Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

@Emanon Nej nej, herre jösses namen, var har du fått ett sådant "rabattpris" ifrån?
SAS poängshop är verkligen ingen basar där man kan "betala halva pris". Tvärtom, dyrt som skam! Att köpa poäng från Moderskeppet är något som skall undvikas i allra största mån överhuvudtaget. Det är en otrolig kapitalförstörelse. Låt sedan gå om man eventuellt ligger precis vid någon gräns, annars absolut inte!

Baspoäng kostar en krona per styck, oavsett hur många du köper.
Extrapoäng kostar mycket riktigt som du säger 200 kronor per 1000 extrapoäng, dvs 0,20 kr stycket. Inte heller här utgår någon mängdrabatt om du köper många.

Hur du värderar dina poäng på ditt Eurobonuskonto är en ständig fråga och en omdebatterad sådan. Något slags riktmärke kring 0,10kr stycket är lite av gemene mans uppfattning. Exempelvis kostar en resa i SAS Go 60 000 poäng (extrapoäng), vilket med värderingen 0,10kr per poäng skulle ge ett pris på 6000kr för en t/r biljett plus flygskatterna på någon hundralapp till. Runt 4-6000 kr är det inte ovanligt att du kan hitta en med pengar fullt betald biljett i SAS Go till de flesta USA destinationerna, dvs rent av billigare eller i vart fall liknande pris jämfört med att köpa enbart för poäng. Köper du däremot 60 000 extrapoäng direkt av SAS för 0,20kr styck, då har du för samma resa betalat 12 000kr plus flygskatter. Därför inser du själv ganska snabbt att det sällan eller aldrig lönar sig särskilt väl för dig att köpa poäng direkt av SAS och därför skall detta också undvikas så långt det bara går!

Last edited:
Rätt övertygad om att båda var misstag - inte mist för att de ganska snabbt gick tillbaka till de gamla routing-reglerna.

Och vari ligger rimligheten att man skulle kunna betala för en uppgradering och få poäng för den när man har en award? Det är nog snarare så att Plusgrade ändrar på bokningsklassen eftersom de inte tänkt på fallet med awards.
Misstag eller inte låter jag vara osagt.
Finns ingen rimlighet i att få poäng på detta sätt men det funkat tydligen. Tidigare kunde man inte uppgradera bonusresor med plusgrade men det har ändrats.
Är nog bäst att inte prata allt för högt om det.

SAS skriver själva i villkoren för uppgraderingar:
SAS skrev:
  • Upgrades are not available for group or SAS staff bookings, or on award trips, charter flights or Travel Industry Discount Fares

Eurobonus villkor säger också
SAS skrev:
2.3 EuroBonus members earn points on applicable flights in accordance with the class originally booked and paid for, regardless of upgrades or downgrades unless otherwise stated. Discount tickets of the type e.g. Industry Discount, Agent Discount, award tickets, standby tickets and charter tickets as well as certain discounts do not entitle members to earn points. If a member purchases a ticket on a flight that is marketed by SAS or Star Alliance but operated by another airline (i.e. code share flight) the operating airline determines if and how many points the member earns for the flight. The booking class on the ticket may differ from the booking class that the operating airline uses to determine points earned. Points cannot be earned for flights operated by an airline that is not participating in the EuroBonus program. SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc. Special rules apply to points earned through extraordinary circumstances, provided the activity has been completed.

Så det är för mig helt glasklart att det varken ska gå att uppgradera awards eller att man ska kunna få poäng på dessa. Allt annat är fel som man inte ska räkna med.

Misstag eller inte låter jag vara osagt.
Finns ingen rimlighet i att få poäng på detta sätt men det funkat tydligen. Tidigare kunde man inte uppgradera bonusresor med plusgrade men det har ändrats.
Är nog bäst att inte prata allt för högt om det.

Tycker också alla ligger lågt med detta och ring INTE in och fråga hur det skall vara.
Rapportera gärna hur det går däremot.

@Emanon Det finns absolut inga som helst garantier för att du skulle få baspoäng eller poäng överhuvudtaget på en bonusresa, dvs en sådan som du bokat för poäng. Sådana skall, enligt regelboken, inte ge några poäng överhuvudtaget.

Om du däremot har en betald biljett, kan du absolut köra Plusgrade på den och då får du poäng för den högre bokningsklassen, det är ett av säljargumenten för Plusgrade överhuvudtaget. Det fungerar alldeles utmärkt.

Att köpa baspoäng, som tar dig upp till Guld är dock dyrt, mycket dyrt. Skall du dessutom köpa såpass många så tycker jag att du skall ta dig en funderare på vad guldkortet verkligen är värt för dig. Jag älskar mitt guldkort, absolut, men att köpa baspoäng för 1kr stycket, i ditt fall flera tusentals kronor, då bör du flyga mycket för att guldkortet skall vara värt kapitalförstöringen i min mening.

Jag har haft problem med att få rätt poäng för en resa jag uppgraderade med Plusgrade (det var en betald biljett och inte en award resa). Jag fick först fel poäng och mailade med "Ebretro@sas.se" som menade att jag inte skulle få fler poäng för en Plusgrade resa iom att jag inte fått en ny biljett. De svarade med ett utdrag ur villkoren för Eurobonus. När jag citerade de nya Plusgrade villkoren som ger en poäng enligt den klass man flyger och inte enligt den ursprungliga bokningen så svarade de samma sak. Ringde dock Eurobonus supporten och då var det inga problem. Så känns som SAS inte själva har kolla på villkoren för Plusgrade

SAS skriver själva i villkoren för uppgraderingar:

Eurobonus villkor säger också

Så det är för mig helt glasklart att det varken ska gå att uppgradera awards eller att man ska kunna få poäng på dessa. Allt annat är fel som man inte ska räkna med.
Fast 2.3 som du citerar är ju felaktig. Uppgradering med PlusGrade ger mer poäng, det är de tydliga med. Alltså är denna 2.3 void och säger inget längre. Eftersom de säger att Plusgrade ska ge poäng enligt uppgraderad klass, så ska man rimligen få det även på uppgraderade bonusresor, så länge de nu tillåter det.

Toppen