Senaste nytt

Hur gjorde ni för att komma upp till Eurbonus Gold/Diamond från Silvernivån?

Jag reser ganska mycket i jobb - till största delen korta (<3h) resor inom Europa där det mer eller mindre bara är Y som gäller (ibland Plus om det finns risk för ändring av schemat, eller C med typ BA/LX om prisskillnaden är ganska liten (typ 20-30%)). Jag har ca 70-80 legs per år inom Europa i jobb och ett 20-30-tal för semester och diverse weekends etc. Därtill kommer ett 10-tal longhauls mestadels på konsultrelaterade uppdrag, ibland i kombination med semester.

På longhaul vid nattflygning eller vid sömnbehov är business mer eller mindre ett krav från mig - vare sig jag betalar själv eller om kund/jobb betalar. Jag måste annars ha minst en dag extra på destinationen för att bli människa igen, och då kostar det snabbt 4000 i hotell och förlorad arbetsinkomst/lönekostnad, per väg.

Har jag flugit en omväg för att få fler poäng eller legs - ja! Har jag någonsin dragit iväg på en ren mileage run - nej!

Betalar jag ibland någon hundralapp extra för att flyga med ett visst bolag eller lite bättre service; ja. Dock ställer jag mig varje gång frågan om det verkar vara värde för pengarna - och ibland är svaret nej, ibland ja.

SAS hade ett erbjudande ett tag att om man flög två T/R i plus, så fick man EBG. ARN-PRG råkade vara den billigaste rutten just då.
Ja och eftersom man kunde spetsvända i PRG så var det ju väldigt många BC-are som hängde på. Var det inte nån flygning det var 20+ från BC ombord?

Det har ju kostat pengar också :D
Exakt. Visst, det finns trippelpoängkampanjer, och Amex Elite mm. men jag skulle säga att en ovanligt stark vilja att lägga REJÄLA pengar på flyg är ofrånkomligt om du skall behålla din status med bolaget under flera år (och inte bara bli en engångsgrej). Åtminstone om du vill nå Diamond och i synnerhet om du i tjänsten alltid flyger billig ekonomi. Kör ett par businessklassreturer till USA på ett år så kommer du en bra bit på väg och har roligt medan du gör det. :)

Skumläst tråden och har själv aldrig nått guld. Däremot har jag både själv nått silver och nu även fått silver av en generös medlem här på forumet.
För min del uppskattar jag det extra bagage jag får checka in. Fast track kan jag använda vilket också kan vara en fördel ifall det är lång kö till economy check in.

Guldstatusen skulle ge mig ännu mer att checka in gratis och jag skulle kunna gästa in resesällskap i loungen där det är fritt wifi och vad beträffar maten kan det variera enormt.
Nu var det nog inte *A (Star Alliance) guldstatus som de hade som snällt gästade in oss statuslösa på Galleries First men det är ju också en trevlig perk när man har guld eller högre.

Om bolaget har överbokat economy kommer man med status ha högre chans att få bli uppgraderad ifall man frågar snällt och är i god tid till gate.
Det har även hänt mig som statuslös så jag hade väl extra mycket tur då. ;-)

Har varit EB medlem i drygt ett år och faktiskt lyckats gneta ihop till diamant trots att jag inte är någon proffs resenär.
Detta har jag lyckats med mycket tack vare goda råd och tips från detta forum.

I korta drag så gjorde jag så här:
Skaffade Amex, trixade lite & värvade frugan, byte till elit-amex och xtra kort till frugan = Silver / 40k status bas + 15 extra ca.
Semester på Kanarieöarna, plus gav 10k bas + 10k xtra för frugan ( bokade 2014 ). Japp, så blev man Guld.

Då jag inte flugit så mycket så var vårens utmaning från SAS väldigt förmånlig för mig, flyg 5 t/r och få 30k extra.
Måste ju testa EBG, så jag hade redan bokat in en helgkortis till Bryssel. Så då var det dax för min första MR.

Det blev en 2 dagars ARN-CPH-GVA-ARN-HAM-ARN x 2. Fick in OptionTown upgrade till plus på alla även Bryssel.
Så det trillade även in en hel del baspoäng och då såg jag att jag bara 15k bas kvar till diamant att fixa före sista juli.

Sent ute och mycket jobb mitt i sommaren så det det skulle både bli ganska dyrt samt ta för mycket tid att köra en MR i europa.
Så då fick det bli en biz till Toronto på en dag. CN-Tower, Hockey hall of fame, Några öl i skuggan (över 30 grader varmt), En duch i loungen och sen var det bara att åka hem "å jobbe". Japp, så blev man Diamant.

Men det var med stor tvekan dom släppte in mig i Kanada, gränskontrollen var helt övertygade om att jag smugglade knark, dom sa att jag var en "perfect match on a drug curier profile". Jag sa att jag bara var lite BC-crazy, men då blev dom oroliga för om jag skulle behöva uppsöka psyket när jag var där:confused:o_O

Har just bokat min första 2-4-1 aword till Bali i biz. Det är det som varit målet hela tiden och som samtidigt blir en pay back. För det stämmer "att det kostar att ligga på topp", men man kan ha mycket roligare på vägen och komma betydligt lindrigare undan genom att följa detta forum.

Hoppas detta svammel kan ge lite insikt & inspiration.

Toppen