Vad det gäller bonusprogram på hotellen så finns det många fördelar. Några av de mest vanliga bonsuprogrammen som används av folk på BC är Club Carlson och Hilton.
Hilton har ofta status challenge, dvs bo 4 gånger eller 9 nätter under 3 månader så får du guldstatus.
Club Carlson har du möjlighet att få gratis guldstatus om du har SAS EBG (en bra anledning att ha denna status), du kan även få det genom att äga 200 aktier i Rezidor (det var så jag började, kostade ca 7000 kronor att köpa aktierna då). Fördelen med aktierna är att du kan köpa dom, begära att få guldstatus och när du fått det kan du sälja aktierna igen och du gör troligtvis ingen större förlust på några dagar som en matchning brukar ta, i bästa fall gör du en liten vinst, alternativt behåller aktierna som en investering.
Vad är då fördelen med dessa två guldkort?
Du får nästan alltid en rumsuppgradering, ibland får man tillgång till hotellets lounge, även frukost kan vara gratis även fast det inte ingår i priset. Båda två har speciella deals som gör att boendet kan bli billigare. Med Hilton finns det MVP deals där priset ofta är några hundra billigare för ett rum. Med Club Carlson kan du nyttja bo 2 nätter betala för 1 (2-4-1) på helger (finns även 4-4-2).
När du bor på dessa hotell tjänar du poäng till bonsuprogrammet på kedjan, dessa poäng kan du sedan använda till gratisnätter när det är väldigt dyrt på hotellet.
Ett exempel på mina hotellnätter förra året.
Jag la allt fokus från april till december på att bo på hotell tillhörande IHG (InterContinental, Holiday Inn, Holiday Inn Express, Crown Plaza mfl). Kom totalt upp i 20-25 nätter har jag för mig. Tillsammans med kampanjer på extra poäng så fick jag ihop en bit över 200.000 poäng hos IHG samt 3 extra gratisnätter. Vad kunde jag då använda detta till? Jag tog ut mina 3 gratisnätter samt betalade med poäng för 3 ytterligare nätter (50.000 poäng per natt) på InterContinental Times Square New York nu i somras. Inklusive skatt skulle detta rum kosta ca 500$ per natt när jag var där, jag sparade med andra ord nästan 27.000 kronor mot ordinarie pris på hotellet. Jag hade aldrig bott där för det priset dock om jag skulle betala för det.
Rådet när man inte reser så mycket (som varken du eller jag verkar göra) är att gå all in på 1 program.
För mig är dett SAS Eurobonus som gäller för flyg och IHG för hotell. Som backup har jag en del poäng sedan tidigare hos Club Carlson och lite poäng hos Brittish Airways. På mina resmål finns det nästan alltid ett IHG hotell därav har valet fallit på dom. Vilket hotellprogram som är mest fördelaktigt för dig får du titta upp själv, jämför dina resmål med vilka kedjor som har hotell på destinationen så hittar du säkert något som passar dig bra.