Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

mha321

Medlem
Problemet är ju att det tex på en lördag inte finns ett enda inrikes flyg som landar på Arlanda tidigt nog för att hinna iväg med morgon kärror därifrån. Tidigaste är ume som landar kl 8... Eller iofs rajjan 0720. Visby kommer vid lunch och Sundsvall går överhuvudtaget inte.

Kvällen innan hade funkat om det funnits hotell airside men det gör det ju inte.
 

ulagun

Medlem
Flög Bromma i torsdags till Visby med avgång 10.00 och det var Noll kö jag menar noll var helt själv i security kl 09.20 rätt skön snubbe i security som jag gafflade med när jag påtalade skillnaden från tisdagen när jag flög på Arn ” här har vi koll” sade han och sa att det är olika bolag som sköter security i Bromma vs Arn och vi är inga amatörer vs det andra bolaget som sagt med glimten i ögat.
Hmmm...
Varför inte lite job rotation Bromma/Arlanda
 

Tomas E

Medlem
Den närmaste flygplatsen är Bromma, då blir det Gustaf Fridolin-linjen:
Visa bifogad bild 130067

Fd statsministern Stefan Löfven provade också den rutten:
Visa bifogad bild 130068
Miljöskadan är stor när ett flygplan flyger 4 mil till en flygplats Miljöpartiet vill lägga ned – Ljusnan
OT och jag hade själv väldigt kul åt "Air Fridolin", men om rätt ska vara rätt handlade det väl om positioneringsflygningar snarare än att Fridolin eller någon annan faktiskt flugit ARN-BMA som passagerare? Statsflyget var tidigare baserat på Bromma, men har nu flyttat till Arlanda. Under en period när de utökade verksamheten har jag för mig att de hade två Gulfstream på Bromma och ett på Arlanda, eftersom det inte fanns hangarplats för det tredje planet på Bromma. Dessutom kunde flygplan tvingas landa på Arlanda när de ankom sent, eftersom Bromma är stängt på natten. (Förmodligen är det en bidragande anledning till flytten till ARN - det var i längden för krångligt att behöva använda olika flygplatser beroende på tidpunkt.)
I fallet Fridolin är min minnesbild att Flygvapnet undrade om inte Fridolin kunde ta sig till Arlanda där planet stod/skulle stå, men fick nej (från någon assistent), vilket ledde till den beryktade tomflygningen.
 

Tomas E

Medlem
Finns det något flyg Skavsta-Arlanda, så man på det sättet kan ta sig förbi köerna?
Seriöst, vilken är den närmaste flygplatsen till Stockholm, som flyger till Arlanda. Sitter hellre på "kö" på tåg/flyg än står i kö på Arlanda.
Flightconnections är din vän, men har med linjer som enbart drivs säsongsvis och flera linjer som inte startat upp efter covid (t.ex. ANA ARN-HND), så man måste dubbelkolla.

Direct flights from Stockholm (Arlanda) (ARN) - FlightConnections

Svaret ser ut att vara Hagfors om vi håller oss på fastlandet.
Närmaste flygplats som trafikeras både från ARN och BMA är Visby.
 

Ricci

Medlem
Det känns som att ARN är en "No go area" de närmaste månaderna.
Om man inte är i ren transit bör man alltså undvika denna flygplats?
 

JacobGBG

Medlem
Det känns som att ARN är en "No go area" de närmaste månaderna.
Om man inte är i ren transit bör man alltså undvika denna flygplats?

Om du har fast track så kan det vara görbart, annars så är det nog förenat med stor frustration i bästa fallet och riskabelt i värsta.
 
Toppen