Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

johhenrik

Medlem
Att bryta mot resepolicy är såklart fel och jag är inte säker på att folk gör det här. Vore ju fantastiskt korkat att skriva i ett publikt forum om hur man gör det. Så om man maxar TPs, EB-poäng, segment eller vad det nu må vara så skulle jag nog tro det är okej. Vår policy säger ju dock att man ska helst resa så billigt som möjligt, men det ska vara bekvämt etc, så ja... den kan man ju helt klart tolka olika, vilket många gör. Finns flera som aldrig köper annat än billigaste. Själv så flänger jag 6 varv runt jorden varje år, så jag tolkar helt klart den policyn till min fördel.
 
M

Monkey_Class

Guest
Men alltså, hela den här diskussionen är ju void - arbetsgivaren får inga vanliga poäng/miles för att en anställd flyger. Det är alltid resenären som får poängen. Arbetsgivare har egna lojalitetsprogram, som tex SAS Credits. Om arbetsgivaren är väldigt mån om att den anställde inte ska få poäng så får de nog ta och förhandla fram egna avtal med flygbolagen där poäng förhandlas bort som del i det hela.

Jag vill dock se den arbetsgivare som gör detta och lyckas få folk att resa i någon större omfattning...

Min arbetsgivare håller på med att förhandla med ett bolag nu om just det. De har dock med att när vi använder bolaget så får vi åka i en bättre klass. Att de lägger in bättre klass är pga av "vis av erfarenhet" från förra gången de ändrade policyn till det "sämre". Resultatet från den försämringen förde med sig att resandet i vårt bolag sjönk med 37,7%. Problemet var bara att 86,2 % utgjordes av R&D vilket medförde att våra produkter började halka på efterkälken när det gäller "front line" placring i innovationer. Det helt enkelt pga av att kreativiteten droppade iom att kreativa F2F möten i princip försvann.

Så jag är också nyfiken på om någon arbetsgivare skule lyckas med en försämring och samtidigt öka resandet.

Det som stör mig i denna omgång är att även hotellpolicyn är under lupp - dvs att från idag fritt kunna välja hotell inom ett prisspann skall tas bort och ersättas med att det billigaste möjliga skall väljas. Det är SURT.
Går det igenom så vet min chef hur mitt resschema kommer att se ut i framtiden :)
 
Du är medveten om att många (de jag är med i) lojalitetsprogram aktivt raderar konton om de upptäcker att samma fysiska person har mer än ett konto, va? Och att detta innebär att du förlorar poängen. Det står i deras stadgar att man bara får ha ett konto. Detta för att inte otillbörligt dra nytta av kampanjer etc.
Vilket medför att du måste använda ditt privata konto för att samla din arbetsgivarens poäng, samt administrera det. Men jag gissar att du egentligen begriper det så jag slutar argumentera här.
Du vet väl att man kan flyga utan att ha kopplat ett lojalitetskonto till biljetten? Om du inte vill ställa ditt privata konto till förfogande för din arbetsgivare (för att vid nästa tjänsteresa uppgradera till business / first) så står det dig fritt att säga nej.

Hur är det nu med skatten, tar du upp det som en förmån? Eller är det samma argumentation där "jag betalar ju ändå så mycket i skatt, jag är värd detta"...
 
Hur då? Då skulle du behöva två olika bonuskonton, ett privat och ett som tillhör arbetsgivaren. (Typ) alla bonusprogram förbjuder dock flera konton för samma person. Alternativet blir då att arbetsgivaren då skulle kräva att en anställde inte samlar poäng på sina privatresor, och en sådan policy skulle vara otillbörlig.
Varför behöver man två olika konton? Vill du inte använda poängen i tjänsten, om du har en policy som säger detsamma, så är det ju bara att inte samla poäng på dina tjänsteresor. Om ditt företag inte har någon sådan policy så är det ju fritt fram att använda poängen privat. Vilket jag antar att du gör? Hur funkar det med förmånsbeskattningen?
 

fcx

Medlem
Varför behöver man två olika konton? Vill du inte använda poängen i tjänsten, om du har en policy som säger detsamma, så är det ju bara att inte samla poäng på dina tjänsteresor. Om ditt företag inte har någon sådan policy så är det ju fritt fram att använda poängen privat. Vilket jag antar att du gör? Hur funkar det med förmånsbeskattningen?

Läs mitt tidigare inlägg. Det enda bolaget kan göra i sin resepolicy är att förbjuda anställda att samla poäng eller att tillåta att man samlar poäng. Det funkar inte med en policy som säger att poäng insamlade i tjänsten ska användas i tjänsten (av de skäl jag beskrivit).
 
Du vet väl att man kan flyga utan att ha kopplat ett lojalitetskonto till biljetten? Om du inte vill ställa ditt privata konto till förfogande för din arbetsgivare (för att vid nästa tjänsteresa uppgradera till business / first) så står det dig fritt att säga nej.

Hur är det nu med skatten, tar du upp det som en förmån? Eller är det samma argumentation där "jag betalar ju ändå så mycket i skatt, jag är värd detta"...

Jantelagsanfall eller? Om inte jag får skall ingen annan få heller....eller?

I vilket fall så har jag varken diskuterat mig eller någon annans situation specifikt utan enbart hypotetiskt och generellt, om det kan tolkas annorlunda, så ver det inte min mening.

Och det är ju precis det jag säger, arbetsgivaren kan inte kräva att du som arbetstagare samlar deras poäng. Jag är lite osäker på vad du argumenterar om, om du nu inser det också.
 
Jantelagsanfall eller? Om inte jag får skall ingen annan få heller....eller?

I vilket fall så har jag varken diskuterat mig eller någon annans situation specifikt utan enbart hypotetiskt och generellt, om det kan tolkas annorlunda, så ver det inte min mening.

Och det är ju precis det jag säger, arbetsgivaren kan inte kräva att du som arbetstagare samlar deras poäng. Jag är lite osäker på vad du argumenterar om, om du nu inser det också.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med Jantelagsanfall, skulle du vänligen kunna utveckla? Vad är det du tycker jag inte får? Menar du min kommentar om skatt? Det är min övertygelse att man skall följa de lagar och regler vi har.

Att är man inte beredd att ställa sitt egna konto till förfogande för arbetsgivaren så får man helt enkelt skippa att samla poäng OM det finns i resepolicyn att man skall använda intjänade poäng i tjänsten.
 
Läs mitt tidigare inlägg. Det enda bolaget kan göra i sin resepolicy är att förbjuda anställda att samla poäng eller att tillåta att man samlar poäng. Det funkar inte med en policy som säger att poäng insamlade i tjänsten ska användas i tjänsten (av de skäl jag beskrivit).
Funkar det inte? Finns det något juridiskt som underbygger det du säger? Jag vet stora företag som har det i sin policy att poäng skall användas i tjänsten. Jag förstår fortfarande inte varför det inte fungerar (och ja, jag har läst dina inlägg mer än en gång).
 

fcx

Medlem
Funkar det inte? Finns det något juridiskt som underbygger det du säger? Jag vet stora företag som har det i sin policy att poäng skall användas i tjänsten. Jag förstår fortfarande inte varför det inte fungerar (och ja, jag har läst dina inlägg mer än en gång).

OK, jag är inte ute efter att skapa upprörda känslor, så jag hoppas att du inte kände dig påhoppad i mitt inlägg.

Kan du köpa mitt resonemang om att man endast får ha ett konto per person? Med de förutsättningarna, hur skulle det då gå till att använda poäng i tjänsten (från intjäning till uttag)?

Jag ser att det blir ett antal stora problem, och för att förstå dessa tycker jag att det är en bra analogi att tänka på vad som skulle hända om arbetsgivaren använde ditt privata bankkonto för transaktioner.

Vid intjäning: hur ska arbetsgivaren få kännedom det faktiska antalet poäng som intjänats? Verkliga poängintjäningstabeller finns inte publicerade (de på respektive flygbolags hemsidor är ofta ofullständiga eller missvisande).

Efter intjäning: hur ska arbetsgivaren kunna hålla koll på aktuellt poängsaldo samt utgångsdatum för poäng? Att behöva uppvisa kontoutdrag är givetvis otillbörligt, eftersom arbetsgivaren har ingen rätt att granska privata resor/transaktioner. Hur ska arbetsgivaren kontrollera att inga otillbörliga uttag sker? Hur ska värdet av poängen redovisas i arbetsgivarens balansräkning?

Vid uttag: hur ska awardresor bokas? Stora bolag har ofta som policy att alla bokningar måste ske via resebyrå, men där kan man inte boka awardresor. Anledningen till kravet på resebyråbokning brukar vara dels ekonomiska/administrativa, men även att hålla koll på var anställda är och hur mycket man reser. (Man kan också diskutera om det är ekonomiskt vettigt att, på arbetstid, leta awardresor med tanke på den begränsade tillgängligheten samt att awardresor i economy har ett väldigt lågt värde efter att skatter och avgifter dragits av, men det lämnar vi utanför den här diskussionen).

Vid anställningens upphörande: vad göra med kvarvarande poäng?

Min slutsats blir att en policy om att poäng måste användas i tjänsten skulle vara omöjlig att upprätthålla på Svensk arbetsmarknad. Kvar blir då alternativen att poängen antingen tillfaller den anställde eller att poängintjäning förbjuds.

Regeln om att konto per person är central i dessa resonemang, och man behöver inte vara speciellt konspiratorisk för att inse att den regeln finns just för att förhindra att arbetsgivare ska anse att poängen tillhör dem.

Man kan också läsa medlemsreglerna för Eurobonus för att inse att det är otillåtet för arbetsgivaren att använda poängen:

1. Membership and membership cards
1.1Membership of EuroBonus is open to all natural persons. Only one membership account is permitted per person. Persons under the age of 18 years must have their legal guardian’s consent to join EuroBonus. Membership and the rights pertaining thereto are personal and for the sole benefit of the member, unless otherwise stated by SAS.
 
Toppen