Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Hej!

Jag är just nu ute och reser och undrar om jag räknat rätt i vad jag får i poäng. Är på ORD terminal 3 och väntar på tredje flighten nedan.

ARN-CPH-ORD-ABQ-ORD-ARN.

Har försökt följa de 10 budorden och bokat allt direkt på SAS.se och inte via resebolag och undvikit CodeShare (så gott det går).

Har bokat SAS Plus och det var inte billigt direkt. Bokades höromdagen och planen var hittills knökfulla.

ARN-CPH SK1423, SK-metall: Bokningsklass S, kabinklass C (som inte spelar någon roll....).
CPH-ORD SK943, SK-metall: Bokningsklass S, kabinclass Y (men blev bumpad till Business, vilket inte heller spelar någon roll, men skönt att flyga business).
ORD-ABQ AA3278, "Envoy Air by American Eagle". tror inte det är CodeShare utan wet lease men folk här vet säkert bättre. Bokningsklass Q, kabinklass Y. får man något för AA? Troligen inte va, så får jag något är det ren bonus.
ABQ-ORD AA3513 (allt är samma som den ovan.
ORD-ARN SK946, SK-metall: Bokningsklass S. Borde bli Kabinklass Y då?

Är EBB nu och har inget kort som ger något.

Räknar jag rätt när jag säger att jag ska få 750+7500+0+0+7500 = 15750 poäng?

Tack för svaren och peka gärna ut alla fel jag gjort.

// Stefan

Stämmer att du inte får något för AA-flighterna och det stämmer även att de inte är codeshare. Du har gjort så rätt det går här men tyvärr föredrar SAS att samarbeta med AA framför United vilket leder till färre poäng för oss som reser.

Jag tror du har räknat rätt på poängen du ska få, men jag vill tipsa om att du kan skaffa ett konto hos BA eller AA och kreditera dina AA-flighter dit. så får du något för dem...

Till USA kan man ofta få fler poäng med Lufthansa Premium ekonomi, bokningsklass E som ger 150% till eurobonus.
Då får man oftast anslutningen med United också.
En bekant bokade i juli Göteborg - San José , CA via Denver och Frankfurt i September för cirka 9000kr i bokningsklass E.
Den bokningen ger cirka 20000 baspoäng till eurobonus.
Jag tror att om det kommer upp billiga biljetter som ger 100% kan man ringa Lufthansa och få E klass för cirka 500kr mer tor.

Hejsan,

Försöker hitta hur intjäningen ser ut på City Jet.

Jag skall åka från Hamburg antagligen med SK650. Är det samma intjäning som med en SAS flygning?

Hittar ingen info om City Jet på sas partner sida.

Hejsan,

Försöker hitta hur intjäningen ser ut på City Jet.

Jag skall åka från Hamburg antagligen med SK650. Är det samma intjäning som med en SAS flygning?

Hittar ingen info om City Jet på sas partner sida.
Ja, det är en SAS-flight som sköts av City Jet, så poäng som vanligt beroende på bokningsklass.

Varför visas inte intjäningen på flygningar som opereras av andra bolag än SAS men är "vanliga" SAS-flighter?

Är det ytterligare ett problem som härleds till SK-IT, eller finns det en annan orsak?

Som jag kan dra mig till minnes har det varit så sedan SAS började använda sig av underleverantörer på vissa linjer.

Stämmer att du inte får något för AA-flighterna och det stämmer även att de inte är codeshare. Du har gjort så rätt det går här men tyvärr föredrar SAS att samarbeta med AA framför United vilket leder till färre poäng för oss som reser.

Jag tror du har räknat rätt på poängen du ska få, men jag vill tipsa om att du kan skaffa ett konto hos BA eller AA och kreditera dina AA-flighter dit. så får du något för dem...

Tack!

Vägen hit har jag fått precis det som var förväntat. Nu skulle jag visst inte resa hem i lördags utan ska stanna till torsdag så jag bokade om till UA073 som går en timme tidigare i bokningsklass E, så jag ska få 100% (om jag läser rätt) vilket då borde betyda 1100-1200 poäng till.

Men efter den ombokningen har det kommit fram att jag kanske ska flyga till L.A. först innan jag flyger hem till ARN.

Det skulle i så fall betyda (678 miles) att jag, beroende om vilken bokningsklass det blir, om jag får 100%, ska få 600-700 poäng för den biten och sedan 9000 poäng LA - ARN.

Räknar jag rätt typ?

// Stefan

På SAS hemsida kan man boka ARN-LUX och det är då flyg med SK-nummer som är codeshare med Luxair. Men då det är operating carrier som styr eurobonuspoäng betyder ju det att man i så fall inte får några poäng alls eftersom Luxair inte är med i eurobonus.

Finns det andra exempel då man bokar flyg med SK-nummer när man inte får några eurobonuspoäng alls, oavsett bokningsklass? Får man loungetillgång och fast track på ARN om man bokar en Plus-biljett på SK-codeshare med Luxair?

Toppen