Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Norska Aftenposten har publicerat en artikel om "det nya SAS" där man bl a presenterar nytt färgkoncept och nya säten i kabinen. Det mest intressanta är dock att man säger att man önskar erbjuda kunderna något "extra" i jämförelse med t ex Norwegian och man ser också på möjligheterna att återinföra matservering i economy.

Kanske SAS äntligen har insett att kampen mot Norwegian inte kan vinnas genom att försöka bli någon sorts wannabe-LCC?

Länk

Intressant artikel! Jag tror att det är helt rätt att vara mer offensiv och modernisera både flotta och kabin tillsammans med högre service. Sedan får vi ser vad det innebär rent konkret och risken är att det kommer ta låång tid innan allt är genomfört...

Mycket intressant! Tror också det är helt rätt att vara offensiva till skillnad från att bara skära kostnader. Spännande att se vad det blir av det dock! Jag vill vara positiv och tro på det!

Låter riktigt bra det som står i artikeln! Dock undrar jag om de inte direkt kopierat interiören från SJ's reginatåg..?:p

Norska Aftenposten har publicerat en artikel om "det nya SAS" där man bl a presenterar nytt färgkoncept och nya säten i kabinen. Det mest intressanta är dock att man säger att man önskar erbjuda kunderna något "extra" i jämförelse med t ex Norwegian och man ser också på möjligheterna att återinföra matservering i economy.

Kanske SAS äntligen har insett att kampen mot Norwegian inte kan vinnas genom att försöka bli någon sorts wannabe-LCC?

Länk

en av kommentarerna

SAS-ånden tilbake? Streiking?

Det är inte bara Norwegian som är konkurrenten om någon trodde det....

Luftens giganter presser SAS
Både British Airways, Air France KLM og Lufthansa kaprer passagerer i Norden.
Selskaberne vokser markant mere end SAS i den region, som er hjemmebane for det skandinaviske flyselskab.
Samtidig er konkurrenterne i stand til at hæve billetpriserne, mens SAS må sælge til vigende priser.

British Airways oplyser, at selskabet i de seneste 12 måneder har haft en vækst i passagertallet på mere end 20 pct. efter åbning af nye ruter. Omsætningen er steget endnu mere, og dermed har selskabet været i stand til at øge de gennemsnitlige billetpriser.

"Det går strålende, og vi har stor vækst i de tre skandinaviske lande," siger Peter Rasmussen, der er chef for British Airways i Nordeuropa, til Jyllands-Posten.

Selskabet har siden slutningen af 2010 øget med tre nye ruter fra Danmark og Sverige.

Air France KLM flyver fra 13 lufthavne i Norden til Amsterdam og Paris, som er selskabets trafikale knudepunkter.

"I de seneste to år har vi øget antallet af flyvninger fra Norden mere end nogensinde. Vores mål er at øge markedsandelen yderligere i de kommende år," siger Welmer Blom, direktør i Air France KLM med ansvar for Nordeuropa, til Jyllands-Posten.

Luftens giganter presser SAS

Homer har ett intressant iaktagande. Personligen eftersom jag har GOT som bas, erbjuder ju SAS mycket sämre resmöjligheter än exvis LH. Även om SAS är störst på Landvetter, så kapar Star kollegan LH passagerare från SK. Om SK ska möta konkurrensen måste man ta vara på sin hemmamarknad, även utanför huvudbaserna i mitt tycke.

Låter riktigt bra det som står i artikeln! Dock undrar jag om de inte direkt kopierat interiören från SJ's reginatåg..?:p

Måste nog säga att jag inte heller är så värst förtjust i den gråa interiören. Tycker nog att SAS bör hålla sig till blått som vanligt! På tal om grått, så är nog Finnairs nya säten på tok för hemska. Tänk dig ett par gråa sweatpants, så har du rätt bild av stolarna! :p

Homer har ett intressant iaktagande. Personligen eftersom jag har GOT som bas, erbjuder ju SAS mycket sämre resmöjligheter än exvis LH. Även om SAS är störst på Landvetter, så kapar Star kollegan LH passagerare från SK. Om SK ska möta konkurrensen måste man ta vara på sin hemmamarknad, även utanför huvudbaserna i mitt tycke.

Håller med. Väljer med fördel LH härifrån om det inte är en destination som ger bra ungdomsbiljettpris med SK. Mellanlanda på ARN är nästan alltid fel håll och CPH eller någon av de tyska flygplatserna spelar inte så stor roll... Även om Lufthansa kanske inte är det mest spännande flygbolaget så är det en konsistent upplevelse. Jag som flyger mest Eco känner dessutom att LH har en bättre service (=bemötande) där ön SK.

Toppen