Senaste nytt

Hur använder man vouchers från SAS?

Hur funkar det om man betalar en avbokningsbar biljett med SAS-vouchers och sedan bokar av?
I vilken form får man då tillbaka sina pengar?

Hur funkar det om man betalar en avbokningsbar biljett med SAS-vouchers och sedan bokar av?
Min oplevelse med dette var at billetten ikke kan afbestilles, kun ændres. Tidligere på året havde jeg bestilt en Plus-billet og betalt med vouchers, og kunne efterfølgende læse at den var 'restricted' da der var anvendt vouchers. Jeg spurgte også til det, og fik at vide at det ikke var muligt at afbestille billetten, kun ændre den.

Till mig sade SAS att biljetterna kunde avbokas, och man fick vouchers igen, med samma giltighetstid som förut. Om man försökte ändra eller boka av efter att giltighetstiden gick ut kunde man inte det alls.

Vouchers har bara 50 % pengavärde har jag för mig. Man får ibland välja 300 Euro cash eller 600 Euro voucher. Växlar man sedan in vouchern får man således 50% av värde.

Till mig sade SAS att biljetterna kunde avbokas, och man fick vouchers igen, med samma giltighetstid som förut. Om man försökte ändra eller boka av efter att giltighetstiden gick ut kunde man inte det alls.

Hade bokat en SAS Plus resa med vouchers och pengar. När jag bokade av biljetten så fick jag bara 50% av voucherns värde.

Den info jag fått från SAS är också att man får tillbaka 50% av vouchers värde i cash (=pengar till bankkonto) när man avbokar en återbetalningsbar resa. Man kan alltså inte få tillbaka nya vouchers.

Last edited:

När jag bokade av en biljett som delbetalats med vouchers fick jag (efter många om och men...) tillbaka en ny voucher till samma värde som den ursprungliga. Detta var dock möjligen lite annorlunda, då det inte var en Plusbiljett eller annat biljett som egentligen är avbokningsbar, utan det var en biljett i Go ARN-EWR-ARN, men eftersom vi blev mer än 5 timmar försenade så valde jag (i enlighet med EU 261/2004) att avboka hela resan och få pengarna tillbaka igen.

Igår bokade jag en resa med några av mina vouchers. När jag frågade om växelkurs på dem påstod hon att det berodde på vilket datum de hade stämplade, och att mina vouchers med olika datum alltså skulle vara värda olika mycket trots samma euro-belopp.

Jag tycker att det låter jättekonstigt, en euro bör ju vara en euro oavsett datumstämpel på vouchern, och när resten av beloppet drogs från kreditkortet idag verkar det som om växelkursen som använts snarare var den dagsaktuella än från när de utfärdades.

Har ni hört något liknande?

I övrigt gick bokningen utan problem, ingen bokningsavgift och jag fick de biljetter jag ville ha.

Igår bokade jag en resa med några av mina vouchers. När jag frågade om växelkurs på dem påstod hon att det berodde på vilket datum de hade stämplade, och att mina vouchers med olika datum alltså skulle vara värda olika mycket trots samma euro-belopp.

Jag tycker att det låter jättekonstigt, en euro bör ju vara en euro oavsett datumstämpel på vouchern, och när resten av beloppet drogs från kreditkortet idag verkar det som om växelkursen som använts snarare var den dagsaktuella än från när de utfärdades.

Har ni hört något liknande?

I övrigt gick bokningen utan problem, ingen bokningsavgift och jag fick de biljetter jag ville ha.
Kurs vid bokningstillfället gäller.

Toppen