Senaste nytt

Hur använder man vouchers från SAS?

fcx

Medlem
Men snälla @fcx sök på forumet så hittar Du svar på detta, hoppas inte att @agehall ser denna fråga!

Nåja, nog för att sökfunktionen blivit svårare i nya forumet, men sån nybörjare är jag inte att jag missat att söka :)
Hittar många inlägg om att lösa in vouchers på flygplatsen, men inget om hur långt i förväg man måste göra det. Har ingen lust att behöva ta en extra sväng till Arlanda bara för att lös in vouchers om det inte behövs...
 

Thornado

Medlem
Jag har läst någonstans (i info från SAS i samband med att jag fått vouchers) att man ska boka resan X dagar innan avresa om man ska använda vouchers (där jag tror X=14, men kan ha fel). Det kan nog vara fullt möjligt att dyka upp på flygplatsen och då på plats köpa en biljett för en flight samma dag med sin voucher, men då kan ju biljetten vara lite dyr, så antar att du pratar om att boka en biljett nu och sen lämna in vouchern samma dag som du ska åka.

En anledning som jag ser till att de inte kan tillåta det är ju frågan om vad som händer om du inte dyker upp med vouchern - om biljetten bara annulleras och inget mer händer så vore ju detta ett ypperligt sätt att boka helt avbokningsbara biljetter. Det skulle väl förvisso kunna lösas med att man vid bokningen även lämnar ett kreditkortsnummer som "garanti", och om man inte lämnar in sina vouchers så dras pengarna därifrån.

Hursomhelst, jag tror nog att lösningen för dig om du inte vill ta en extra tripp till Arlanda är att skicka in dem med post.
 

agehall

Medlem
Nåja, nog för att sökfunktionen blivit svårare i nya forumet, men sån nybörjare är jag inte att jag missat att söka :)

Pro tip: Använd google med "site:businessclass.se" som del av söktermen så blir allt bra...

Hittar många inlägg om att lösa in vouchers på flygplatsen, men inget om hur långt i förväg man måste göra det. Har ingen lust att behöva ta en extra sväng till Arlanda bara för att lös in vouchers om det inte behövs...

Jag har läst någonstans (i info från SAS i samband med att jag fått vouchers) att man ska boka resan X dagar innan avresa om man ska använda vouchers (där jag tror X=14, men kan ha fel). Det kan nog vara fullt möjligt att dyka upp på flygplatsen och då på plats köpa en biljett för en flight samma dag med sin voucher, men då kan ju biljetten vara lite dyr, så antar att du pratar om att boka en biljett nu och sen lämna in vouchern samma dag som du ska åka.

Så länge du bokar direkt på ARN så kan du även betala med vouchern där. Om du däremot ringer och bokar, så måste du boka minst 14 dagar före avresan för att du ska hinna posta in vouchern i tid och få biljetten utställd. Du kan alltså inte boka en resa i framtiden och sedan dyka upp samma dag som du ska flyga och betala med vouchern.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Roger J

Medlem
En anledning som jag ser till att de inte kan tillåta det är ju frågan om vad som händer om du inte dyker upp med vouchern - om biljetten bara annulleras och inget mer händer så vore ju detta ett ypperligt sätt att boka helt avbokningsbara biljetter.

Vouchern är betalning, så biljetten kommer inte ställas ut innan SAS fått vouchern. Så bokar du en tariff som tillåter att biljetten ställs ut först samma dag som du reser (finns det?) så går det, men i praktiken nej. Du måste förbi ett biljettkontor eller skicka in vouchern innan du reser för att dokument ska kunna ställas ut.
 

tomle

Medlem
Så länge du bokar direkt på ARN så kan du även betala med vouchern där. Om du däremot ringer och bokar, så måste du boka minst 14 dagar före avresan för att du ska hinna posta in vouchern i tid och få biljetten utställd. Du kan alltså inte boka en resa i framtiden och sedan dyka upp samma dag som du ska flyga och betala med vouchern.

Vouchern är betalning, så biljetten kommer inte ställas ut innan SAS fått vouchern. Så bokar du en tariff som tillåter att biljetten ställs ut först samma dag som du reser (finns det?) så går det, men i praktiken nej. Du måste förbi ett biljettkontor eller skicka in vouchern innan du reser för att dokument ska kunna ställas ut.
Man kan boka via telefon och betala med vouchern på flygplatsen om avresan är mindre än 14 dagar ifrån bokningstillfället. Du behöver övertala kundservicemedarbetaren du pratar med om att de ska göra bokningen eftersom de kommer att säga att du måste boka minst 14 dagar innan avresa men det går om du säger att du betalar på en flygplats innan avresa. Räkna med att det tar en timme på flygplatsen att få bokningen betald mha vouchers.
Anledningen till att de har 14 dagar som gräns är att det är den tiden de beräknar att det tar för dig att skicka in vouchern och att de ska hinna processa och ställa ut en biljett precis som @agehall skriver.
I somras ringde jag en torsdag och bokade en resa till måndagen efter och efter lite övertalning och att agenten kollat att biljettkontoret på flygplatsen var öppet den dagen så gick det. Sen råkade jag ha vägarna förbi Arlanda på fredagen så jag betalade biljetten då men det är alltså inte omöjligt även om det inte är enligt reglerna. HUACA
 

Alx

Medlem
Snälla hjälp mig!

Jag har precis använt två vouchers för en bokning med SAS. Jag har orange/blå vouchers med det sexsiffriga ref. numret. Den uppenbart nyanställde SAS medarbetaren jag pratade med var mycket osäker på hur det fungerar med vouchers men med gemensamma krafter lyckades vi komma fram till hur det går till och fick till en bokning. Nu till min fråga. Killen hade först ingen aning om vart jag skulle skicka mina vouchers men letade lite och kom fram till att jag bara behövde skicka vouchers samt bokningsnummer till följande adress:

SAS STOHQ
19587 Stockholm

Det är ju SAS huvudkontor utan någon "Att." eller underavdelning. Kan det stämma att man ska skicka vouchers dit, eller har ni som gjort detta tidigare skickat till en annan adress? När jag frågade killen om han var säker på sin sak fick jag svaret: "ganska säker". Alltså inte helt övertygande! :rolleyes:
 

Agö

Medlem
Snälla hjälp mig!

Jag har precis använt två vouchers för en bokning med SAS. Jag har orange/blå vouchers med det sexsiffriga ref. numret. Den uppenbart nyanställde SAS medarbetaren jag pratade med var mycket osäker på hur det fungerar med vouchers men med gemensamma krafter lyckades vi komma fram till hur det går till och fick till en bokning. Nu till min fråga. Killen hade först ingen aning om vart jag skulle skicka mina vouchers men letade lite och kom fram till att jag bara behövde skicka vouchers samt bokningsnummer till följande adress:

SAS STOHQ
19587 Stockholm

Det är ju SAS huvudkontor utan någon "Att." eller underavdelning. Kan det stämma att man ska skicka vouchers dit, eller har ni som gjort detta tidigare skickat till en annan adress? När jag frågade killen om han var säker på sin sak fick jag svaret: "ganska säker". Alltså inte helt övertygande! :rolleyes:
Ja, jag har skickat karbonvouchers till adressen ovan. Skicka rekommenderat (är min rekommendation).
 
  • Gilla
Reactions: Alx

MartinH

Medlem
Jag bokade med vouchers förra veckan. Fick då muntlig info och strax efter detta email.

Hej Martin,

Ni ska skicka voucherna till adressen nedan:
SAS
STOHQ
195 87 Stockholm

Detta ska skicka som rekommderat brev och ni ska även skriva med bokningsreferenserna på voucherna.
Detta måste ni skicka in så snart som möjligt och senast fredag 29 Augusti 2014.
 

fcx

Medlem
Snälla hjälp mig!

Jag har precis använt två vouchers för en bokning med SAS. Jag har orange/blå vouchers med det sexsiffriga ref. numret. Den uppenbart nyanställde SAS medarbetaren jag pratade med var mycket osäker på hur det fungerar med vouchers men med gemensamma krafter lyckades vi komma fram till hur det går till och fick till en bokning. Nu till min fråga. Killen hade först ingen aning om vart jag skulle skicka mina vouchers men letade lite och kom fram till att jag bara behövde skicka vouchers samt bokningsnummer till följande adress:

SAS STOHQ
19587 Stockholm

Det är ju SAS huvudkontor utan någon "Att." eller underavdelning. Kan det stämma att man ska skicka vouchers dit, eller har ni som gjort detta tidigare skickat till en annan adress? När jag frågade killen om han var säker på sin sak fick jag svaret: "ganska säker". Alltså inte helt övertygande! :rolleyes:

Korrekt adress. Skicka med bokningsreferens och dina kontaktuppgifter och lägg allt i ett rekommenderat brev.

Mina vouchers blev registrerade på morgonen efter att jag skickade in dem senast.
 
  • Gilla
Reactions: Alx

Alx

Medlem
Tack för snabbt svar allihop! Vad skulle man ta sig till utan detta forum! Jag skickar det rekommenderat idag och hoppas att den maltesiska posten är snabbare än vanligt. Killen lovade dock att det var OK att det tog någon vecka för vouchers att komma fram.
 
Toppen