Senaste nytt

Hur många länder har du besökt?

En opdatering pr. dags dato:
Årets nye med fed.

Lande: 48

Andorra, Australien, Bahamas, Belgien, Canada, Danmark, Filipinerne, Finland, Forenede Arabiske Emirater, Frankrig, Grækenland, Indien, Irland, Island, Israel, Italien, Jamaica, Japan, Kina, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Monaco, Nederland, New Zealand, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland, Schweiz, Singapore, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ungarn, USA, Vatikanet, Østrig.

Territorier: 13
Alaska, Cayman-øerne, Færøerne, Hong Kong, Jomfruøerne (USA), Kanariske øer, Macau, Nordirland, Palæstina, Skotland, Svalbard, Tibet, Turks & Caicos*.

Fremover vil fokus være rettet mod Syd og Mellemamerika, Balkan, Kaukasus og Afrika. Målet er stadig, som tidligere, 100 lande inden 30.

* @Agö og jeg var aldrig officielt i landet, men der var ikke mulighed for at lave international transfer i Providenciales... Det som skulle have været en strand udflugt endte med at vi næsten blev deporteret

Last edited:
Vad står på tur härnäst? Inte många nålar i Nordafrika.
Nu är det som så att vi ska ha kid i december. :rolleyes: Så för första gången på fyra år har vi ingen resa inplanerad (förutom en konferens i Prag i oktober för min del) vilket känns både tråkigt och skönt på samma gång! Nordafrika är väl inte det som lockar mest, pga säkerhetsläget. :eek:

Jaha, så här ett och ett halvt år senare kan jag konstatera att jag nu är uppe i 46 länder efter fem nya (enligt prognos) under 2013 och ett nytt hittills under 2014. Siktar på ytterligare fem nya länder. Estland till att börja med i helgen och Malta i september. Nästa år blir det radikalt minskat resande.
Man kan om man vill. Från 46 länder i maj 2014 till 53 i november 2015. Nya länder sedan sist fetade:

1. Sverige
2. Irland
3. Finland
4. Danmark
5. Tyskland
6. Holland
7. Belgien
8. Luxemburg
9. Storbritannien
10. Frankrike
11. Spanien
12. Monaco
13. Italien
14. Polen
15. Schweiz
16. Cypern
17. Marocko
18. Slovenien
19. Tjeckien
20. Lichtenstein
21. Österrike
22. Slovakien
23. Ungern
24. Serbien
25. Kroatien
26. Japan
27. Norge
28. USA
29. Montenegro
30. Albanien
31. Grekland
32. Island
33. Argentina
34. Uruguay
35. Brasilien
36. Litauen
37. Turkiet
38. Lettland
39. Kanada
40. Rumänien
41. Kina (Hong Kong)
42. Andorra
43. Singapore
44. Malaysia
45. Thailand
46. Förenade Arabemiraten
47. Estland
48. Malta
49. Vietnam
50. Vatikanstaten
51. Jamaica
52. Bahamas
53. Bulgarien

Det börjar bli allt svårare att ta nya länder på rimliga villkor men Turken är utmärkt för korta besök på Balkan - ska bocka av ytterligare ett par där under 2016.

Eftersom jag är född utomlands, då far arbetade där och har två medborgarskap, vilka ej är från födelselandet tänker jag lista alla. Tänker inte straffa bort tre länder sådär på en gång:

Europa:
Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Ungern, Spanien, Albanien, Grekland, Cypern, Ryssland, Ukraina, Lettland, Belgien

Asien:
Israel, Turkiet, Saudiarabien, Indien, Kina, Thailand, Laos, Kambodja, Indonesien, Malaysia, Singapore, Japan, Sydkorea

Oceanien:
Australien

Amerika:
Puerto Rico (USA). Områden vi inte skulle räkna som egna länder, men känns konstigt att säga Nederländerna för att jag varit på Curaçao, Aruba, Sint Marteen och aldrig i Holland. Likadant med amerikanska Jungfruöarna.

Plan 2016:
Återigen platser som inte kvalificerar, Macau och Hongkong.

visited_countries.png

Toppen