Vi har aldrig haft frågan uppe ens .. företaget får sina SAS credits och jag får mina poäng. De som tycker resande arbete är en förmån har aldrig jobbat med 100+ hotellnätter per år. Det är så långt ifrån en förmån som man kan komma. Så alla sånna här diskussioner bygger på ren avundsjuka ifrån folk som inte vet vad de pratar om.
Bor man borta 100-150+ nätter om året så vill man inte ens ha alla frinätter osv som man drar ihop. När man väl är ledig vill man förmodligen helst ligga hemma i soffan och inte tänka på hotell och flygplatser ...
Jag håller inte med dig. Jag reser också 100+ per år men jag ser det fortfarande som en ynnest att få vara så priviligierad att få den möjligheten att kunna bo på fina hotell, träffa andra människor från andra kulturer (att inse att vi är olika beroende på var på jorden vi lever och att kunna uppfostra sina barn med den vetskapen), äta gott, dricka justa viner, pyssla om sig i form av massage, rakning, fotvård, köpa måttsydda kostymer, slippa städa och hålla ordning på rummet, bli servad, handla med sig spännande kryddor/livsmedel och om man stannar över en helg kunna köra lite kultur eller träffa vänner (jag har under åren fått otroligt många vänner i olika länder. Min Skype är knökfull).
Man får förtur på flygplatser (slipper de ändlösa bagagedrop köerna), sitta i loungen medan de "andra" får sitta ute i terminalen med allt det innebär i form av ljudkulisser, dyr mat och dryck osv osv.
Blir det förseningar så slipper man igen att stå i en ändlös kö för att få hjälp osv osv.
Adderar man till det här att man dessutom få extra betalt i form av traktamente utöver sin lön gör ju att - shiit! F-n vad man har det bra. Man kunde ju vara diskare på en skola (utan att för den sakens skull vara nedvärderande gentemot yrket som sådant).
När jag är ledig så vill jag resa med familjen för även de förtjänar att kunna slippa känna att man måste städa, laga mat osv osv. Man får ren och skär kvalitetstid med varandra och dessutom en lektion i hur det är för mig när jag är iväg. Det känns bra att kunna dela det med varandra.
Näst på tur står 2 veckor på Floridas västkust (vi tog östkusten förra gången). Vi startar iofs med Washington för lite kultur (krav från skolan) men sedan blir det Orlando och nedåt med avslut i Key West. Vi kommer givetvis bara bo på SPG hotell i svit (inte på poäng dock - de tillhör arbetsgivaren) men statusen gör att det blir billigt ändå