Senaste nytt

Hur använder jag min e-Voucher på Lufthansa?

SCOORE! *varning för skryt*

Tänkte slösa 2 vouchers på hemresa från Nordamerika efter nyår. Letade och letade hela veckan efter rätt kombinationer, pris, datum, kabin och bokningsklass. Hittade tillslut DTW-ORD-MUC-CPH i LH Economy W för ca 6000 kr, där Chicago-Munchen är på A350 med nya Allegris-kabinen. Fanns gott om lediga awardplatser på den flygningen iaf. Bokade nervöst, ringde Miles & More och der gick igenom! Killen gav mig dessutom säte 2K, det extra stora längst fram.

Bra payback på en statusmatch-challenge som bara krävde 6 leg inrikes i Polen, tycker jag... #FrequentFlyerLife
Får man vouchers genom Senatorkampanjen också?

Inloggad på mitt M&M -konto ser jag att jag har 2 evouchers men jag lyckas inte komma åt dem. Vad jag förstår ska det ha mailats en voucherlänk till mig när jag uppnådde status. Det är dock inget jag lyckas hitta i min mailbox.

Vet någon hur man kommer åt sina evouchers?

Inloggad på mitt M&M -konto ser jag att jag har 2 evouchers men jag lyckas inte komma åt dem. Vad jag förstår ska det ha mailats en voucherlänk till mig när jag uppnådde status. Det är dock inget jag lyckas hitta i min mailbox.

Vet någon hur man kommer åt sina evouchers?
När jag läser här https://www.miles-and-more.com/row/en/program/flight-benefits/upgrade-information.html så tolkar jag det som du kommer kunna använda den när du väl har biljetten under dina bokningar.
Man hade ju helst velat veta innan, och har man som mig inte tillräckligt med M&M poäng för att ens kunna söka på awardsresor blir det svårt :D
Får kika hos United eller Air Canada innan jag bokar om det finns högre klass för poäng, då borde det ju definitivt finnas hos M&M :)

När jag läser här https://www.miles-and-more.com/row/en/program/flight-benefits/upgrade-information.html så tolkar jag det som du kommer kunna använda den när du väl har biljetten under dina bokningar.
Man hade ju helst velat veta innan, och har man som mig inte tillräckligt med M&M poäng för att ens kunna söka på awardsresor blir det svårt :D
Får kika hos United eller Air Canada innan jag bokar om det finns högre klass för poäng, då borde det ju definitivt finnas hos M&M :)

Än så länge har jag tillräckligt med miles för att söka men när de är slut går jag på din strategi.
Bra med öppet köp i 24 h iaf. Skulle man då inte få igenom den tänkta uppgraderingen är det bara att avboka.

Än så länge har jag tillräckligt med miles för att söka men när de är slut går jag på din strategi.
Bra med öppet köp i 24 h iaf. Skulle man då inte få igenom den tänkta uppgraderingen är det bara att avboka.
Tänkte inte ens på att LH har öppet köp som SAS, då kan man ju bara rulla på den taktiken också!
Men tar ju inte många minuter att kika in på United och se om där finns några awards, min plan är nog att använda mina två på någon enkelresa i Europa.
Mest värde blir ju på Swiss då dom är det enda bolaget med riktig dryck i business :D

Fast stämmer verkligen att du inte kan söka på award om man inte har tillräckligt med poäng? Jag har 30'000 poäng och om jag söker på en tor resa ARN - YYC i LH appen så får jag upp alternativ trots att jag inte har tillräckligt med poäng. I det här fallet ville jag åka den 5:e feb och då ser det ut att finnas platser även i business men väljer jag 6:e feb istället så finns enbart ekonomi.

Eller missar jag någonting i diskussionen?

1733320111372.png

Använde mina 2 evouchers för ett tag sen. Lite knepigt. Först letade jag billigaste möjliga fare i economy som inte är bokningsklass K eller S på sträckor och dagar som jag kunde tänka mig. I mitt fall hem från Nordamerika 1, 2, 3 eller 4 januari.

Samtidigt kollade jag efter om det fanns tillgängliga awardplatser på den avgång som jag ville uppgradera (sök bara på den enskilda sträckan även om hela resan du vill boka innehåller fler segment). Tillslut hittade jag award i Business från ORD till MUC med LH A350.

Bokade DFW-ORD-MUC-CPH för ca 5500 kr enkel i economy W. Efter att ha betalat ringde jag Miles & More Senatorlinjen +4969209777777 och lade fram mitt ärende om evoucher. Verkar ha haft tur att det gick igenom direkt, en del blir waitlistade.

Lite risky om man har betalat dyrt för economy och inte lyckas uppgradera. Tror att LH har samma 24h-ångerrätt som SAS. Kan ju utnyttjas om computer says no. Finns beskrivningar på nätet om att det ska gå att göra uppgraderingarna på webben, men fattade aldrig hur.

Ring inte till Lufthansas vanliga kundservice, dom har inte hand om detta.

Edit: har bara 2000 miles men kan ändå söka awards i LH-appen

Bra summering @Cristoffer Cedergren, jag kan tillägga följande

Enligt Miles & More Senatorlinjen så är award-tillgänglighet inte att likställa med eVoucher möjlighet.
Det skulle alltså kunna gå att få igenom ändå eller inte, sen är säkert tillgänglighet på award en bra fingervisning men också svårt att söka (tycker jag) då det är massor av olika married segments som kommer in i bilden. Nu pratar vi ju om bekräftad uppgradering, waitlist går ju alltid.
Vill man veta innan så kan man ringa till dom och kolla, men som nämnts tidigare så kan man även boka först och avboka om det inte går igenom.
Det ska gå att applicera eVoucher själv online men verktyget för det verkar sjukt buggigt, så rekommenderar att ringa in även om det inte går igenom där.
Tips vid avbokning är att använda sig av chat-botten som gör det ruggigt snabbt och smidigt medans länken som kommer med i mail ofta tar ut någon form av avgift som man säkert kan bråka sig tillbaka om men botten har fungerat felfritt för min del.

Toppen