Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Problemet är att det inte finns tillräckligt mycket säkerhetspersonal... men det måste väl finnas massvis med militärt utbildade skyddsvakter man kan använda. Kalla in militären! (dvs tänk lite utanför boxarna).
(de militära skyddsvakterna lär ha tillräcklig säkerhetsklassning, sedan tar det väl en dag att utbilda dom i larmbågarna... Det är enbart en pengafråga, att erbjuda denna personalgrupp (och securitasvakter etc, eller "kontorsråttor på SAAB) tillräckligt mycket lön för att de skulle vilja extraknäcka några veckor på semestern)

Problemet är att det inte finns tillräckligt mycket säkerhetspersonal... men det måste väl finnas massvis med militärt utbildade skyddsvakter man kan använda. Kalla in militären! (dvs tänk lite utanför boxarna).
(de militära skyddsvakterna lär ha tillräcklig säkerhetsklassning, sedan tar det väl en dag att utbilda dom i larmbågarna... Det är enbart en pengafråga, att erbjuda denna personalgrupp (och securitasvakter etc, eller "kontorsråttor på SAAB) tillräckligt mycket lön för att de skulle vilja extraknäcka några veckor på semestern)
Man kan tyvärr inte överföra en säkerhetsklassning så :)

För dom har inget att göra p.g.a. att världsläget är så totalt lugnt utan någon som helst säkerhetshot, försvaret sedan länge är extremt överdimensionerat med massor av heltidsanställd överflödspersonal, ingen verksamhet som behöver säkerhetsskydd pågår inom Försvarsmakten o.s.v.? Eller hur tänkte du? :eek::eek::eek:
Försvarsmakten har för övrigt också stora provlem just nu - eftersom den personal de vill anställa måste säkerhetsklassas och det är lång backlog på just den klassningen.

När jag nu tog mig tid att kika på lite mer av min data ser jag att det finns fler security kontroller än jag trodde på T5:

Security Arlanda Terminal 2
Security Arlanda Terminal 2 FastTrack
Security Arlanda Terminal 5 B
Security Arlanda Terminal 5 B FastTrack
Security Arlanda Terminal 5 CB FastTrack
Security Arlanda Terminal 5 CB Lower
Security Arlanda Terminal 5 CB Upper
Security Arlanda Terminal 5 Pier F East
Security Arlanda Terminal 5 Pier F Level 2

Terminal 5 CB är ju stora securityn vid SAS, och den har ju en upper, en lower och en fasttrack.

Men.. Pier F East och Pier F Level 2? Det ena är kanske transfer security när man kommer från utanför Schengen. Eller finns det mer än en transfer security? Eller har det hänt något runt ombyggnaderna som jag missat?

När jag nu tog mig tid att kika på lite mer av min data ser jag att det finns fler security kontroller än jag trodde på T5:

Terminal 5 CB är ju stora securityn vid SAS, och den har ju en upper, en lower och en fasttrack.

Men.. Pier F East och Pier F Level 2? Det ena är kanske transfer security när man kommer från utanför Schengen. Eller finns det mer än en transfer security? Eller har det hänt något runt ombyggnaderna som jag missat?
Transfer securityn ligger ju mycket riktigt på plan 2, ankomstvåningen, så det måste vara den som är Pier F Level 2.
Pir F går i nästan nord-sydlig riktning så östsidan blir väl någonstans i trakten av byggarbetsplatsen för pir G? Kan inte påminna mig att jag sett något flöde från den sidan.

Toppen