Nu hänger jag inte med alls. Lura kunderna?! Det är väl bara att läsa ingående vad som ingår och därefter utvärdera om man vill välja ett annat flygbolag bara för att man där får en smörgås eller något annat minimalt. Det är ju knappast så att man döljer något kring ombordsserveringen. Därmed inte sagt att jag inte själv tycker att Economy är värda just ingenting på långa flygningar; tycker gott att man kunde bjuda på frukost och senare under dagen på drycker.
Okej visst, kanske uttryckte mig själv lite för grovt där. Självfallet är SAS bra mycket ärligare mot sina kunder än lågprisbolagen. Dock är jag kritisk till sättet SAS marknadsför sig själva. De försöker i princip positionera sig som om de vore ett LCC, bla genom sin slogan "Sveriges största utbud på lågprisbiljetter", etc. 750 kr enkel väg till London är inte "lågpris", om man t.ex jämför med Norwegian och Ryanair där man kan hitta en biljett för under 300-lappen. Att sätta -onkey till klassen M gör ju bara saken värre, skapar bara otydlig differentiering och förvirring bland kunderna.
SAS borde följa de "riktiga" legacy bolagens ärliga marknadsföring, där man istället för att använda lågpris som huvudtes istället fokuserar på att erbjuda kunden valuta för sina pengar.
Överlag tycker jag även att man bör se över servicekoncepten i alla kabiner på EU flygen, t.ex erbjuda en mer konsistent bricka mat i C (dvs där det alltid finns förrätt, varmrätt, ostbit och dessert på brickan. Tillskillnad från idag där innehållet i den lilla kanapéskålen och den lite större, i princip kan vara vad som helst). I Y kan man skippa papplådan, och servera den kalla rätten på en liten bricka istället, med tillhörande dessert.
Sett ur ett kundfokus perspektiv så är nog frukost den måltid som skulle uppskattas mest i M kabinen, då man allt för ofta tvingas vakna på tok för tidigt för att ens hinna eller orka äta frukost hemma när man ska med ett morgonflyg. Resten av dagen räcker nog kaffet.