Jag tror det är skillnad mellan de företag/restauranger som har samarbete direkt med Eurobonus och de som ger poäng genom ett indirekt samarbete. I direktfallet fungerar det att de knappar in siffforna i sitt system (syns även på kvittot) i indirekta fallet krävs separat eurobonuskort som ej är kopplat till betal- eller kreditkort. Den senare varianten känns klart sämre.Ulla Winbladh har fungerat klockrent i flera år. Vid senaste besöken i våras behövde man inte dra Eurobonuskortet separat utan bara säga till vid betalning.
Jag hittade listan här:
SAS EuroBonus
Förstår jag det rätt att man måste ha ett fysiskt EB-kort utan betalfunktion som måste dras i kortterminalen innan betalning?
Det går alltså inte att bara uppge sitt EB-nummer? Vill minnas att det funkat på Ulla Winbladh men det var iofs ett tag sedan.
Jag tror det är skillnad mellan de företag/restauranger som har samarbete direkt med Eurobonus och de som ger poäng genom ett indirekt samarbete. I direktfallet fungerar det att de knappar in siffforna i sitt system (syns även på kvittot) i indirekta fallet krävs separat eurobonuskort som ej är kopplat till betal- eller kreditkort. Den senare varianten känns klart sämre.
Fick svar från SAS/EB på engelska (Dansk). Det var ett utförligt svar där de beklagade det som hänt och att jag ska skicka en bild på kvittot så ska jag få mina poäng. Vidare ska de kontakta restaurangen. Det var snabbt jobbat av SAS/EB tycker jag. Mindre än 24h från mail till svar.
Kul att tråden uppmärksammar ställen där det fungerar bra och dåligt för erfarenhetsutbyte.
Men jag är fortfarande konfunderad. Jag har inget travelcash kort. Ändå stod det "betala med VISA ?" känns som deras terminal inte hade de funktioner som behövdes.
Nåväl äter aldrig där igen så lär ej vålla problem och jag får mina poäng så är nöjd iaf.
Det finns två varianter;Har inte alla EB-kort Travel Cash-chippet nu? Eller räknas det som "utan betalfunktion" så länge man inte har laddat på pengar?
Jag var o handlade på Löplabbet (Fleminggatan, Sthlm) igår. De var väl instruerade i hur det hela skulle gå till och hade t.o.m. en lathund som de tog fram. De var mycket tydliga med att jag var tvungen att ha det fysiska EB-kortet annars skulle jag inte få mina poäng. Först swipade jag alltså EB-kortet och kortläsaren tog då emot det som ett vanligt betalkort och undrade om summan var korrekt. Jag skulle då enl. instruktion från personalen trycka på grön knapp och fick då svaret: "Medges ej". Efter det fick jag göra om processen men med mitt AMEX istället och betala som vanligt. Så var rutinen enligt personalen på Löplabbet. Nu får vi se om poängen trillar in![]()