Under mina nästan 20 år som anställd på ett välkänt svenskt (nåja) möbelföretag reste jag mycket, men totalt oplanerat och "omedvetet" pga att resandet bara vara något ont som skulle hanteras på snabbast och billigast sätt. Vår resebyrå hanterade allt och jag bara flög från punkt A till punkt B, samlade inte poäng eller hade några statuskort. Efter den anställningen (snart 5 å sedan) har jag varit min egen och rest ganska mycket, men nu mest med vänner och familj. En del jobbresor, mest inom Europa. No 1 var fortfarande att hitta billigaste biljetterna och komma fram så MÅLET så fort som möjligt.
MEN för knappt ett år sedan surfade jag in på bc.se för första gången, smög runt och lyssnade på vad som viskades och diskuterades. Hörde för första gången ord som Milage Run, Segment Run, Status match, Matrix, Betalo, 2-4-1 etc etc. Är medlem sedan ca ett halvår och har redan förändrat mitt tänk runt resandet. Nu är inte målet målet längre utan en del av målet. Resan dit är lika viktig, och jag har redan praktiserat "optimering" några gånger, till USA i oktober och Malysia i januari. Andra "välplanerade" resor i år är NYC i juli, Miami i oktober och vår första 2-4-1 till Vietnam i januari. Ska bli ett spännande resår, och själv planerandet är numera lika kul som själva resan

. Sjukt eller hur? Håller sakta på att introducera fru Ö i tänket, hon är numera EBS och förstår hur poäng, guldkort, Amex Elite och PP kan förhöja reseupplevelsen även för henne (business klass, lounger mm).
Så tack till alla er som inspirerat och lärt mig hur jag kan använda de metoder som finns för att få guldkant på resorna!
PS. Det sägs ju att lärandet är livslångt, så det är bara att köra på. Det som står på tur är att förstå hur Experflyer fungerar.