Senaste nytt

Hur använder jag min e-Voucher på Lufthansa?

JacobGBG

Medlem
Norpar från Flyertalk:

Basics about the evoucher:

Number of eVouchers needed per segment:
- Upgrade a shorthaul segment = 1 eVoucher
- Upgrade a longhaul segment (Longhaul= LH400-799)
- From Economy Class (other than K, L, T) to Business Class = 2 eVouchers
- From Economy Class K, L, T to Business Class = 3 eVouchers
- From Economy Class (other than K, L, T) to Premium Economy Class = 1 eVoucher
- From Economy Class K, L, T to Premium Economy Class = 2 eVouchers
- From Premium Economy G, E to Business Class = 1 eVoucher
- From Premium Economy N to Business Class = 2 eVouchers
- From Business Class to First Class = 2 eVouchers

Upgrade awards may be booked online with LH, OS, LX, SN, LO and Discover, or you can call to upgrade.
Alternatively, you can book at the check-in counter. Not all airlines offer immediate upgrades at the airport.
Evouchers can be used on any ticketed PNR, even if the flight operates after the date of expiry of the evoucher.
Evouchers can be redeemed with all Star Alliance partners - depending on the destination, airline, travel class and booking class.

henrik l

Medlem
Ursäkta en dum fråga, står säkert någonstans, men e-voucher gäller inte för att uppgradera en resa som är betald med poäng?

Fredah

Medlem
Samma tillgänglighet som för bonusplatser i de flesta fall, om man vill vara säker på att uppgraderingen bekräftas direkt.
Norpar från Flyertalk:
Evouchers can be redeemed with all Star Alliance partners - depending on the destination, airline, travel class and booking class.

Betyder detta att om jag kan se tillgänglighet med exempelvis TK som LH award via miles & more, att jag kan köpa en biljett direkt från TK (eller OTA) och sen applicera en LH voucher på den bokningen? Låter ju väldigt bra..

På samma spår, skulle jag då kunna göra en bokning ToR med Thai (där det finns award via LH) och applicera en voucher från Thai på utresan och därefter voucher 1-2st från LH på hemresan?

Jonas C

Medlem
Betyder detta att om jag kan se tillgänglighet med exempelvis TK som LH award via miles & more, att jag kan köpa en biljett direkt från TK (eller OTA) och sen applicera en LH voucher på den bokningen? Låter ju väldigt bra..
Om du bokar en full fare biljett i Y eller B-klass på Turkish och det finns bonusplatser tillgängliga i business så ska du kunna använda din e-voucher för att uppgradera. Däremot sällan en bra affär med tanke på hur dyra dessa biljetter är.

Fredah

Medlem
Om du bokar en full fare biljett i Y eller B-klass på Turkish och det finns bonusplatser tillgängliga i business så ska du kunna använda din e-voucher för att uppgradera. Däremot sällan en bra affär med tanke på hur dyra dessa biljetter är.
Misstänkte att det fanns en hake. Får försöka hitta något via LH istället då.

Fredah

Medlem
Jag ska åka till Seoul ICN och vill använda mina e-Vouchers, har jag förstått rätt att om jag bokar revenue så kan jag uppgradera ett av benen endast om det finns bonusplatser och att antalet vouchers styrs av bokningsklassen?

När jag söker på LH awards så får jag upp detta:
1729937243295.png

Betyder det alltså att om jag bokar CPH-MUC-PEK-ICN så kan jag uppgradera till Business på MUC-PEK med vouchers?
Och få det bekräftat direkt? Känns inte värt att lägga detta till LH gruppen (för mig) om jag inte garanterat kan få igenom uppgraderingen.

Men, nu är väl problemet att det inte verkar gå att boka den rutten, får inga resultat på ITA Matrix när jag sätter X:pEK.

Tar tacksamt emot tips på hur man kan leta men gissar att om ovan stämmer så får jag kolla vilka rutter jag kan boka och sen leta efter awards på något av alternativen. Eller?

SCOORE! *varning för skryt*

Tänkte slösa 2 vouchers på hemresa från Nordamerika efter nyår. Letade och letade hela veckan efter rätt kombinationer, pris, datum, kabin och bokningsklass. Hittade tillslut DTW-ORD-MUC-CPH i LH Economy W för ca 6000 kr, där Chicago-Munchen är på A350 med nya Allegris-kabinen. Fanns gott om lediga awardplatser på den flygningen iaf. Bokade nervöst, ringde Miles & More och der gick igenom! Killen gav mig dessutom säte 2K, det extra stora längst fram.

Bra payback på en statusmatch-challenge som bara krävde 6 leg inrikes i Polen, tycker jag... #FrequentFlyerLife

Toppen