Senaste nytt

Hund/djur i loungen?

men - Hår är ju lika med allergener rent generellt. Allt för att göra saker enkla. Lite som Bohrs atommodell - du hade nog svårt i grundskolan då den togs upp första gången 8antar jag)
Spelar väl mindre roll att håret per se är bäraren av allergenen och inte allergenen i sig. Undrar om du är lika kategoriskt separistisk när det kommer till t.ex HIV för där är det ju inte viruset som är smittämnet utan det är ju DNAt (RNA om vi skall vara riktigt noga)

Ja, jeg hadde det så svårt for Bohrs atommodell at jeg endte opp med å ta en PhD i fysikk.

Din måte å diskutere og forholde deg til omverdenen på er litt mystisk for meg, vanskelig å få grep på. Velger derfor å la resten så ubesvart, det er lite produktivt å fortsette.

Ja, jeg hadde det så svårt for Bohrs atommodell at jeg endte opp med å ta en PhD i fysikk.

Din måte å diskutere og forholde deg til omverdenen på er litt mystisk for meg, vanskelig å få grep på. Velger derfor å la resten så ubesvart, det er lite produktivt å fortsette.

Omvärlden är väl alltid mystisk för en fysiker?

Vad jag menade var att du var noga med att påtala att hår inte är en allergen - fine. Men om man inte kan låta den distinktionen mellan sanning och en gängse uppfattning vara utan att man måste påtala den faktiska skillnaden varje gång så måste du ha det jobbigt att alltid behöva påtala att den "gängse" model som har accepterats är fel.
Lite som just första gången man får lära sig Bohrs atommodell i 8:an i grundskolan. Om du som förälder är med då så blir det nog så jobbigt som elev/lärare höra en förälder protestera med att det inte är sant med "k,l,m....." skal utan en elektron i en orbital kan befinna sig i en högre/lägre energinivå trots att den orbitalen är "k".
Någonstans måste vi förenkla och generalisera för att alla skall förstå och att för gemene man säga att hund/katthår är en allergen är precis en sådan förenkling som är "sann" på den nivån utan att för den sakens skull vara 100% korrekt - lite som k,l,m skal i grundskolan.
Vi alla rör oss i olika paradigmer och skulle vi göra det för alltid utan förenklande paradigmöverskridanden så skulle då inte jag våga sätta mig på ett flygplan.

För mig var inte ifrågasättandet av en allmänt accepterad model drivkraften bakom mina PhD titlar utan det var/är min nyfikenhet över att kunna förstå och därmed hitta sätt att förklara förståelsen för alla - oavsett akademisk eller icke bakgrund. Det är svårare än man tror att hitta en "generaliserande" förenkling av något som för många ter sig komplext.

PS Jag trodde att du om någon skulle förstå mitt sätt att se på saker och ting - du är ju en PhD ju DS

Boardar SJ tåg 539 och ser en katt sitta på sätet. Inte trevligt.

35494500d677a3ff717750486467f481.jpg

Altså, om noen tror togsetene eller buss-setene er 100% fri for dyr så må dere seriøst bare slutte ta tog og buss. Folk har dyrene sine på setene stadig vekk, uansett om folk synes det er kjipt eller ikke.

Synes det er møkkkjipt at folk har skitne barn og uteliggere som pisser ut setene, men sånn er det med public transport. You get what you get. Jeg vil ikke tenke på hva som var i setet en gang jeg satt meg på bussen her i Uppsala. Kjente med en gang jeg satt meg ned at setet var søkkvått. Og vet dere hva? Jeg var på tur til Arlanda, og måtte rekke en buss, så jeg måtte sette meg på flytoget søkkvåt i rævva. Håper for guds skyld det var et skittent regnvått barn som hadde sittet i setet før meg, men gudene vet... *grøss* Fikk heldigvis skiftet bukse og underbukse på arlanda før jeg sjekket inn kofferten, men fyfaen så irriterende!!! Da hadde jeg heller hatt en geit sittende i setet før meg, skader absolutt ingen :p

Har ikke sluttet å ta bussen, men har lært meg å sjekke om setet er vått før jeg setter meg. URK :)

Kikade lite på SJ:s regler efter denna obehagliga syn:

Djur på dagtåg
På våra dagtåg kan du kostnadsfritt ta med dig två sällskapsdjur så länge de får plats på golvet vid din sittplats och inte inkräktar på dina medpassagerares utrymme. För större sällskapsdjur, eller om du vill ha större utrymme för ditt sällskapsdjur, tillkommer en kostnad (samma pris som en ungdomsbiljett på sträckan). Djur får medföras endast i 2 klass och särskild plats ska bokas i avdelning Djur tillåtet. Djur ska vara placerade på golvet, och inte på sätet.

Rätt många fel i denne resenärs agerande. Katten fick också ett utfall mot ett barn som gick av på Kastrup. Kattburen stod givetvis på sätet.

Bra dock att djuren inte får färdas i första klass. Där reser jag imorgon.

Toppen