Senaste nytt

Hur ska det gå till när man drar sitt medlemskort i butik?

pswe

Medlem
Ulla Winbladh har fungerat klockrent i flera år. Vid senaste besöken i våras behövde man inte dra Eurobonuskortet separat utan bara säga till vid betalning.
Jag tror det är skillnad mellan de företag/restauranger som har samarbete direkt med Eurobonus och de som ger poäng genom ett indirekt samarbete. I direktfallet fungerar det att de knappar in siffforna i sitt system (syns även på kvittot) i indirekta fallet krävs separat eurobonuskort som ej är kopplat till betal- eller kreditkort. Den senare varianten känns klart sämre.
 

Atom

Medlem
Fick svar från SAS/EB på engelska (Dansk). Det var ett utförligt svar där de beklagade det som hänt och att jag ska skicka en bild på kvittot så ska jag få mina poäng. Vidare ska de kontakta restaurangen. Det var snabbt jobbat av SAS/EB tycker jag. Mindre än 24h från mail till svar.

Kul att tråden uppmärksammar ställen där det fungerar bra och dåligt för erfarenhetsutbyte.

Men jag är fortfarande konfunderad. Jag har inget travelcash kort. Ändå stod det "betala med VISA ?" känns som deras terminal inte hade de funktioner som behövdes.

Nåväl äter aldrig där igen så lär ej vålla problem och jag får mina poäng så är nöjd iaf.
 

HCas

Medlem
Jag hittade listan här:
SAS EuroBonus

Förstår jag det rätt att man måste ha ett fysiskt EB-kort utan betalfunktion som måste dras i kortterminalen innan betalning?

Det går alltså inte att bara uppge sitt EB-nummer? Vill minnas att det funkat på Ulla Winbladh men det var iofs ett tag sedan.

Har inte alla EB-kort Travel Cash-chippet nu? Eller räknas det som "utan betalfunktion" så länge man inte har laddat på pengar?
 

Peter_West

Medlem
Jag tror det är skillnad mellan de företag/restauranger som har samarbete direkt med Eurobonus och de som ger poäng genom ett indirekt samarbete. I direktfallet fungerar det att de knappar in siffforna i sitt system (syns även på kvittot) i indirekta fallet krävs separat eurobonuskort som ej är kopplat till betal- eller kreditkort. Den senare varianten känns klart sämre.

Jag testade på Mikkeller Bar i Köpenhamn. Tycker de borde ha rätt nära samarbete med SAS genom sitt öl. Men även här krävdes separat EB-kort. Vilket dock fungerade oerhört väl - poängen kom efter en dag!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Valley

Medlem
Fick svar från SAS/EB på engelska (Dansk). Det var ett utförligt svar där de beklagade det som hänt och att jag ska skicka en bild på kvittot så ska jag få mina poäng. Vidare ska de kontakta restaurangen. Det var snabbt jobbat av SAS/EB tycker jag. Mindre än 24h från mail till svar.

Kul att tråden uppmärksammar ställen där det fungerar bra och dåligt för erfarenhetsutbyte.

Men jag är fortfarande konfunderad. Jag har inget travelcash kort. Ändå stod det "betala med VISA ?" känns som deras terminal inte hade de funktioner som behövdes.

Nåväl äter aldrig där igen så lär ej vålla problem och jag får mina poäng så är nöjd iaf.

Är väl samma sak som när jag drar det på Preem. Efter jag dragit det måsta de trycka på någon knapp på kassaapparaten för att jag skall kunna betala
 
Har inte alla EB-kort Travel Cash-chippet nu? Eller räknas det som "utan betalfunktion" så länge man inte har laddat på pengar?
Det finns två varianter;
-dels det med chip som har inbyggd travel cash-funktion, och
-dels det gamla hederliga med bara magnetremsa och utan betalfunktion.
 

fleetheseen

Medlem
Jag var o handlade på Löplabbet (Fleminggatan, Sthlm) igår. De var väl instruerade i hur det hela skulle gå till och hade t.o.m. en lathund som de tog fram. De var mycket tydliga med att jag var tvungen att ha det fysiska EB-kortet annars skulle jag inte få mina poäng. Först swipade jag alltså EB-kortet och kortläsaren tog då emot det som ett vanligt betalkort och undrade om summan var korrekt. Jag skulle då enl. instruktion från personalen trycka på grön knapp och fick då svaret: "Medges ej". Efter det fick jag göra om processen men med mitt AMEX istället och betala som vanligt. Så var rutinen enligt personalen på Löplabbet. Nu får vi se om poängen trillar in :)
 

Kainen

Medlem
Kan också bekräfta att det fungerar utan problem på Ulla Winbladh.
Man kan säga till när man bokar bord så lägger dom in EB så man inte glömmer det senare. (Senast INNAN betalning skall man göra detta). Det är viktigt att EB står på kvittot så man vet att det blir registrerat samt man kan efterregistrera poängen ifall någonting skulle bli fel. (Du kan inte efterregistrera ifall EB ej står på kvittot).
 

Kainen

Medlem
Jag var o handlade på Löplabbet (Fleminggatan, Sthlm) igår. De var väl instruerade i hur det hela skulle gå till och hade t.o.m. en lathund som de tog fram. De var mycket tydliga med att jag var tvungen att ha det fysiska EB-kortet annars skulle jag inte få mina poäng. Först swipade jag alltså EB-kortet och kortläsaren tog då emot det som ett vanligt betalkort och undrade om summan var korrekt. Jag skulle då enl. instruktion från personalen trycka på grön knapp och fick då svaret: "Medges ej". Efter det fick jag göra om processen men med mitt AMEX istället och betala som vanligt. Så var rutinen enligt personalen på Löplabbet. Nu får vi se om poängen trillar in :)

Borde inte poängen registeras direkt då om man har SAS Amex eller SAS Mastercard? EB nr står ju där och jag personligen har inget annat EB-kort?
 
Toppen