Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

micke

Medlem
Min fru flyger från ARN till TPE med transfer i LHR imorgon vid 15.25. Har förstått att det kan vara rejäl kö ibland till passkontrollen. Hur tidigt måste man lämna loungen för att vara säker på att hinna med flyget. Hon reser på svenskt pass om det gör nån skillnad. Tacksam om nån har nån kvalificerad gissning.
 

Tomas E

Medlem
Ankomst till Arlanda strax efter 13 idag. <1 min för att släppas in i T5 (4-5 före i min kö), några minuter i SAS bag drop, ingen kö i fast track och en före vid bandet. (Längre slog track-köer i 5D än 5F.) En dryg timme senare var det 5-6 min kö till passkontrollen vid F-piren. Jag valde den enda EU/EES-kön trots att två av tre icke-EU-köer var påtagligt kortare. En snabb okulärbesiktning plus allehanda fördomar sa mig att EU-kön ändå skulle vara snabbare, och det stämde.
 

SK989

Medlem
Inga fördomar. Det är ju rent konkret så att icke schengenmedborgare behöver ha visum och det kräver mer tid att kolla i passkontrollen.
Jag skulle gjort samma bedömning om passkön, men inte är det så att alla icke-schengenmedborgare behöver visum - väldigt många behöver det inte. Medborgare i "västländer" som USA, Kanada, Japan, Storbritannien, Australien etc. behöver inte visum till Schengen men inte heller de från Latinamerika, Karibien eller öriken i Ocenaien behöver visum med några få undantag (Boliva och Kuba t.ex.). EU:s visumpolitik har tvärtemot vad en del tror blivit mindre restriktiv de senaste åren, d.v.s. det är färre länders medborgare som behöver visum numera. De som generellt behöver visum idag till EU är länder i Afrika, Asien och Mellanöstern, med några få undantag som vissa småöar (t.ex. Seychellerna och Mauritus), Japan och Taiwan (samt även kineser från Hong Kong) samt Israel.
 
Last edited:
Toppen