Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Var fick du blankt nej?
Jag fick blankt nej hos SAS att lämna väskan kvällen innan på Arlanda, jag var inne i terminalen och fick först nej från killen vid fållan, pratade sedan med hans chef som också sa nej sedan även vid SAS Gold bag-drop som också sa nej.
Värt att notera att jag påpekade att SAS kundservice hade tidigare bekräftat att det gick att lämna kvällen innan men de där på Arlanda sa att det inte stämmer längre
 

FF#1

Medlem
Jag fick blankt nej hos SAS att lämna väskan kvällen innan på Arlanda, jag var inne i terminalen och fick först nej från killen vid fållan, pratade sedan med hans chef som också sa nej sedan även vid SAS Gold bag-drop som också sa nej.
Värt att notera att jag påpekade att SAS kundservice hade tidigare bekräftat att det gick att lämna kvällen innan men de där på Arlanda sa att det inte stämmer längre

SAS i ett nötskal.... konsekvent inkonsekvent. Fick lämna en liten bag som specialbagage här om dagen.
Den har varit mitt normala resebagage många 1000 flygningar och säkert checkas in närmare 100 ggr pga innehåll. Men nu var den specialbagage.
 

Martin_S

Medlem
Jag fick blankt nej hos SAS att lämna väskan kvällen innan på Arlanda, jag var inne i terminalen och fick först nej från killen vid fållan, pratade sedan med hans chef som också sa nej sedan även vid SAS Gold bag-drop som också sa nej.
Värt att notera att jag påpekade att SAS kundservice hade tidigare bekräftat att det gick att lämna kvällen innan men de där på Arlanda sa att det inte stämmer längre

Fullständigt vansinne att ta bort möjligheten att checka in väskan kvällen före.
 

tågnörd

Medlem
Jag fick blankt nej hos SAS att lämna väskan kvällen innan på Arlanda, jag var inne i terminalen och fick först nej från killen vid fållan, pratade sedan med hans chef som också sa nej sedan även vid SAS Gold bag-drop som också sa nej.
Värt att notera att jag påpekade att SAS kundservice hade tidigare bekräftat att det gick att lämna kvällen innan men de där på Arlanda sa att det inte stämmer längre
Vad snopet! Är det ingen trängsel så är det väl bara bra om några av väskorna kan checkas in redan kvällen innan kan man tycka.
 

mha321

Medlem
När jag nu tog mig tid att kika på lite mer av min data ser jag att det finns fler security kontroller än jag trodde på T5:



Terminal 5 CB är ju stora securityn vid SAS, och den har ju en upper, en lower och en fasttrack.

Men.. Pier F East och Pier F Level 2? Det ena är kanske transfer security när man kommer från utanför Schengen. Eller finns det mer än en transfer security? Eller har det hänt något runt ombyggnaderna som jag missat?

När jag idag kom in via "nya" flödet mot passkontrollen n såg jag att det var just detta. Det finns en transfer security på övervåningen som verkar göra att man kan gå direkt mot avgångsgate utan att passera passkontroll. Den var dock stängd när jag passerade.

Har den funnits förut? Jag har aldrig haft behov/intresse av transfer icke-Schengen till icke-Schengen på Arlanda så jag kanske bara missat den förut?
 

jacoph

Medlem
När jag idag kom in via "nya" flödet mot passkontrollen n såg jag att det var just detta. Det finns en transfer security på övervåningen som verkar göra att man kan gå direkt mot avgångsgate utan att passera passkontroll. Den var dock stängd när jag passerade.

Har den funnits förut? Jag har aldrig haft behov/intresse av transfer icke-Schengen till icke-Schengen på Arlanda så jag kanske bara missat den förut?

Den har alltid funnits, men används väldigt sällan då transfer icke-schengen/icke-schengen är i princip obefintlig på Arlanda. Man trycker på en knapp och då skickas det dit personal från någon av de andra kontrollerna.
 

Hachans

Medlem
Den har alltid funnits, men används väldigt sällan då transfer icke-schengen/icke-schengen är i princip obefintlig på Arlanda. Man trycker på en knapp och då skickas det dit personal från någon av de andra kontrollerna.

Den användes en del när det var ankommande flyg från exempelvis Kina, med pax som reste vidare till exempelvis London tror jag.
 

mha321

Medlem
Den har alltid funnits, men används väldigt sällan då transfer icke-schengen/icke-schengen är i princip obefintlig på Arlanda. Man trycker på en knapp och då skickas det dit personal från någon av de andra kontrollerna.
Ha! Visar på hur fokuserad man brukar vara på att komma fram till passkontrollen innan det bygger kö när man är på väg där :) Måste passerat den otaliga gånger utan att ha noterat den.
 
Toppen