Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Jag skulle gjort samma bedömning om passkön, men inte är det så att alla icke-schengenmedborgare behöver visum - väldigt många behöver det iinte. Medborgare i "västländer" som USA, Kanada, Japan, Storbritannien, Australien etc. behöver inte visum till Schengen men inte heller de från latinamerikaner, Karibien eller öar i Söderhavet behöver visum med några få undantag (Kuba t.ex.). EU:s visumpolitik har tvärtemot vad en del tror blivit mindre restriktiv de senaste åren, d.v.s. det är färre ländera medborgare som behöver visum numera. De som generellt behöver visum idag till EU är länder i Afrika och Mellanöstern, med några få undantag som vissa öar Seychellerna och Maurituus samt Israel.
Sant, men även detta behöver ju kollas av passkontrollanten för varje passerande. För oss schengenresenär ska ju bara passet scannas och sen är man igenom på 20 sek.
 

mha321

Medlem
Jag skulle gjort samma bedömning om passkön, men inte är det så att alla icke-schengenmedborgare behöver visum - väldigt många behöver det inte. Medborgare i "västländer" som USA, Kanada, Japan, Storbritannien, Australien etc. behöver inte visum till Schengen men inte heller de från Latinamerika, Karibien eller öar i Söderhavet behöver visum med några få undantag (Kuba t.ex.). EU:s visumpolitik har tvärtemot vad en del tror blivit mindre restriktiv de senaste åren, d.v.s. det är färre länders medborgare som behöver visum numera. De som generellt behöver visum idag till EU är länder i Afrika och Mellanöstern, med några få undantag som vissa öar (t.ex. Seychellerna och Mauritus) samt Israel.
Korrekt. Det tar dock fortfarande mångdubbelt mer tid även för tex amerikaner än européer.

Men de största propparna är definitivt när de stora flygen mot Mellanöstern går. Men det beror ju delvis på att det är stora flyg där många går samtidigt. (det är 2 USA avgångar med 330 samtidigt. Men på eftermiddagen har vi både doha och Dubai ihop med Finnair till new York och två Istanbul avgångar inom typ 1.5 timme.. Dubbla Istanbul och dubbla London runt 11 är också en issue verkar det som. Men det är väl det swedavia har pratat om att de vill försöka ändra på).
 

011430121

Medlem
I Swedavias trafiksiffror för juli skriver de att 80% av resenärerna har kortare väntetid än 15 minuter, 50% av resenärerna väntar mindre än 10 minuter till säkerhetskontrollen på Arlanda och T5

Källa :Swedavia
 

rausing

Medlem
Retroaktiv update från 4:e augusti: kl 05.10

Terminal 5
Fastrack: 0 min
Slowtrack: 2 min

Pontus: ingen kö, halvfullt i restaurangen.
 

Jenkizzz

Medlem
Åker med KLM på lördag vid klockan 6.30, jag har förstått att det kan vara långa köer till incheckningen utan Sky Priority men lugnare genom säkerhetskontrollen (terminal 2)!? Kan man checka in bagaget kvällen innan med KLM? Är det annars 3h innan för att vara på den säkra sidan?
 

bhen

Medlem
Sitter i loungen på arlanda och väntar på nästa flyg kl 1135. Skulle passa fint att gå till frisören i skycity, de öppnar 0930, säg att jag är färdig 1000. Nån risk att inte komma igenom security i tid?
Har incheckat bagage så de väntar nog liite längre på mig..
 

palmen

Moderator
Sitter i loungen på arlanda och väntar på nästa flyg kl 1135. Skulle passa fint att gå till frisören i skycity, de öppnar 0930, säg att jag är färdig 1000. Nån risk att inte komma igenom security i tid?
Har incheckat bagage så de väntar nog liite längre på mig..
Risk finns alltid, men köer på över 1h är det inte längre rent generellt.
 

011430121

Medlem
Sitter i loungen på arlanda och väntar på nästa flyg kl 1135. Skulle passa fint att gå till frisören i skycity, de öppnar 0930, säg att jag är färdig 1000. Nån risk att inte komma igenom security i tid?
Har incheckat bagage så de väntar nog liite längre på mig..
Hur gick det?
 
Toppen