Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Vi har aldrig haft frågan uppe ens .. företaget får sina SAS credits och jag får mina poäng. De som tycker resande arbete är en förmån har aldrig jobbat med 100+ hotellnätter per år. Det är så långt ifrån en förmån som man kan komma. Så alla sånna här diskussioner bygger på ren avundsjuka ifrån folk som inte vet vad de pratar om.

Bor man borta 100-150+ nätter om året så vill man inte ens ha alla frinätter osv som man drar ihop. När man väl är ledig vill man förmodligen helst ligga hemma i soffan och inte tänka på hotell och flygplatser ...

Vi har aldrig haft frågan uppe ens .. företaget får sina SAS credits och jag får mina poäng. De som tycker resande arbete är en förmån har aldrig jobbat med 100+ hotellnätter per år. Det är så långt ifrån en förmån som man kan komma. Så alla sånna här diskussioner bygger på ren avundsjuka ifrån folk som inte vet vad de pratar om.

Bor man borta 100-150+ nätter om året så vill man inte ens ha alla frinätter osv som man drar ihop. När man väl är ledig vill man förmodligen helst ligga hemma i soffan och inte tänka på hotell och flygplatser ...

Det "Glamourösa resarlivet" där
- Du får ju se så mycket. Och nu var du i Italien också. Faan vad orättvist. Och nu skall du till……….
osv, osv :p

Haha ja det där känner vi nog alla igen :) Önskar att de som säger så fick prova att vara hemifrån 150+ nätter ett år och se om de tyckte det var så glammigt!

Nu är det väl ändå så att det är ett val man själv har gjort. Ingen är tvingad till att resa, det brukar vara knutet till den befattning man innehar.

Jag har själv rest lika mycket när jag var yngre och när jag nu ser tillbaka på det är jag mycket tveksam till om det var värt detta att vara borta så mycket från familjen när barnen växte upp. Men det var mitt val och ibland tror man att man är oumbärlig på sitt arbete. Alla saker har em fram-och en baksida.

Nu är det väl ändå så att det är ett val man själv har gjort. Ingen är tvingad till att resa, det brukar vara knutet till den befattning man innehar.
Ibland har man fått höra under utbildningen att "du visste vad du gav dig in på, det var ett frivilligt val". Men jag gick utbildningen just för att jag inte visste vad jag gav mig in på. Utbildning är ju till för att man ska lära sig något nytt, inte lära ut det man redan vet.
Det finns nog heller inget jobb som man tagit där man vetat exakt vad man gett sig in på. Som bäst vet man vad man kommer att få i lön, men arbetets innehåll förstår man först ungefär när det är dags att byta jobb.

Jag har själv rest lika mycket när jag var yngre och när jag nu ser tillbaka på det är jag mycket tveksam till om det var värt detta att vara borta så mycket från familjen när barnen växte upp. Men det var mitt val och ibland tror man att man är oumbärlig på sitt arbete. Alla saker har em fram-och en baksida.

Jojo....Jag vet mycket väl vad jag gett mig in på redan innan jag tog det här jobbet som jag har nu. Jag klagar inte och är fullt medveten om min situation och hur den påverkar mig och andra i min närhet. Personligen så funkar detta för mig för jag har en vecka hemma och en vecka borta. För mig personligen är detta en livsstil som jag levt med i 15år och jag har svårt att tänka mig ett annat liv.

Men mitt jobb måste utföras på ett eller annat sätt och givetvis finns det andra som kan göra detta jobb lika bra och säkert bättre, jag är inte oumbärlig på något sätt. Min arbetsgivare har ett visst behov av "consistency" och att personen faktiskt kan jobba långsiktigt och inte tröttna på resandet efter 5 månader. Det är dyrt att lära upp nya personer och det är dyrt att rekrytera.

Att jag trivs med detta livet och inte tycker att det är en pest och pina att flyga runt i världen och faktiskt kan utföra mitt jobb när jag väl har kommit fram beror på ett par ganska enkla regler.
1. Jag bestämmer själv när jag reser
2. Det ska inte vara jobbigare att resa än att vara hemma
3. Mina eventuella poäng tillfaller mig att använda som jag vill.
4. Jag vill kunna påverka med vilka jag flyger och var jag bor.

Givetvis finns det undantag till dessa regler och inga regler utan undantag. Ibland får man "vada i skiten för att komma fram till målet"!

Tack vare att jag har följt dessa regler så tycker jag det är naturligt att resa utan att det är direkt jobbigt. Och då reser jag alltid ekonomi (om jag inte uppgraderar med MINA poäng eller MINA pengar). Jag bor aldrig på jättedyra hotell och alltid i standard rum (om jag inte blir uppgraderad pga MIN status).

Ofta är det statusen och därmed tillgången till lounger, fast track, kunna sitta långt fram i planen uppgradering på rum och annat som gör detta reselivet enklare och uthärdligt!

Tack vare att jag får poäng på både flyg, inköp och hotell kan jag bjuda min familj (dotter) på en del resor så att hon har större förståelse för det arbete jag utför. Detta är resor som jag nog aldrig hade kunnat genomföra annars och hade jag inte kunnat göra detta så hade jag nog aldrig orkat ha ett jobb som detta.

Men att utnyttja systemet skulle aldrig falla mig in, att ta dom lyxigaste flygen, lyxigaste hotellen skulle onekligen göra att jag får sparken. Men jag personligen skulle inte heller acceptera att bo på skithotell eller åka med Ryan air eller Norwegian varje gång jag skulle resa, då skulle jag sagt upp mig!

Att "leva" med ett jobb som detta kräver ett givande och tagande från både arbetsgivare och arbetstagare.

Jo men det är precis det jag menar. Man har ett jobb som kräver resor och hotellnätter. Jag står ut med det för att jag gillar mitt jobb så mkt så det är ett "nödvändigt ont". Ev possitiva bieffekter av resandet såsom poäng osv väger inte alls upp för all förlorad tid med familjen men gör det iaf enklare i många lägen.

• Gilla
Reactions: Alf
Toppen