Delayed
Medlem
Jag inser till fullo att det bryter mot såväl SJs regler som vanligt bondförnuft men personligen, med risk att bli "stenad", säger jag bara: "Gud vad mysigt".Boardar SJ tåg 539 och ser en katt sitta på sätet. Inte trevligt.
Jag inser till fullo att det bryter mot såväl SJs regler som vanligt bondförnuft men personligen, med risk att bli "stenad", säger jag bara: "Gud vad mysigt".Boardar SJ tåg 539 och ser en katt sitta på sätet. Inte trevligt.
Jag tänker mer på er djurägare här faktiskt. Jag är inte emot att djur transporteras på tåg så länge det sker efter givna förutsättningar. Risken för er djurägare är att om detta missbrukas så kan denna rättighet tas bort. Det är en ganska enkel avvägning att göra skulle jag tycka. Du får det att låta bagatellartat, det tror jag inte att du skulle tycka om SJ skulle ta bort rätten att resa med djur för att en eller få inte kan hålla sig till reglerna. Och det vore väl trist?Eftersom jag också har hund och har rest en del med honom så kommer här mina två cent:
Det går inte att förstå exakt varför andra reagerar på saker på ett visst sätt där vi själva kanske tycker exakt tvärtemot. Vissa är rädda för djur, vissa kommer att tycka djur är äckliga och kommer inte ha några problem med att säga det medan andra har problem med folk som flyger i shorts (undertecknad).
Ifall reglerna säger att djuret ska vara placerat i sin väska på golvet så är det väl självklart att man vill att regeln ska följas. Men att förfäras så till den milda grad över att en djurägare bryter mot regeln kanske är lite överilat? Som Aurora säger så finns det ju i så fall hundra andra grejer att förfäras över också. Vissa kommer att bryta mot reglerna, vissa kanske inte ens tagit reda på dom och viss flyg- eller tåg-personal kanske inte heller alltid vet exakt vad som gäller. Saker och ting kommer aldrig flyta smärtfritt i samhället, blir jobbigt om man ska reagera på allt med bestörtning.
Jag bekräftar att ett flertal getter och en och annan lax varje dag reser på sträckan ifråga, ofta sittandes på sätet.Ja, det menar jag. Det finns gott om trådar där städning i lounger, på hotell och flygplan diskuteras.
Du har fel approach. Reglerna finns till av en anledning. Att de sedan, enligt din uppfattning, inte följs är en annan femma. Jag skulle också tro att de flesta djurägare är beredda att följa de få regler som SJ satt upp. Risken är ju annars att djurvännerna får lämna hunden/katten/geten hemma. Jag har ingenting emot att djur transporteras på tåg, däremot tycker jag inte att katter eller getter ska sitta på sätet. Och det tycker inte SJ heller.
@Igorius, du som pendlar Märsta-Stockholm på de gamla svarta tågen, brukar du varje dag se djur på sätena?
Jag tänker mer på er djurägare här faktiskt. Jag är inte emot att djur transporteras på tåg så länge det sker efter givna förutsättningar. Risken för er djurägare är att om detta missbrukas så kan denna rättighet tas bort. Det är en ganska enkel avvägning att göra skulle jag tycka. Du får det att låta bagatellartat, det tror jag inte att du skulle tycka om SJ skulle ta bort rätten att resa med djur för att en eller få inte kan hålla sig till reglerna. Och det vore väl trist?
Hur f-n sitter en lax?en och annan lax varje dag reser på sträckan ifråga, ofta sittandes på sätet.
Jag bekräftar att ett flertal getter och en och annan lax varje dag reser på sträckan ifråga, ofta sittandes på sätet.
Ge oss exempel på att det sker hela tiden? Och ifall varken SAS eller SJs personal då och då inte bryr sig så krävs det nog en ordentlig storm från fler än några här inne för att det ska bli nån slags ändring. Och det troliga är väl att ändringen i så fall blir att man börjar med att se till att personalen känner till reglerna? Som jag nämnt flera ggr här så har SAS personal oftast
väldigt dålig koll på vad som gäller för transport av djur i kabin. Vissa är nitiska, vissa har ingen koll, vissa bryr sig inte.
Läs vad Aurora skrev ovan. Varje dag när hon pendlade Märsta-Uppsala satt det djur på sätena.Ge oss exempel på att det sker hela tiden? Och ifall varken SAS eller SJs personal då och då inte bryr sig så krävs det nog en ordentlig storm från fler än några här inne för att det ska bli nån slags ändring. Och det troliga är väl att ändringen i så fall blir att man börjar med att se till att personalen känner till reglerna? Som jag nämnt flera ggr här så har SAS personal oftast väldigt dålig koll på vad som gäller för transport av djur i kabin. Vissa är nitiska, vissa har ingen koll, vissa bryr sig inte.
Läs vad Aurora skrev ovan. Varje dag när hon pendlade Märsta-Uppsala satt det djur på sätena.
Nej då, jag är varken katt- eller geträdd, är inte heller allergisk och accepterar djur i det stora sammanhanget. Jag satte mig därför nyfiket ned i den lilla (för djur icke avsedda) delen av vagnen och iakttog med spänning kattens framfart på sätet, på golvet och på sätet bredvid. Extra intressant blev det efter utfallet mot barnet på Kastrup, efter det åkte katten in i buren och fick tillbringa den sista kvarten av resan där.Gratulerer for å tolke det man skriver helt bokstavelig. Det var selvsagt ikke HVER eneste dag, men jeg kan huske det svärt ofte. Nå er nok forskjellen på meg og deg at du sikkert går videre hvis du ser noen med dyr ombord i et tog (litt som jeg römmer tog-vogna så fort jeg ser en barnevogn, småbarnsfamilie eller mennesker som bärer preg av å bo på gata), mens jeg tenker "ååå, et dyr! kanskje jeg får hilse på i löpet av turen!". Også setter jeg meg strategisk närt vedkommendeGratis lykke.