Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Servera gratis mat i Economy, och lägga ner allt "LCC wannabe" skitsnack som de har hållit på och försökt lura kunder med under de senaste 7 åren... Bättre att man försöker profilera sig som ett kvalitetsbolag istället!

Nu hänger jag inte med alls. Lura kunderna?! Det är väl bara att läsa ingående vad som ingår och därefter utvärdera om man vill välja ett annat flygbolag bara för att man där får en smörgås eller något annat minimalt. Det är ju knappast så att man döljer något kring ombordsserveringen. Därmed inte sagt att jag inte själv tycker att Economy är värda just ingenting på långa flygningar; tycker gott att man kunde bjuda på frukost och senare under dagen på drycker.

Däremot anser jag att en bättre prioritet borde vara att lägga mer krut på variationen av mat på Business/Economy Extra. Jag vet inte riktigt hur många gånger man fått en croissant mellan GOT–CPH och rostbiff med någon slags pepparrotskräm mellan CPH–ARN/OSL/BGO/osv (alternativt laxen). När konceptet med flera kabinklasser inom Skandinavian infördes så hade man ju betydligt fler rätter som man varierade mellan. I detta avseende var ju Scandinavian Direct-konceptet betydligt bättre än hur det ser ut idag.
 
Det var en Boeing 737 a men vilken modell vet i tusan. Gammalt som gatan va det. och armstöden är trasiga och går inte att fälla ner, skitigt och riktigt skabbigt.
 
Nu hänger jag inte med alls. Lura kunderna?! Det är väl bara att läsa ingående vad som ingår och därefter utvärdera om man vill välja ett annat flygbolag bara för att man där får en smörgås eller något annat minimalt. Det är ju knappast så att man döljer något kring ombordsserveringen. Därmed inte sagt att jag inte själv tycker att Economy är värda just ingenting på långa flygningar; tycker gott att man kunde bjuda på frukost och senare under dagen på drycker.

Okej visst, kanske uttryckte mig själv lite för grovt där. Självfallet är SAS bra mycket ärligare mot sina kunder än lågprisbolagen. Dock är jag kritisk till sättet SAS marknadsför sig själva. De försöker i princip positionera sig som om de vore ett LCC, bla genom sin slogan "Sveriges största utbud på lågprisbiljetter", etc. 750 kr enkel väg till London är inte "lågpris", om man t.ex jämför med Norwegian och Ryanair där man kan hitta en biljett för under 300-lappen. Att sätta -onkey till klassen M gör ju bara saken värre, skapar bara otydlig differentiering och förvirring bland kunderna.

SAS borde följa de "riktiga" legacy bolagens ärliga marknadsföring, där man istället för att använda lågpris som huvudtes istället fokuserar på att erbjuda kunden valuta för sina pengar.

Överlag tycker jag även att man bör se över servicekoncepten i alla kabiner på EU flygen, t.ex erbjuda en mer konsistent bricka mat i C (dvs där det alltid finns förrätt, varmrätt, ostbit och dessert på brickan. Tillskillnad från idag där innehållet i den lilla kanapéskålen och den lite större, i princip kan vara vad som helst). I Y kan man skippa papplådan, och servera den kalla rätten på en liten bricka istället, med tillhörande dessert.

Sett ur ett kundfokus perspektiv så är nog frukost den måltid som skulle uppskattas mest i M kabinen, då man allt för ofta tvingas vakna på tok för tidigt för att ens hinna eller orka äta frukost hemma när man ska med ett morgonflyg. Resten av dagen räcker nog kaffet.
 
SAS största problem för mig är inte deras priser, service eller inredning. Det är att deras destinationer/flygtider inte passar mig. Jag åker relativt ofta mellan PVG och ARN. För mig har LH överlägset bäst avgångstider.

Även fast de öppnat linje hit från CPH så väljer jag fortförande LH via MUC. Anser det passa mig bättre än att flyga eftermiddag från PVG med SK via CPH. På samma sätt är returen från ARN via MUC bättre för mig än SK via CPH.

Så snälla SK, fixa slottider som passar affärsresenären bättre!

Tro mig, skulle flyga SK varje gång om jag bara kunde!
 
Jag tycker SAS borde satsa på en bra och användarvänlig hemsida med rejäl kapacitet. Nu verkar det som att hemsidan "kraschar" alltför ofta när de har biljettkampanjer. Det är synd, många som vill flyga sas ger tillslut upp.
En mobilapp för smartphones vore också välkommet.
 
Måste ju inte vara -600an, Några av de mest slitna kärrorna i SAS flotta är ju B737 Classic (-400, -500) från när SAS tog över Braathens. -600 är relativt ny jämfört med dessa och MD80.

Inte alls, fast nu rättade jag ju bara AHO som skrev 767-600 och påpekade att han nog menade 737-600 istället. :)
 
Toppen