Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Homer har ett intressant iaktagande. Personligen eftersom jag har GOT som bas, erbjuder ju SAS mycket sämre resmöjligheter än exvis LH. Även om SAS är störst på Landvetter, så kapar Star kollegan LH passagerare från SK. Om SK ska möta konkurrensen måste man ta vara på sin hemmamarknad, även utanför huvudbaserna i mitt tycke.

Håller med. Väljer med fördel LH härifrån om det inte är en destination som ger bra ungdomsbiljettpris med SK. Mellanlanda på ARN är nästan alltid fel håll och CPH eller någon av de tyska flygplatserna spelar inte så stor roll... Även om Lufthansa kanske inte är det mest spännande flygbolaget så är det en konsistent upplevelse. Jag som flyger mest Eco känner dessutom att LH har en bättre service (=bemötande) där ön SK.

Hur fungerar det med Air France/KLM från Göteborg? Har KLM inte ganska många avgångar till/från Göteborg?

Hur fungerar det med Air France/KLM från Göteborg? Har KLM inte ganska många avgångar till/från Göteborg?
KL har med sommartidtabellen 5 dagliga till AMS, och AF tre till CDG så i synnerhet KL är väl rätt starka från GOT. Men jag skulle ur SAS perspektiv önska mer SAS linjer från GOT (även leisure) Förstår inte varför man exvis la ner sin FRA linje från GOT.

Frukost är ju uppskattat när man flyger på morgonen i ekonomi och behöver kliva upp okristligt tidigt. Döm dock min stora förvåning när jag tog morgonflyget i ekonomi ARN-HEL med KF. Ingen frukost alls där...

Som jag förstått gäller gratis frukost bara inrikes i Sverige. :) Jag vet att någon gång fått också frukost på ARN-CPH linje i Economy men det var länge sen när jag flög så tidigt på denna route.

Som jag förstått gäller gratis frukost bara inrikes i Sverige. :) Jag vet att någon gång fått också frukost på ARN-CPH linje i Economy men det var länge sen när jag flög så tidigt på denna route.

Han kan ju även ha syftat på att det inte heller fanns någon frukost att köpa (eller rättare sagt plocka ut gratis, iom att man får det som EBP) i Cloudshop.

Om det handlar om flygbolaget SAS och inte Eurobonus så är väl en av de bästa
förbättringarna som kunde göras att flytta Asientrafiken från CPH till ARN.
Geografisk sett är det också en bättre rutt för norrmännen.
Det handlar både om besparing och att göra rutterna mer attraktiva för vanliga människor.

Om det handlar om flygbolaget SAS och inte Eurobonus så är väl en av de bästa
förbättringarna som kunde göras att flytta Asientrafiken från CPH till ARN.
Geografisk sett är det också en bättre rutt för norrmännen.
Det handlar både om besparing och att göra rutterna mer attraktiva för vanliga människor.

I en värld med obegränsat med pengar så hade man väl kunnat göra som så att all trafik till Asien flögs via ARN, trafik till USA från OSL och vid byte mot södra delarna av Europa så byter man flygplan på CPH. Tre baser hade det blivit. Orter som Hannover, Katowice, Palanga med fler hade behövt ha avgångar mot alla tre baser för att det ska bli effektivt att resa med SAS (beroende på om man skall mot Asien, USA eller bara inom Europa). Eftersom man ska ha trafik till fler ställen så räcker den nuvarande flottan inte till, utan man måste ha betydligt mindre flygplan för matarlinjerna (typ Dash 8-Q400 och CRJ-200 för större linjer) – vilka är mycket mer oekonomiska än dagens flygplan. Att tro att en person som ska från Hannover till Tokyo ska flyga HAJ–CPH–ARN–NRT eller en person som ska mellan Vilnius och Chicago ska behöva flyga VNO–ARN–OSL–ORD eller liknande andra stora tidsförluster känns naivt. Folk i allmänhet vill flyga så smidigt som möjligt.

Man hade dessutom tappat många av de riktigt små destinationer, som exempelvis HAJ, ABZ, PLQ, LYS och många fler – bara eftersom man antingen skulle tvingas till låg frekvens till alla delar som folk vill byta till eller två byten som inte är ett alternativ om det finns smidigare sätt.

Jag tror att vi under överskådlig tid kommer att flyga med SAS via CPH!

Helst inte. Finnair till Asien blir mer och mer lockande. Det är åtminstone raka vägen.

Ja, så går också att göra men då flyger du inte med SAS. Jag påstod just ingenting om att SAS via CPH var enda (eller för den delen bästa) alternativet, bara det faktum att om du vill flyga SAS så får du göra det via CPH.

Toppen