Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Ja, men awardresor ska inte gå att uppgradera alls.
Men det är ju just det som SAS ändrat nu så det är möjligt via plusgrade. Om det är en miss från deras sida eller inte låter jag vara osagt.
Man skulle ju inte kunna flyga till USA via Asien heller tidigare men de spärrarna släppte de på.

Men det är ju just det som SAS ändrat nu så det är möjligt via plusgrade. Om det är en miss från deras sida eller inte låter jag vara osagt.
Man skulle ju inte kunna flyga till USA via Asien heller tidigare men de spärrarna släppte de på.
Rätt övertygad om att båda var misstag - inte mist för att de ganska snabbt gick tillbaka till de gamla routing-reglerna.

Och vari ligger rimligheten att man skulle kunna betala för en uppgradering och få poäng för den när man har en award? Det är nog snarare så att Plusgrade ändrar på bokningsklassen eftersom de inte tänkt på fallet med awards.

För att man med Plusgrade inte längre har en award efter uppgradering, den högre klassen tas ju inte ut award inventory.
Jo, men det är just det som inte är riktigt rimligt. Jag är helt övertygad om att grunden till detta är ett IT-problem och inte en avsiktlig förändring.

Jag är ganska övertygad om att eftersom Plusgrade är ett eget företag, så ser de helt enkelt inte vad det är för sorts biljett och därför "fungerar" upgrade trots att det enligt regelboken inte skall gå. Helt enkelt en miss för att systemen inte utbyter fullständig information utan bara det nödvändigaste.

Jag satt och kolla lite på mitt konto, jag behöver 20 000 p före den 31/8 för att nå Guld.
Vet att när man har mindre än 15000 p kvar till Guld så kan man köpa dessa.
Om jag med säkerhet kunnat ta reda på om jag får poäng eller ej vid uppgradering med Plusgrade hade jag varit beredd att lägga ett högre bud.

Ni som är lite mer erfarna med Eurobonus programmet, hur hade ni tänkt i den här frågan?

Jo, men det är just det som inte är riktigt rimligt. Jag är helt övertygad om att grunden till detta är ett IT-problem och inte en avsiktlig förändring.
Ja, fast samtidigt är det ju rimligt att SAS även vill kunna tjäna extra pengar på att sälja upp awardresenärer. Om man betalt 60k poäng eller 2899SEK för sin Go till HongKong borde vara egalt revenuemässigt. Dock kan man ju tycka att man borde landa i I-klass istället för Z men det i sin tur känns orimligt (!) med SAS IT-system :)

Vänder man på det och tar ett exempel där Go->Business kostar 7000 SEK med Plusgrade för en enkel (LAX) så är ju (normalt) största delen av priset för den flighten just uppgraderingen, och man kan då tycka att det är rimligt att få en Z-klass trots att det låg en bonusresa X i botten.

Hursomhelst, funkar det så är det bra tycker jag.

@Emanon Det finns absolut inga som helst garantier för att du skulle få baspoäng eller poäng överhuvudtaget på en bonusresa, dvs en sådan som du bokat för poäng. Sådana skall, enligt regelboken, inte ge några poäng överhuvudtaget.

Om du däremot har en betald biljett, kan du absolut köra Plusgrade på den och då får du poäng för den högre bokningsklassen, det är ett av säljargumenten för Plusgrade överhuvudtaget. Det fungerar alldeles utmärkt.

Att köpa baspoäng, som tar dig upp till Guld är dock dyrt, mycket dyrt. Skall du dessutom köpa såpass många så tycker jag att du skall ta dig en funderare på vad guldkortet verkligen är värt för dig. Jag älskar mitt guldkort, absolut, men att köpa baspoäng för 1kr stycket, i ditt fall flera tusentals kronor, då bör du flyga mycket för att guldkortet skall vara värt kapitalförstöringen i min mening.

Toppen