den nya avgångstiden) eller ska vi skjuta taxiresan en timme så att vi är där 3 timmar innan den nya avgångstiden? Inte så kul om man gör som det står i sms:et och sedan tvingas vänta utomhus och inte bli insläppt bara för att man är där för tidigt..?
Avgångstiden kan teoretiskt sätt flyttas framåt till eller nära den ursprungliga.
Jag har själv varit med om flyg med SAS där app och SMS meddelat lång försening som sedan kontinuerligt kortats ned.
EDIT: med detta sagt, så inträffade detta senast under normala omständigheter tidigare i år.
 

Capa

Medlem
Tack för svar. Vi åker som planerat och blir det tjafs om att komma in i terminalen så får man bara hänvisa till sms:et :)
 

bvs

Medlem
I dag 12:55

Total tid från T5 taxi till bord hos Pontus ca 25minuter. Bara handbagage och redan incheckad.

10min för att komma in i terminalen, är lite kaotiskt då folk som är där långt innan står i kön bara för att se inte bli insläppta när de kommer fram, sen hänger de kvar där framme och stoppar upp för alla andra. Till deras försvar så finns det ingen som helst skyltad info om max 30min innan.

10min i FT, två scanners öppna, flöt på rätt bra på min sida men var några riktiga bromsklossar i andra scannern.

5min promenad i terminalen och ingen kö för att få bord hos Pontus, dock en skylt om att det ska ta 30min att få maten.
 
Last edited:

bvs

Medlem
Kön till passkontrollen går bort till Forex. Spännande :)

edit: 45min tog passkontrollen, totalt kaos
 
Last edited:
Toppen