Jag reser ganska mycket i jobb - till största delen korta (<3h) resor inom Europa där det mer eller mindre bara är Y som gäller (ibland Plus om det finns risk för ändring av schemat, eller C med typ BA/LX om prisskillnaden är ganska liten (typ 20-30%)). Jag har ca 70-80 legs per år inom Europa i jobb och ett 20-30-tal för semester och diverse weekends etc. Därtill kommer ett 10-tal longhauls mestadels på konsultrelaterade uppdrag, ibland i kombination med semester.
På longhaul vid nattflygning eller vid sömnbehov är business mer eller mindre ett krav från mig - vare sig jag betalar själv eller om kund/jobb betalar. Jag måste annars ha minst en dag extra på destinationen för att bli människa igen, och då kostar det snabbt 4000 i hotell och förlorad arbetsinkomst/lönekostnad, per väg.
Har jag flugit en omväg för att få fler poäng eller legs - ja! Har jag någonsin dragit iväg på en ren mileage run - nej!
Betalar jag ibland någon hundralapp extra för att flyga med ett visst bolag eller lite bättre service; ja. Dock ställer jag mig varje gång frågan om det verkar vara värde för pengarna - och ibland är svaret nej, ibland ja.
På longhaul vid nattflygning eller vid sömnbehov är business mer eller mindre ett krav från mig - vare sig jag betalar själv eller om kund/jobb betalar. Jag måste annars ha minst en dag extra på destinationen för att bli människa igen, och då kostar det snabbt 4000 i hotell och förlorad arbetsinkomst/lönekostnad, per väg.
Har jag flugit en omväg för att få fler poäng eller legs - ja! Har jag någonsin dragit iväg på en ren mileage run - nej!
Betalar jag ibland någon hundralapp extra för att flyga med ett visst bolag eller lite bättre service; ja. Dock ställer jag mig varje gång frågan om det verkar vara värde för pengarna - och ibland är svaret nej, ibland ja.