Senaste nytt

Hur många länder har du besökt?

Det blev 49.

Algeriet, Australien, Bangladesh, Belgien, Brasilien, Chile, Danmark, Egypten, Estland, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Förenta staterna, Grekland, Indien, Irland, Island, Israel, Italien, Kanada, Lettland, Litauen, Mexiko, Montenegro, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Oman, Peru, Rumänien, Ryssland, San Marino, Saudi Arabien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Thailand, Tjeckien, Tunisien, Turkiet, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten, Venezuela, Österrike.

Och några som inte finns mer men besöktes när de fanns: Sovjetunionen, Öst-Tyskland, Väst-Tyskland, Tjeckoslovakien. Och några med special status: Svalbard och Gibraltar.

Jeg kommer også med en lille opdatering, nye i 2014 med fed:
Lande:
Andorra, Australien, Belgien, Canada, Danmark, Filippinerne, Finland, Forenede Arabiske Emirater, Frankrig, Grækenland, Holland, Indien, Irland, Island, Israel, Italien, Japan, Kina, Lichtenstein, Luxembourg, Malta, Monaco, New Zealand, Nordkorea* Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland, Schweiz, Singapore, Slovenien, Spanien, Storbritanien, Sverige, Sydkorea, Thailand, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ungarn, USA, Vatikanet & Østrig.

*Jeg var inde i "pavilionen" ved Panmunjoem og var ca. 2,5 meter inde i Nordkorea i omkring 2 minutter. Tæller den dog ikke med da jeg ikke passerede en officiel grænse og det var et relativt kort "besøg".

Territorier
Færøerne, Hong Kong, Kanariske øer, Taiwan, Palæstina & Svalbard.

43 lande og 5 territorier – 5+2 nye i 2014.

Indtil videre holder jeg mig på "Antal lande > Alder x 2", men der skal også mindst et nyt til i 2015 for at holde takten. Indtil videre er der kun planlagt genbesøg og ét nyt territorie, Macau, men mon ikke jeg kan finde på lidt sjov og ballade i sommermånederne :)

C:a 35 st. Har haft den dåliga vanan att besöka samma land fler än en gång.....
Skall genast sluta med detta så jag kan vara med och tävla;)

Australien, Bahamas, Belgien, Danmark, Egypten, Estland, Fiji, Filippinerna, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten (Dubai) ,Grekland, Indien, Indonesien, Island, Italien, Jamaica, Kina, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malaysia, Malta, Marocko, Mexico, Monaco, Mongoliet, Nederländerna, Nepal, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Ryska Fed /USSR, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbrittannien, Sydafrika, Thailand, Tjeckien, Tunisien, Turkiet, Tyskland, USA, Vatikanstaten, Österrike + Hong Kong när det ännu var koloni.
=48. Inte så mycket nytt för i år.

Senast jag skrev i denna tråden hade jag besökt 24 länder, men hade räknat lite fel inser jag nu. Det var något land mer än jag sa, till exempel Kanada.

Belgien, Cypern, Danmark, Egypten, England, Finland, Frankrike, Grekland, Honk Kong, Indonesien, Irland, Italien, Japan, Kanada, Kina, Lettland, Luxemburg, Macau, Malaysia, Nederländerna, Nordkorea*, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Skottland, Slovakien, Spanien, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Tjeckien, Tyskland, Ungern, USA, Vatikanstaten och Österrike.

37 stycken får jag det till. 8 nya sedan två år tillbaka. Har som mål att besöka ett nytt land och en ny stad varje år. Det har jag klarat av utan problem sedan målat sattes. Men det blir nog svårare med åren;)

* Jag har precis som många andra bara besökt Nordkorea vid gränsområdet. Så den räknas väl egentligen inte.

Argentina, Australien, Belgien, Bolivia, Brazilien, Chile, Colombia, Curacao, Danmark, Estland, Finland, Frankrike (inkl Franska Polynesien), Grekland, Island, Italien, Japan, Kambodja, Kanada*, Kina, Laos, Latvia, Luxemburg, Malaysia, Malta, Morocco, Myanmar, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge (inkl Svalbard), Peru, Portugal, Ryssland, Singapore, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz, Thailand, Tjeckien, Tyskland, UK (inkl Gibraltar), Ungern, Vatikanstaten, Vietnam och Österrike

* Kanada var väl mer en slump, skulle transita i Kanada till USA men tullpersonen pekade väl fel så jag kom ut i terminalen utan att ha gått igenom Immigration. Gick ut och tog lite luft innan jag gick in igen.

Sedan jag startade tråden för 2,5 år sedan har jag besökt ytterligare 30 länder. Min fru och jag har rest på semester varje månad i fyra års tid nu. Vi jobbar natt varvid vi är lediga var fjärde vecka. Jag är nu uppe i 85 länder enligt FN (jag räknar även med Vatikanstaten):

Albanien, Andorra, Argentina, Australien,Bahamas, Bahrain, Belgien, Bosnien, Brasilien, Brunei, Bulgarien, Burma, Costa Rica, Cypern, Danmark, Dominikanska Republiken, Estland, Fiji, Filippinerna, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Grekland, Haiti, Honduras, Indien, Indonesien, Irland, Island, Israel, Italien, Jamaica, Japan, Jordanien, Kambodja, Kanada, Kina, Kroatien, Kuwait, Laos, Lettland, Liechtenstein, Litauen Luxemburg, Makedonien, Malaysia, Malta, Mauritius, Mexiko, Monaco, Montenegro, Nederländerna, Nepal, Norge, Nya Zeeland, Oman, Panama, Paraguay, Polen, Qatar, Rumänien, Ryssland, San Marino, Schweiz, Serbien, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sri Lanka, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Tanzania, Thailand, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ukraina, Ungern, Uruguay, USA, Vatikanstaten, Vietnam, Österrike.

karta.JPG

Det bästa med att komma hem är att få sätta en ny nål på kartan :).

43, och i år har det hittils blivit 7 nya länder (Israel, Swaziland, Sydafrika, Mozambique, Botswana, Zambia och Zimbabwe)
Har inte sikte på century club (100 länder) men förhoppningsvis 50 innan 50. Är 31 så än så länge ser det ut att gå =)

Toppen