Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

@frodell det var inte menat som någon kritik alls bara en kommentar på "det är ett val man gjort" och en tolkning av den kommentaren som en del skulle kunna uppfattas som "klaga inte du har själv valt att resa" och då också med underton av jantelag av dom som tror att det är så "j**a lyxigt att resa runt i världen.
Däremot tror jag inte alls att det var så du menade! :)

Och i mitt fall så funkar mitt privat liv ganska bra i kombination med resandet. Men det är ju ganska unikt har jag förstått.

Vi har aldrig haft frågan uppe ens .. företaget får sina SAS credits och jag får mina poäng. De som tycker resande arbete är en förmån har aldrig jobbat med 100+ hotellnätter per år. Det är så långt ifrån en förmån som man kan komma. Så alla sånna här diskussioner bygger på ren avundsjuka ifrån folk som inte vet vad de pratar om.

Bor man borta 100-150+ nätter om året så vill man inte ens ha alla frinätter osv som man drar ihop. När man väl är ledig vill man förmodligen helst ligga hemma i soffan och inte tänka på hotell och flygplatser ...

Jag håller inte med dig. Jag reser också 100+ per år men jag ser det fortfarande som en ynnest att få vara så priviligierad att få den möjligheten att kunna bo på fina hotell, träffa andra människor från andra kulturer (att inse att vi är olika beroende på var på jorden vi lever och att kunna uppfostra sina barn med den vetskapen), äta gott, dricka justa viner, pyssla om sig i form av massage, rakning, fotvård, köpa måttsydda kostymer, slippa städa och hålla ordning på rummet, bli servad, handla med sig spännande kryddor/livsmedel och om man stannar över en helg kunna köra lite kultur eller träffa vänner (jag har under åren fått otroligt många vänner i olika länder. Min Skype är knökfull).
Man får förtur på flygplatser (slipper de ändlösa bagagedrop köerna), sitta i loungen medan de "andra" får sitta ute i terminalen med allt det innebär i form av ljudkulisser, dyr mat och dryck osv osv.
Blir det förseningar så slipper man igen att stå i en ändlös kö för att få hjälp osv osv.
Adderar man till det här att man dessutom få extra betalt i form av traktamente utöver sin lön gör ju att - shiit! F-n vad man har det bra. Man kunde ju vara diskare på en skola (utan att för den sakens skull vara nedvärderande gentemot yrket som sådant).

När jag är ledig så vill jag resa med familjen för även de förtjänar att kunna slippa känna att man måste städa, laga mat osv osv. Man får ren och skär kvalitetstid med varandra och dessutom en lektion i hur det är för mig när jag är iväg. Det känns bra att kunna dela det med varandra.
Näst på tur står 2 veckor på Floridas västkust (vi tog östkusten förra gången). Vi startar iofs med Washington för lite kultur (krav från skolan) men sedan blir det Orlando och nedåt med avslut i Key West. Vi kommer givetvis bara bo på SPG hotell i svit (inte på poäng dock - de tillhör arbetsgivaren) men statusen gör att det blir billigt ändå :)

Jojo....Jag vet mycket väl vad jag gett mig in på redan innan jag tog det här jobbet som jag har nu. Jag klagar inte och är fullt medveten om min situation och hur den påverkar mig och andra i min närhet. Personligen så funkar detta för mig för jag har en vecka hemma och en vecka borta. För mig personligen är detta en livsstil som jag levt med i 15år och jag har svårt att tänka mig ett annat liv.

Men mitt jobb måste utföras på ett eller annat sätt och givetvis finns det andra som kan göra detta jobb lika bra och säkert bättre, jag är inte oumbärlig på något sätt. Min arbetsgivare har ett visst behov av "consistency" och att personen faktiskt kan jobba långsiktigt och inte tröttna på resandet efter 5 månader. Det är dyrt att lära upp nya personer och det är dyrt att rekrytera.

Att jag trivs med detta livet och inte tycker att det är en pest och pina att flyga runt i världen och faktiskt kan utföra mitt jobb när jag väl har kommit fram beror på ett par ganska enkla regler.
1. Jag bestämmer själv när jag reser
2. Det ska inte vara jobbigare att resa än att vara hemma
3. Mina eventuella poäng tillfaller mig att använda som jag vill.
4. Jag vill kunna påverka med vilka jag flyger och var jag bor.

Givetvis finns det undantag till dessa regler och inga regler utan undantag. Ibland får man "vada i skiten för att komma fram till målet"!

Tack vare att jag har följt dessa regler så tycker jag det är naturligt att resa utan att det är direkt jobbigt. Och då reser jag alltid ekonomi (om jag inte uppgraderar med MINA poäng eller MINA pengar). Jag bor aldrig på jättedyra hotell och alltid i standard rum (om jag inte blir uppgraderad pga MIN status).

Ofta är det statusen och därmed tillgången till lounger, fast track, kunna sitta långt fram i planen uppgradering på rum och annat som gör detta reselivet enklare och uthärdligt!

Tack vare att jag får poäng på både flyg, inköp och hotell kan jag bjuda min familj (dotter) på en del resor så att hon har större förståelse för det arbete jag utför. Detta är resor som jag nog aldrig hade kunnat genomföra annars och hade jag inte kunnat göra detta så hade jag nog aldrig orkat ha ett jobb som detta.

Men att utnyttja systemet skulle aldrig falla mig in, att ta dom lyxigaste flygen, lyxigaste hotellen skulle onekligen göra att jag får sparken. Men jag personligen skulle inte heller acceptera att bo på skithotell eller åka med Ryan air eller Norwegian varje gång jag skulle resa, då skulle jag sagt upp mig!

Att "leva" med ett jobb som detta kräver ett givande och tagande från både arbetsgivare och arbetstagare.

Om arbetsgivaren betalar hotell och flyg så är poängen inte dina utan arbetsgivarens.

Om arbetsgivaren betalar hotell och flyg så är poängen inte dina utan arbetsgivarens.
Hvilket belæg har du for det?

Vi kan være enige om at "Der må ikke optjenes bonuspoint på tjenesterejser" er en gyldig policy, men "bonuspoint tilhører arbejdsgiveren" har jeg svært ved at se. Det er her der findes SAS Credits, BA on Business osv.

Princippet om at det er den som rejser/kører/bor etc. der optjener pointene er en helt central del af de fleste fordelsprogrammer.

I EuroBonus T&C står der ex:
2.4 Only the member personally can earn points regardless of who paid for the travel or activity.

Isåfall borde väl poängen delas ut till företaget?

Och det är precis det som sker. När du reser i tjänsten så "ägs" du av företaget och ditt agerande i tjänsten är för företaget, dvs du är en representant för företaget i den givna situationen.
Syftet med resan är att agera i ftg namn. Om du då tillförskansar dig poäng i tjänsten så är de per def. ftgs då jag är övertygad om att någonstans bakåt har du skrivit på ett avtal om materiella och immateriella rättigheter. Ett avtal som reglerar vad som anses vara ditt och ftgs.

Och det är precis det som sker. När du reser i tjänsten så "ägs" du av företaget och ditt agerande i tjänsten är för företaget, dvs du är en representant för företaget i den givna situationen.
Syftet med resan är att agera i ftg namn. Om du då tillförskansar dig poäng i tjänsten så är de per def. ftgs då jag är övertygad om att någonstans bakåt har du skrivit på ett avtal om materiella och immateriella rättigheter. Ett avtal som reglerar vad som anses vara ditt och ftgs.

Det där är rent skitsnack!
För det första så har du ingen aning om vad jag skrivit på eller vad som står i vår resepolicy.
När jag reser är jag inte livegen utan kan själv bestämma över mitt liv.

Om du har skrivit på ett avtal som har ovan parametrar så tycker jag synd om dig! Jag personligen skulle aldrig jobba för ett sånt företag, skulle säga upp mig direkt!

Mina kundprogram står i mitt namn! Jag är den juridiska personen som ansvarar för dom och företaget har ingen insyn där.

Intjänade poäng är alltid personliga och ingen arbetsgivare kan göra anspråk på dessa. Om du är statligt anställd är det inte tillåtet att använda intjänade poäng för privat bruk. Hur det är på privata sidan är som ni kan läsa i denna tråd ganska varierande beroende på arbetsgivare. Det innebär i praktiken om du själv inte använder dessa poäng vid tjänsteresa så brinner dom inne. Att använda poängen för en vanlig tjänsteresa vet nog de flesta hur svårt det är med att få tider och datum som passar. Det är i stort sett bara till konferanser och mässor som man kan ha lång framförhållning till som man har nytta av poängen, förutom till uppgraderingar.

Använder man poäng privat är det en förmån som skall beskattas. Detta är som de flesta på detta forum vet en tandlös bedtämmelse, eftersom den inte kan kontrolleras. Skatteverket försökte för ett antal år sedan få SAS att lämna ut uppgifter om utnyttjade bonuspoäng för resor men SAS vägrade och jag tror inte det fanns lagstöd att gå vidare med frågan.

Det har ju på senare tid uppmärksammats igen i pressen att anställda vid Kriminalvården och SÄPO personskydd utnyttjat dessa poäng för privata resor. Eftersom dessa personer är statsanställda är det förbjudet att använda poängen privat så vi får se vart detta slutar. Enda sättet att kolla detta är ju att få ut uppgifter från SAS på dessa resor och då behövs det kanske en ny lagstiftning så skatteverket får ut dessa uppgifter.
Jag tror nog att detta kan bli svårt för då kan man ju även granska regeringsmedlemmar och riksdagsmän som säkert inte heller är helt oskyldiga när det gäller uttag av privata resor för poäng.

Jag kan nämna något jag noterade när jag för drygt 10 år sedan reste en del till Byssel. Man kände efter ett slag igen en hel del av de svenska EU delegaterna som pendlade till Bryssel. Det som förvånade mej var att så många av dessa reste i ekonomiklass. Detta fick sin förklaring när jag på en fest med en del EU delegater efter några drinkar i baren fick en förklaring av en delegat. På den tiden behövde EU delegater inte lämna in kvitto på sina hemresor utan man fick betalt för vad en flygresa i businessklass kostade, på den tiden runt 8000 kr. Men man köpte då en resa i ekonomi för drygt 2000 kr, och vips en liten förtjänst på 6000 kr per helg. Det kanske behövdes för att dryga ut det magra arvodet man fick som EU delegat. Denna "förmån" är så vitt jag vet numera borta och man får betalt mot kvitto på samma sätt som vi andra medborgare.

Det där är rent skitsnack!
För det första så har du ingen aning om vad jag skrivit på eller vad som står i vår resepolicy.
När jag reser är jag inte livegen utan kan själv bestämma över mitt liv.

Om du har skrivit på ett avtal som har ovan parametrar så tycker jag synd om dig! Jag personligen skulle aldrig jobba för ett sånt företag, skulle säga upp mig direkt!

Mina kundprogram står i mitt namn! Jag är den juridiska personen som ansvarar för dom och företaget har ingen insyn där.

Du kan inte vara den juridiska personen. Du är en fysisk person. (juridiska personer är aktiebolag, handelsbolag osv.) ;)

Skattereglerna är ändå att utnyttjar du poäng i ett kundprogram uppkommer en skattepliktig förmån och då ska både arbetsgivaravgifter och preliminärskatt betalas.

Vi har aldrig haft frågan uppe ens .. företaget får sina SAS credits och jag får mina poäng. De som tycker resande arbete är en förmån har aldrig jobbat med 100+ hotellnätter per år. Det är så långt ifrån en förmån som man kan komma. Så alla sånna här diskussioner bygger på ren avundsjuka ifrån folk som inte vet vad de pratar om.

Bor man borta 100-150+ nätter om året så vill man inte ens ha alla frinätter osv som man drar ihop. När man väl är ledig vill man förmodligen helst ligga hemma i soffan och inte tänka på hotell och flygplatser ...
Jag håller med dig när det gäller diskussioner med andra personer. Dock så är ju detta med poänguttag något som skatteverket kanske har en åsikt om och då är ju synen "det är synd om mig så jag gör minsann vad jag vill" inte riktigt lika gångbar!

Toppen