agehall
Medlem
Alltså att uppgraderingar också ska beskattas?
Ja det ska inte vara någon skillnad om skattmasen får bestämma.
Alltså att uppgraderingar också ska beskattas?
Ja det ska inte vara någon skillnad om skattmasen får bestämma.
Det är ju helt logiskt att även privata uppgraderingar ska beskattas. Det är ju en förmån man fått genom sitt arbete. Sen hur de klura ut att man använt jobb-intjänade poäng och värde är svårare. Jag har rest privat på jobb-poäng (och använt lounge på jobb-intjänat guldkort).
Min teori är att det står att det ska anmälas för att arbetsgivaren ska friskriva sig om någon anställd gör något "dumt"
Det är ju helt logiskt att även privata uppgraderingar ska beskattas. Det är ju en förmån man fått genom sitt arbete. Sen hur de klura ut att man använt jobb-intjänade poäng och värde är svårare. Jag har rest privat på jobb-poäng (och använt lounge på jobb-intjänat guldkort).
och extra bagagevikt t ex.Då borde man ju få göra motsvarande avdrag när man t.ex. använt lounge/fasttrack på en jobbresa tack vare sitt privat intjänade guldkort. (Vilket nog är vanligare än att använda privat intjänade poäng för att boka en jobbresa. Däremot uppgradering har man ju gjort..)
Nästa kluriga fråga. Ska man förmånsbeskatta uppgraderingar på tjänsteresor?
Uppenbarligen anser arbetsgivaren att economy var tillräckligt, alltså är uppgraderingen enbart en "privat" förmån...
Samt givetvis "hur ska värdet beräknas"?
Då borde man ju få göra motsvarande avdrag när man t.ex. använt lounge/fasttrack på en jobbresa tack vare sitt privat intjänade guldkort. (Vilket nog är vanligare än att använda privat intjänade poäng för att boka en jobbresa. Däremot uppgradering har man ju gjort..)
Det tycker jag inte. Om man tjänat in poäng på jobbresor och sedan använder dem för att uppgradera en jobbresa, så blir det väl jämförbart med att företaget får någon slags rabatt på resan. Det kan ju inte den enskilde bli beskattad för.
Du menar i stil med att man får göra skatteavdrag om man åker med sin egen bil i tjänsten? Just fasttrack och lounge är väl inget som arbetsgivaren tvingar någon att använda?!
Att använda sin privat intjänade status för att släpa med sig extra bagage som man behöver på tjänsteresa och därmed spara pengar för arbetsgivaren är däremot en intressant fråga