Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Det är ju helt logiskt att även privata uppgraderingar ska beskattas. Det är ju en förmån man fått genom sitt arbete. Sen hur de klura ut att man använt jobb-intjänade poäng och värde är svårare. Jag har rest privat på jobb-poäng (och använt lounge på jobb-intjänat guldkort).

Min teori är att det står att det ska anmälas för att arbetsgivaren ska friskriva sig om någon anställd gör något "dumt"

Det är ju helt logiskt att även privata uppgraderingar ska beskattas. Det är ju en förmån man fått genom sitt arbete. Sen hur de klura ut att man använt jobb-intjänade poäng och värde är svårare. Jag har rest privat på jobb-poäng (och använt lounge på jobb-intjänat guldkort).

Min teori är att det står att det ska anmälas för att arbetsgivaren ska friskriva sig om någon anställd gör något "dumt"

Nästa kluriga fråga. Ska man förmånsbeskatta uppgraderingar på tjänsteresor?

Uppenbarligen anser arbetsgivaren att economy var tillräckligt, alltså är uppgraderingen enbart en "privat" förmån...

Samt givetvis "hur ska värdet beräknas"?

Då borde man ju få göra motsvarande avdrag när man t.ex. använt lounge/fasttrack på en jobbresa tack vare sitt privat intjänade guldkort. (Vilket nog är vanligare än att använda privat intjänade poäng för att boka en jobbresa. Däremot uppgradering har man ju gjort..)

Då borde man ju få göra motsvarande avdrag när man t.ex. använt lounge/fasttrack på en jobbresa tack vare sitt privat intjänade guldkort. (Vilket nog är vanligare än att använda privat intjänade poäng för att boka en jobbresa. Däremot uppgradering har man ju gjort..)
och extra bagagevikt t ex.
Vid strul/problem har man ofta förtur som statusmedlem. Jag kommer ihåg hur det var på Amsterdam när jag inte hade någon status och reste i Economy. Det tog evigheter för att få resan ombokad när jag missade min anslutningsflyg pga väderproblem runt Amsterdam flygplats.

Nästa kluriga fråga. Ska man förmånsbeskatta uppgraderingar på tjänsteresor?

Uppenbarligen anser arbetsgivaren att economy var tillräckligt, alltså är uppgraderingen enbart en "privat" förmån...

Samt givetvis "hur ska värdet beräknas"?

Det tycker jag inte. Om man tjänat in poäng på jobbresor och sedan använder dem för att uppgradera en jobbresa, så blir det väl jämförbart med att företaget får någon slags rabatt på resan. Det kan ju inte den enskilde bli beskattad för.

Du menar i stil med att man får göra skatteavdrag om man åker med sin egen bil i tjänsten? Just fasttrack och lounge är väl inget som arbetsgivaren tvingar någon att använda?!

Att använda sin privat intjänade status för att släpa med sig extra bagage som man behöver på tjänsteresa och därmed spara pengar för arbetsgivaren är däremot en intressant fråga

Det tycker jag inte. Om man tjänat in poäng på jobbresor och sedan använder dem för att uppgradera en jobbresa, så blir det väl jämförbart med att företaget får någon slags rabatt på resan. Det kan ju inte den enskilde bli beskattad för.

Hur kan arbetsgivaren sägas få rabatt? Arbetsgivaren tycker att det räcker med economy, och är bara beredd att betala för economy. Att den anställde får resa bekvämare kommer ju inte arbetsgivaren till del, och om det vore viktigt för arbetsgivaren om den anställde reste bekvämt skulle man köpt högre klass istället (för en uppgradering är ju inte garanterad).

Du menar i stil med att man får göra skatteavdrag om man åker med sin egen bil i tjänsten? Just fasttrack och lounge är väl inget som arbetsgivaren tvingar någon att använda?!

Tja, fasttrack sparar tid. Det gör att man antingen kan jobba mer innan man åker, eller ha kortare restid (om man har restidsersättning) osv. Så det är inte tvingande, men kan definitivt vara en (visserligen inte jättestor) besparing för arbetsgivaren.

Loungen kan ju i teorin ersätta en måltid (beror på vilken lounge vi pratar om förstås), vilket kan ha motsvarande påverkan beroende på om man reser på utlägg eller traktamente. Och underlättar möjlighet att faktiskt arbeta under väntetider vid t.ex. ett byte, även om det blivit bättre även utanför loungen nuförtiden.

Att använda sin privat intjänade status för att släpa med sig extra bagage som man behöver på tjänsteresa och därmed spara pengar för arbetsgivaren är däremot en intressant fråga

Ja, det är om inte annat lättare att sätta pengar på.

Även saker som snabbare och enklare ombokning när något händer. Eller tillgång till platsgaranti om flyget är fullt. Eller varför inte rabatt på hyrbilar?

Det finns ett antal förmåner som det definitivt kan vara en förmån för arbetsgivaren att de används. Om förmåner som "kommer från jobbet" ska skattas när de används privat, så bör rimligen även dessa ge möjlighet till avdrag. Sedan hur man faktiskt räknar fram värdet - i båda fallen - är en helt annan fråga/röra...

Toppen