Senaste nytt

Hur har BusinessClass.se påverkat ditt liv?

Jag sitter just nu och funderar på om jag skall överraska frun med en businessresa till USA. Jag skulle ju kunna boka den för poäng och betala mindre än 1000 SEK i skatter, och flyga Köpenhamn - New York direkt. ELLER... så kan jag ju köpa business-biljetter Köpenhamn till New York, med stopover i Miami tre dagar för drygt 20k SEK totalt. Gör jag det sistnämnda så kan vi ju sen åka First till USA med Lufthansa istället.

Så BC har helt enkelt dragit ner mig i träsket...

Läggs dessa upp på marknadsplatsen, eller tillhör dom ngt dolt subforum?

Vol
De dyker upp i vanliga forumet , de ska inte ligga i marknadsplatsen. Oftast är det någon som hittat en deal via annat forum eller blogg och postar vidare här.

Sök på mistake fare så hittar du säkert några trådar, tex
United First mistake fare: Boston - San Francisco - Sydkorea T/R | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

För mer frågor om detta, använd gärna någon av de befintliga trådarna i ämnet eller starta en ny tråd så inte denna hamnar helt of topic.

Skriver inlägget i TKs lounge i Istanbul efter en resa i Thailand och Vietnam. Det är tack vare BC som vi reser business.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Och, det är tack vare BC som jag kunde lösa vår utresa från ARN när Turkish Airlines plan som skulle ta oss ARN-IST för anslutning till BKK inte kunde lyfta från IST. Personalen på incheckningen på ARN berättade att anledningen till att planet inte kom iväg var en man som glömt sin telefon i terminalen. Han upptäckte det efter puck back och började då skrika och gapa om att han var tvungen att lämna planet. Det ledde till att övriga passagerare fick för sig att något var fel på planet varpå även de ville komma ur kabinen. TK fick vända planet tillbaka till gaten och byta plan.

Med den förseningen skulle vi missa bytet i IST, så i kön till TKs biljettdisk kunde jag ITA-matrixa fram en alternativ routing som bara skulle försena oss 30 min. Personalen på TK köpte förslaget och bokade oss utan att knorra. Istället för ARN-IST-BKK med TK blev det ARN-VIE med Ethiopian Airlines (fifth freedom?) och VIE-BKK med Austrian.

I Thailand/Vietnam flög vi Vietnam Airlines och Jetstar Pacific i brist på Star Alliance-flyg.

För ungefär ett år sedan så var jag allt annat än en medveten resenär utan någon status. Valde att skapa ett konto här. Ett år senare har jag uppnått eurobonus guldnivån samt kunnat boka min första första klass resa för 3000kr! Det bästa av allt är att jag reser nästan på samma sätt som tidigare. Det har inte krävts någon stor förändring. Jag är bara mycket mer medveten tack vare all information här på BC :)

Personalen på incheckningen på ARN berättade att anledningen till att planet inte kom iväg var en man som glömt sin telefon i terminalen. Han upptäckte det efter puck back och började då skrika och gapa om att han var tvungen att lämna planet. Det ledde till att övriga passagerare fick för sig att något var fel på planet varpå även de ville komma ur kabinen. TK fick vända planet tillbaka till gaten och byta plan.
Det låter som TK i ett nötskal ;)

Välkommen till BC.se!

Sen jag hittade hit så har det ramlat in en massa kort i plånboken, sorterar ut sidor att beställa saker i från så jag kan få EB poäng, bytt elavtal för EB, tankar i stort sett bara på preem för en bra EB intjäning osv.
Tidsmässigt är denna sidan morgon tidningen, dagsnyheterna och en bra kvällsläsning med både fakta, roman, spänning och stundvis action! :)

BC har förändrat mina och min omgivnings resevanor till det bättre. Framförallt ground servcie som lounge o fast track har gjort jobbet betyligt mer uthärdligt. Upptäckte BC typ när jag började resa mycket så finns inget tydligt före/efter men när jag tänker efter kan jag konstatera att mitt EBD och FRECCIA ALATA PLUS har jag tackvare kunskap jag inhämtat här :)

Under mina nästan 20 år som anställd på ett välkänt svenskt (nåja) möbelföretag reste jag mycket, men totalt oplanerat och "omedvetet" pga att resandet bara vara något ont som skulle hanteras på snabbast och billigast sätt. Vår resebyrå hanterade allt och jag bara flög från punkt A till punkt B, samlade inte poäng eller hade några statuskort. Efter den anställningen (snart 5 å sedan) har jag varit min egen och rest ganska mycket, men nu mest med vänner och familj. En del jobbresor, mest inom Europa. No 1 var fortfarande att hitta billigaste biljetterna och komma fram så MÅLET så fort som möjligt.
MEN för knappt ett år sedan surfade jag in på bc.se för första gången, smög runt och lyssnade på vad som viskades och diskuterades. Hörde för första gången ord som Milage Run, Segment Run, Status match, Matrix, Betalo, 2-4-1 etc etc. Är medlem sedan ca ett halvår och har redan förändrat mitt tänk runt resandet. Nu är inte målet målet längre utan en del av målet. Resan dit är lika viktig, och jag har redan praktiserat "optimering" några gånger, till USA i oktober och Malysia i januari. Andra "välplanerade" resor i år är NYC i juli, Miami i oktober och vår första 2-4-1 till Vietnam i januari. Ska bli ett spännande resår, och själv planerandet är numera lika kul som själva resan :). Sjukt eller hur? Håller sakta på att introducera fru Ö i tänket, hon är numera EBS och förstår hur poäng, guldkort, Amex Elite och PP kan förhöja reseupplevelsen även för henne (business klass, lounger mm).
Så tack till alla er som inspirerat och lärt mig hur jag kan använda de metoder som finns för att få guldkant på resorna!

PS. Det sägs ju att lärandet är livslångt, så det är bara att köra på. Det som står på tur är att förstå hur Experflyer fungerar.

Toppen