Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Fredde18

Medlem
Nu är det dags för en morgontur igen! Mot Paris med SAS i morgon bitti 07:25. Jag tolkar kommentarer här och det jag sett på Swedavias hemsida med tider till security senaste tiden som att det i princip är business as before. Reser i plus men ska lämna ifrån oss en väska. Sover på Comfort (studentpriset ni vet, 699kr ;)) så det känns som 2 timmar innan är supersafe.
 

henke12

Medlem
Nu är det dags för en morgontur igen! Mot Paris med SAS i morgon bitti 07:25. Jag tolkar kommentarer här och det jag sett på Swedavias hemsida med tider till security senaste tiden som att det i princip är business as before. Reser i plus men ska lämna ifrån oss en väska. Sover på Comfort (studentpriset ni vet, 699kr ;)) så det känns som 2 timmar innan är supersafe.

Jag skulle säga att även 1,5h innan är supersafe!
 

taxvalp

Medlem
Reser i dag tidig fredagseftermiddag och det känns kömässigt som sommar 2022 igen. En kvart eller så i fast-track och långa köer i vanliga security utan pålitlig tidsangivelse. Mycket frustration och folk som missar sina plan.
 
Reser i dag tidig fredagseftermiddag och det känns kömässigt som sommar 2022 igen. En kvart eller så i fast-track och långa köer i vanliga security utan pålitlig tidsangivelse. Mycket frustration och folk som missar sina plan.
Exakt. Jag kom igenom fast-track på ca 15 min vid 11.30, kollegan kom en timme senare och då var det tydligen ca 45 minuter i kö och det byggde på efteråt.
 

Tomas E

Medlem
Spännande tillvaro på D-piren. Rejäl kö till passkontrollen och så lång och disorganiserad att EU-kön inte är avskild. Boarding inledd nyss (om man tror popup) medan jag fortfarande är i köns bakre del. Jag kommer nog inte att ta mig till LHR idag om flyget går i tid, men av röster runt mig att döma är jag inte ensam, så kanske finns det hopp om livet. Skrek just åt en idiot som skulle tränga sig i kön för att just HANS flyg snart skulle gå.
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Spännande tillvaro på D-piren. Rejäl kö till passkontrollen och så lång och disorganiserad att EU-kön inte är avskild. Boarding inledd nyss (om man tror popup) medan jag fortfarande är i köns bakre del. Jag kommer nog inte att ta mig till LHR idag om flyget går i tid, men av röster runt mig att döma är jag inte ensam, så kanske finns det hopp om livet. Skrek just åt en idiot som skulle tränga sig i kön för att just HANS flyg snart skulle gå.
Tja, vem vet vi kanske får söka tid och godkännande först av Passpolisen om vi vill lämna EU/Sverige innan vi kommer till flygplatsen..

"Ironi förstås" :rolleyes:
 

Tomas E

Medlem
Kom igenom 7 min före officiell avgångstid, men det är ju nära till gate på D-piren. Tog ca 30 min att ta sig igenom EU/EES-kön, vilket är längre än jag kan minnas att jag råkat ut för på Arlanda under senare år men inte fullt så illa som det såg ut när jag började köa.
Dock intressant att se reaktionen i kön när den enda EU/EES-passluckan plötsligt stängde utan meddelande och kontrollanten bara gick iväg samtidigt som i princip alla i kön var på väg att missa sådär tre(?) olika flyg! :confused: Damen bredvid fick förklara att hon bara tog en p-paus och skulle vara tillbaka om en minut eller så, vilket faktiskt stämde.
Idag verkar SK527 vänta in de sista i passkön, kom ett meddelande att de väntar på tre pax till.
 

Tomas E

Medlem
Förlåt, men vad är D-piren? Är det B-piren som bytt namn till D, d.v.s. gaterna 11-20?
Ja, pirerna kommer i bokstavsordning: C (f.d. T4), D (f.d. B), E (f.d. A) och F. Därför heter de två säkerhetskontrollerna
T5D och T5F: Säkerhetskontroll | Stockholm Arlanda Airport
Men det är bara C och F som har bokstaven i gstenunret (än).

D-piren har gaterna 11-24, det finns även gater på övervåningen längst ut (21-24).
 
Toppen