Funkar det inte? Finns det något juridiskt som underbygger det du säger? Jag vet stora företag som har det i sin policy att poäng skall användas i tjänsten. Jag förstår fortfarande inte varför det inte fungerar (och ja, jag har läst dina inlägg mer än en gång).
OK, jag är inte ute efter att skapa upprörda känslor, så jag hoppas att du inte kände dig påhoppad i mitt inlägg.
Kan du köpa mitt resonemang om att man endast får ha ett konto per person? Med de förutsättningarna, hur skulle det då gå till att använda poäng i tjänsten (från intjäning till uttag)?
Jag ser att det blir ett antal stora problem, och för att förstå dessa tycker jag att det är en bra analogi att tänka på vad som skulle hända om arbetsgivaren använde ditt privata bankkonto för transaktioner.
Vid intjäning: hur ska arbetsgivaren få kännedom det faktiska antalet poäng som intjänats? Verkliga poängintjäningstabeller finns inte publicerade (de på respektive flygbolags hemsidor är ofta ofullständiga eller missvisande).
Efter intjäning: hur ska arbetsgivaren kunna hålla koll på aktuellt poängsaldo samt utgångsdatum för poäng? Att behöva uppvisa kontoutdrag är givetvis otillbörligt, eftersom arbetsgivaren har ingen rätt att granska privata resor/transaktioner. Hur ska arbetsgivaren kontrollera att inga otillbörliga uttag sker? Hur ska värdet av poängen redovisas i arbetsgivarens balansräkning?
Vid uttag: hur ska awardresor bokas? Stora bolag har ofta som policy att alla bokningar måste ske via resebyrå, men där kan man inte boka awardresor. Anledningen till kravet på resebyråbokning brukar vara dels ekonomiska/administrativa, men även att hålla koll på var anställda är och hur mycket man reser. (Man kan också diskutera om det är ekonomiskt vettigt att, på arbetstid, leta awardresor med tanke på den begränsade tillgängligheten samt att awardresor i economy har ett väldigt lågt värde efter att skatter och avgifter dragits av, men det lämnar vi utanför den här diskussionen).
Vid anställningens upphörande: vad göra med kvarvarande poäng?
Min slutsats blir att en policy om att poäng måste användas i tjänsten skulle vara omöjlig att upprätthålla på Svensk arbetsmarknad. Kvar blir då alternativen att poängen antingen tillfaller den anställde eller att poängintjäning förbjuds.
Regeln om att konto per person är central i dessa resonemang, och man behöver inte vara speciellt konspiratorisk för att inse att den regeln finns just för att förhindra att arbetsgivare ska anse att poängen tillhör dem.
Man kan också läsa medlemsreglerna för Eurobonus för att inse att det är otillåtet för arbetsgivaren att använda poängen:
1. Membership and membership cards
1.1Membership of EuroBonus is open to all natural persons. Only one membership account is permitted per person. Persons under the age of 18 years must have their legal guardian’s consent to join EuroBonus. Membership and the rights pertaining thereto are personal and for the sole benefit of the member, unless otherwise stated by SAS.