Jag håller med om mycket som redan sagts. Tex är 24h öppet köp på webben en underbar feature!
Vad kan då förbättras? Jag skulle gärna se 100% intjäning på fler biljettklasser. Precis som AHO skriver så är det rätt löjligt att även ganska dyra biljetter kan ge 25%.
Tillgång på bonusplatser är en sak som kan förbättras. Vissa destinationer är helt omöjligt att hitta platser till, som BKK tex. Det är visserligen en populär semesterort, men det är ju löjligt dålig tillgång på platser tycker jag. Försök hitta en ToR på ca 14 dagar i C...
Jag skulle även gärna se lite mer recognition mot EBG/EBP. Oftast märker jag inte alls att jag är EBG när jag passerar genom ARN. Ibland märker man att någon anstränger sig och gör det lilla extra och någon gång händer det att man stöter på total likgiltighet. Kanske skulle lite mer konsekvent bemötande (helst trevligt sådant) göra det hela bättre. Jag skulle även uppskatta om man någon gång blev tilltalad med namn ombord. Jag vet att det är väldigt osvenskt, men jag tycker att det är lite trevligt när det händer, så länge det är lagom diskret. Det har hänt mig både på Lufthansa och KL, men aldrig på SK.
En feature som jag gärna skulle se är att SK skulle ha en open-door policy i sina egna lounger. Dvs att EBG/EBP skulle få komma in även om de inte har ett flyg med Star Alliance samma dag. Jag vet inte om det är realistiskt, men jag skulle uppskatta det.
Hemsidan och bokningsmotorn skulle också må bra av en genomgång. Det är ju ganska ofta man inte kan logga in eller andra problem uppstår. Betalningsalternativen skulle kunna ses över. Jag skulle säga att Lufthansa är ett föredöme här. Jag skulle även uppskatta en funktion där jag kan länka bokningar till min profil. Ifall jag tex bokar en bonusresa via telefon, så dyker den inte upp under mina bokningar idag - klart irriterande!
Sist men inte minst skulle jag vilja se fler long-haul linjer. Jag är riktigt bedrövad att CPH-DXB gick i graven då det var den enda long-haul jag hade nytta av. Den får gärna återuppstå och likaså CPH-SEA (ännu hellre ARN-SEA!). Jag skulle gärna se en SK flight till någon destination i afrika, men det är nog lite för långsökt...
Edit: Såg att Henrik L tog upp en sak som jag också vill berömma SAS för; Economy Extra. Jag tycker det är en ypperlig produkt på long-haul. På medium och short haul bryr jag mig inte alls.
Last edited: 26 September 2011