Senaste nytt

Hur många länder har du besökt?

Club 100s regler är väl att man ska övernatta i landet, och där det inte möjligt, som Vatikan, åtminstone äta en lunch eller middag. Då får jag ihop 46 besökta FNländer. Om jag ska nämna två udda länder jag besökt är det Sydsudan och Nordkorea. Både har något dyra och besvärliga visumkrav.
Skriver från loungen i Split, på min adventskalenderpoängresa (!)

Sverige Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Polen, Tyskland, Holland, Belgien, England, Frankrike, Spanien, Portugal, Schweiz, Österrike, Tjeckien, Rumänien, Bulgarien, Moldavien, Ungern, Italien, Malta, Grekland, Albanien, Turkiet, Libanon, Jordanien, Cypern, Israel, Egypten, Libyen, Tunisien, Algeriet, Marocko, Mauretanien, Gambia, Senegal, Sierra Leone, Liberia, Ghana, Mali, Kenya, Botswana, Sydafrika, Dubai, Indien, Sri Lanka, Maldiverna, Bangladesh, Pakistan, Nepal, Thailand, Kina, Mongoliet, Union of Myanmar, Malaysia, Kina, Laos, Vietnam, Singapore, Indonesien, Filippiniern, Taiwan, Japan, Korea, Brunei, Kambodja, Canada, USA, Mexiko, Guatemala, Cayman Island, Cuba, Honduras, Trinidad & Tobago, Surinam, Grenada, Venezuela, Colombia Peru, Chile. Kan vara något till... har kollat alla gamla pass och stämplar hehe

Hej,
en utvikning från resandet, jag var mer inne på svårigheten med att driva projekt i länderna. Jobbade under denna tid för USDA med landsbygdsutveckling och resultatet var inte så imponerande... Resandet fungerade däremot ok men jag har ingen längtan tillbaka.

Nu har jag gjort en noggrannare genomgång av mina besökta FN-länder (193). Och kom fram att jag varit i 50 länder + Sverige. Än en bit kvar för att komma med i Club100...
Land 50 blev Split i Kroatien i helgen på SAS adventskalenderpoängresa - men jag rekommenderar staden om inte annat för den vackra stadskärnan.

Kommer upp i över 100 länder, ungefär 112

visited_countries.jpg

Dags att summera året och uppdatera listan. Har varit i 80 länder enligt FN-listan. De nya för 2014 är markerade med fetstil.

Andorra, Antigua och Barbuda, Australien, Bahamas, Bahrain, Barbados, Belgien, Bosnien och Hercegovina, Brasilien, Chile, Colombia, Costa Rica, Cypern, Danmark, Dominica, Dominikanska republiken, Egypten, Estland, Filippinerna, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Förenta staterna, Grekland, Grenada, Haiti, Indonesien, Irland, Island, Italien, Jamaica, Japan, Kambodja, Kanada, Kap Verde, Kina, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malaysia, Maldiverna, Malta, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Monaco, Montenegro, Namibia, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Oman, Panama, Polen, Portugal, Ryssland, Saint Kitts och Nevis, Saint Lucia, San Marino, Schweiz, Senegal, Seychellerna, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Sydkorea, Thailand, Tjeckien, Trinidad och Tobago, Turkiet, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten, Venezuela, Vietnam, Österrike.

En (bra) bit kvar till 100 men 63 blev det i alla fall. Inga nya för året

Algeriet, Angola, Bahrain, Bangladesh, Belgien, Colombia, Costa Rica, Danmark, Egypten, Elfenbenskusten, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Förenta Staterna, Ghana, Grekland, Guatemala, Honduras, Indien, Indonesien, Irland, Italien, Jamaica, Japan, Jordanien, Kambodja, Kanada, Kina, Kuwait, Laos, Liberia, Libyen, Liechtenstein, Luxemburg, Malaysia, Maldiverna, Mexiko, Monaco, Nederländerna, Nigeria, Norge, Oman, Pakistan, Panama, Polen, Portugal, Qatar, Ryssland, Saudiarabien, Schweiz, Senegal, Singapore, Spanien, Sri Lanka, Storbritannien, Syrien, Thailand, Turkiet, Tyskland, Vatikanstaten, Venezuela, Vietnam, Österrike.

Toppen