Senaste nytt

Hur använder man vouchers från SAS?

tomle

Medlem
Korrekt. Notera dock att den voucher jag fick växel på var en karbonvoucher (handskriven) på €600. Detta var dock inte det besked jag hade fått från SAS (där svaret var nej, det går inte). Växeln gavs i form av ny voucher på mellanskillnaden, se inlägg 40 i denna tråd.
Ok, karbonvouchers var annorlunda. Jag har för mig att varje karbonvoucher hade tre sidor och man behövde bara skicka en sida. De drog sedan av beloppet och sen hade man resterande sidor som man kunde använda tills hela beloppet var använt. Detta eftersom de kunde spara informationen på något sätt mha voucher(ticket)numret.
 

hallgren

Medlem
Korrekt. Notera dock att den voucher jag fick växel på var en karbonvoucher (handskriven) på €600. Detta var dock inte det besked jag hade fått från SAS (där svaret var nej, det går inte). Växeln gavs i form av ny voucher på mellanskillnaden, se inlägg 40 i denna tråd.

Kan det möjligen vara skillnad på olika sorters vouchers. De jag har fått är blå (€100 och €500) och orange (€50) med förtryckt belopp, och jag har bokat två olika resor för dem. Har frågat båda gångerna och fått svaret att ingen växel ges. Inget stort problem än, då jag hamnat ganska nära ändå och betalat 100-200 sek överskjutande med kort.
Men det kan ju bli problem när mina €100 är slut och jag bara har €500-vouchers kvar.
 

tomle

Medlem
Kan det möjligen vara skillnad på olika sorters vouchers. De jag har fått är blå (€100 och €500) och orange (€50) med förtryckt belopp, och jag har bokat två olika resor för dem. Har frågat båda gångerna och fått svaret att ingen växel ges. Inget stort problem än, då jag hamnat ganska nära ändå och betalat 100-200 sek överskjutande med kort.
Men det kan ju bli problem när mina €100 är slut och jag bara har €500-vouchers kvar.
Yes - den voucher som Agö hade används nog inte längre - det var en handskriven variant på "gammaldags biljettpapper" (tänk 90-tal).
 

agehall

Medlem
Det är olika vouchers. Oftast får man de som är stora som ett visitkort, men ibland verkar det som att de hellre skriver ut en manuell voucher av någon anledning. Jag vet inte när de gör det ena eller det andra, men det verkar bero på något.
 

Thornado

Medlem
Eftersom jag för tillfället sitter på vouchers för totalt 2100 EUR (trots att jag vid senaste EU 261/2004-ärendet faktiskt valde att ta kontanter istället för ännu fler vouchers...) så kände jag att när jag nu skulle boka en Kinaresa så var det läge att använda lite vouchers. Vid det enda tidigare tillfället som jag använt vouchers så fick jag sitta i telefon med bokningen i 45 minuter, och personen i andra änden hade inte full koll på hur det hela skulle gå till, utan fick slå upp en massa saker i nån manual.
Därför blev jag mycket positivt överraskad av dagens samtal - tjejen i bokningen hade full koll och allt var klart på 10 minuter (detta trots att jag använde två vouchers denna gång till skillnad från endast en förra gången).

Ang. växelkurs, som diskuterades nedan, så frågade jag vad växelkursen var för att bestämma om jag bara skulle använda en 500EUR-voucher och betala resten med kort, eller om jag skulle använda 500EUR+100EUR, och då frågade hon om datum på mina vouchers och kunde direkt utifrån det säga vad de var värda.

Igår bokade jag en resa med några av mina vouchers. När jag frågade om växelkurs på dem påstod hon att det berodde på vilket datum de hade stämplade, och att mina vouchers med olika datum alltså skulle vara värda olika mycket trots samma euro-belopp.

Kurs vid bokningstillfället gäller.
 

agehall

Medlem
Det är jättekonstigt att hon utgick från datumet på vouchern - det som bör hända är att hon räknar om priset på biljetten i €.
 

hallgren

Medlem
Ang. växelkurs, som diskuterades nedan, så frågade jag vad växelkursen var för att bestämma om jag bara skulle använda en 500EUR-voucher och betala resten med kort, eller om jag skulle använda 500EUR+100EUR, och då frågade hon om datum på mina vouchers och kunde direkt utifrån det säga vad de var värda.

Som sagt så fick även jag det beskedet i telefon, men vid båda de bokningar jag gjort nyligen har det slutliga värdet blivit den aktuella kursen när de löstes in. Kursen har då varit ungefär den som man t ex kan se på di.se (+/- 10 öre).
 

anjak

Medlem
Jag fick idag besked från SAS customer care att dom har nya regler och inte erbjuder vouchers längre som kompensation utan enbart kontanter. Försökte få 1200€ i vouchers istället för 600€ i kontanter. Nån mer som har fått samma svar nyligen?
 

Layzedad

Medlem
Jag fick idag besked från SAS customer care att dom har nya regler och inte erbjuder vouchers längre som kompensation utan enbart kontanter. Försökte få 1200€ i vouchers istället för 600€ i kontanter. Nån mer som har fått samma svar nyligen?
Konstigt, jag fick följande från Customer Care idag
"Obviously, we want to compensate you for this, the compensation we want to offer you is either in the form of SAS EuroBonus Extra-Points, or SAS Gift Vouchers."
 
Toppen