Senaste nytt

Hund/djur i loungen?

Kikade lite på SJ:s regler efter denna obehagliga syn:

Djur på dagtåg
På våra dagtåg kan du kostnadsfritt ta med dig två sällskapsdjur så länge de får plats på golvet vid din sittplats och inte inkräktar på dina medpassagerares utrymme. För större sällskapsdjur, eller om du vill ha större utrymme för ditt sällskapsdjur, tillkommer en kostnad (samma pris som en ungdomsbiljett på sträckan). Djur får medföras endast i 2 klass och särskild plats ska bokas i avdelning Djur tillåtet. Djur ska vara placerade på golvet, och inte på sätet.

Rätt många fel i denne resenärs agerande. Katten fick också ett utfall mot ett barn som gick av på Kastrup. Kattburen stod givetvis på sätet.

Bra dock att djuren inte får färdas i första klass. Där reser jag imorgon.
First Class Friday!

Ps. Forøvrigt burde dyr forbydes i offenligt transport...

Inte okej! Hoppas att det åtminstone var djurkupé?!

Det enda rätta! Som pälsdjursallergiker går det därmed alltid att motivera första klass...
Följande:

1. Detta var inte kupé utan vanlig vagn (fyra med bord).

2. Detta var inte vagn avsedd för djur (jag kollade).

3. Det var förvisso få passagerare på Malmö-Köpenhamn men det fanns passagerare. Jag och ytterligare en person i den lilla delen men flera i den större delen av vagnen.

Nu är jag varken en golartyp eller ordningsman i klassen så det låg inte för mig att springa och hämta en konduktör. Men jag förundras ändå över denne djurägares uppenbara brist på förstånd.

Men jag förundras ändå över denne djurägares uppenbara brist på förstånd.

I'm just going to let that hang there...

Lurer på om dere er like disguisted av å tenke på ting som:
*Hvilke steder håndbaggasjen deres har vært? Hvor har rimowaen/tumien trillet, før du tar på hjulene og dytter den inn i overhead bins?
*Hvor mye (humanoid) urin og avføring det finnes på vesker, bagger og kofferter som har stått på gulvet på flyplass-toalettene rundt om i verden?
*Hvor mye (humanoid) urin og avføring det finnes på flysetene fordi tankeløse folk setter vesker, bagger og kofferter i flysetene før de putter de i overhead bins?
*Hvor mye (humanoid) urin og avføring fra mennesker det finnes på flyseter, buss-seter og togseter fordi alle lekker, hele tiden, noen i større grad enn andre?
*Hvor mye (tildels farlige) bakterier, virus, hår, flass, oppkast, kroppsvæsker og kjemikalier som er i omgivelsene rundt dere til en hver tid?
*På dørhåndtakene på toalettene på flyplassene? På dørhåndtakene på toalettene på fly? På FLUSH-knappen på fly?
*På dusj-gulvet i loungen?
*På serveringsspaden i loungen? På dørhåndtaket til kjøleskapet i loungen?

For ikke å snakke om på tray table ombord på flyene. Det mest disguistinge stedet. Det er ikke rent sjeldent businessfolk sitter på sin bærbare pc og taster i veg oppå disse bordene. Så tar de pc'n med seg hjem og gnur den mot soffa eller privat skrivebord. Mmmm, masse deilige bakterier og dritt som overføres.

Man kan miste helt forstanden om man begynner å tenke på det... ;)

I'm just going to let that hang there...

Lurer på om dere er like disguisted av å tenke på ting som:
*Hvilke steder håndbaggasjen deres har vært? Hvor har rimowaen/tumien trillet, før du tar på hjulene og dytter den inn i overhead bins?
*Hvor mye (humanoid) urin og avføring det finnes på vesker, bagger og kofferter som har stått på gulvet på flyplass-toalettene rundt om i verden?
*Hvor mye (humanoid) urin og avføring det finnes på flysetene fordi tankeløse folk setter vesker, bagger og kofferter i flysetene før de putter de i overhead bins?
*Hvor mye (humanoid) urin og avføring fra mennesker det finnes på flyseter, buss-seter og togseter fordi alle lekker, hele tiden, noen i større grad enn andre?
*Hvor mye (tildels farlige) bakterier, virus, hår, flass, oppkast, kroppsvæsker og kjemikalier som er i omgivelsene rundt dere til en hver tid?
*På dørhåndtakene på toalettene på flyplassene? På dørhåndtakene på toalettene på fly? På FLUSH-knappen på fly?
*På dusj-gulvet i loungen?
*På serveringsspaden i loungen? På dørhåndtaket til kjøleskapet i loungen?

For ikke å snakke om på tray table ombord på flyene. Det mest disguistinge stedet. Det er ikke rent sjeldent businessfolk sitter på sin bærbare pc og taster i veg oppå disse bordene. Så tar de pc'n med seg hjem og gnur den mot soffa eller privat skrivebord. Mmmm, masse deilige bakterier og dritt som overføres.

Man kan miste helt forstanden om man begynner å tenke på det... ;)
Du verkar ha svårt att förstå att bolaget, i det här fallet SJ, accepterar djur under förutsättning att passagerare med djur håller sig till reglerna vilka inte är många eller särskilt svårförståeliga. Skulle alla agera som denne man skulle detta naturligtvis dras bort.

Det övriga är off-topic i denna tråd.

Du verkar ha svårt att förstå att bolaget, i det här fallet SJ, accepterar djur under förutsättning att passagerare med djur håller sig till reglerna vilka inte är många eller särskilt svårförståeliga. Skulle alla agera som denne man skulle detta naturligtvis dras bort.

Det övriga är off-topic i denna tråd.

Så du mener "hund/djur i loungen" åpner for at et dyr på et tog - og ikke minst SJ's lover og regler for dyr ombord - er mer on topic enn smutsigheten av en koffert ombord i et fly eller hvor skitten dusjen er i en lounge?

Når jeg pendlet Märsta-Uppsala med SJ's gamle sorte tog hver dag i 2 klasse, var det daglig dyr i setene, og konduktøren gikk forbi og smilte til disse. Sånn er livet, alle er ikke overhysteriske og tror at dyr er haram. Deal with it or pay up...

Så du mener "hund/djur i loungen" åpner for at et dyr på et tog - og ikke minst SJ's lover og regler for dyr ombord - er mer on topic enn smutsigheten av en koffert ombord i et fly eller hvor skitten dusjen er i en lounge?

Når jeg pendlet Märsta-Uppsala med SJ's gamle sorte tog hver dag i 2 klasse, var det daglig dyr i setene, og konduktøren gikk forbi og smilte til disse. Sånn er livet, alle er ikke overhysteriske og tror at dyr er haram. Deal with it or pay up...
Ja, det menar jag. Det finns gott om trådar där städning i lounger, på hotell och flygplan diskuteras.

Du har fel approach. Reglerna finns till av en anledning. Att de sedan, enligt din uppfattning, inte följs är en annan femma. Jag skulle också tro att de flesta djurägare är beredda att följa de få regler som SJ satt upp. Risken är ju annars att djurvännerna får lämna hunden/katten/geten hemma. Jag har ingenting emot att djur transporteras på tåg, däremot tycker jag inte att katter eller getter ska sitta på sätet. Och det tycker inte SJ heller.

@Igorius, du som pendlar Märsta-Stockholm på de gamla svarta tågen, brukar du varje dag se djur på sätena?

Ja, det menar jag. Det finns gott om trådar där städning i lounger, på hotell och flygplan diskuteras.

Du har fel approach. Reglerna finns till av en anledning. Att de sedan, enligt din uppfattning, inte följs är en annan femma. Jag skulle också tro att de flesta djurägare är beredda att följa de få regler som SJ satt upp. Risken är ju annars att djurvännerna får lämna hunden/katten/geten hemma. Jag har ingenting emot att djur transporteras på tåg, däremot tycker jag inte att katter eller getter ska sitta på sätet. Och det tycker inte SJ heller.

@Igorius, du som pendlar Märsta-Stockholm på de gamla svarta tågen, brukar du varje dag se djur på sätena?

Du misforstår, jeg har en hund, et individ, selv og har alltid utvist respekt for å bli møtt med det. Men hun blir stort sett hjemme da jeg bodde/hun bor i et dyrefiendtlig land (Norge). Sverige er en oase av hyggelige folk som er åpen for dyr på cafeer, busser, tog og så videre (med ett hederlig unntak av "VIP" menneskene på businessclass.se da). Det betyr ikke at man skal kaste rundt seg med dritt og gjøre hva pokker man vil, men når holdningen er slik at "dyr er haram" så får jeg ikke fryktelig lyst å tilpasse meg for å være ærlig. Hadde det vært en gjensidig respekt så hadde det vært enklere å innta en ydmyk posisjon. Når det framstilles som at dyr er rene "shitty diaper on a seat" så blir jeg mer aggressivt innstilt med "deal with it". For sånn vil folk alltid være, enten man synes det er okej eller inte okej: folk bryter regler og er ekle hele tiden. Enten det er med dyr, barn eller seg selv.

Katten på bildet er ren, røyter ikke og sitter bare der fordi eieren fant ut det var koselig. Det vil ikke vises i ettertid, og ingen vil merke det. Da er problemet utelukkende i hodet hos Agö og c/o... Det er MYE mer disguisting ting ombord på tog og busser, hvis man skal være realistisk og virkelighetsorientert.
Jeg synes gulvene på busser og tog er EFFING DISGUISTING og vil helst ikke at hunden min skal måtte ligge og bade i de fullstendig nasty shit poolsene som er på offentlige transportmidler. Hunden min har jeg i soffaen hjemme, jeg gir den klemmer og den er ren og pen. Derfor skjønner jeg man ikke vil ha dyret på de ekle gulvene, jeg setter ikke en gang veska mi eller sekken min på gulvet på buss eller tog. Det er ekkelt. Men man bør selvfølgelig følge reglene og sette seg der man bør sette seg, og er det for disguisting så får jeg hunden min til å stå eller kjøper et billig teppe på rusta til 10kr som jeg kaster etterpå. Men nå har jeg en ganske stor hund som ikke får plass i et tog/buss-sete ;)

Du misforstår, jeg har en hund, et individ, selv og har alltid utvist respekt for å bli møtt med det. Men hun blir stort sett hjemme da jeg bor i et dyrefiendtlig land. Sverige er en oase av hyggelige folk som er åpen for dyr på cafeer, busser, tog og så videre (med ett hederlig unntak av "VIP" menneskene på businessclass.se da). Det betyr ikke at man skal kaste rundt seg med dritt og gjøre hva pokker man vil, men når holdningen er slik at "dyr er haram" så får jeg ikke fryktelig lyst å tilpasse meg for å være ærlig. Hadde det vært en gjensidig respekt så hadde det vært enklere å innta en ydmyk posisjon. Når det framstilles som at dyr er rene "shitty diaper on a seat" så blir jeg mer aggressivt innstilt med "deal with it". For sånn vil folk alltid være, enten man synes det er okej eller inte okej: folk bryter regler og er ekle hele tiden. Enten det er med dyr, barn eller seg selv.

Katten på bildet er ren, røyter ikke og sitter bare der fordi eieren fant ut det var koselig. Det vil ikke vises i ettertid, og ingen vil merke det. Da er problemet utelukkende i hodet hos Agö og c/o... Det er MYE mer disguisting ting ombord på tog og busser, hvis man skal være realistisk og virkelighetsorientert.
Jeg synes gulvene på busser og tog er EFFING DISGUISTING og vil helst ikke at hunden min skal måtte ligge og bade i de fullstendig nasty shit poolsene som er på offentlige transportmidler. Hunden min har jeg i soffaen hjemme, jeg gir den klemmer og den er ren og pen. Derfor skjønner jeg man ikke vil ha dyret på de ekle gulvene, jeg setter ikke en gang veska mi eller sekken min på gulvet på buss eller tog. Det er ekkelt. Men man bør selvfølgelig følge reglene og sette seg der man bør sette seg, og er det for disguisting så får jeg hunden min til å stå eller kjøper et billig teppe på rusta til 10kr som jeg kaster etterpå. Men nå har jeg en ganske stor hund som ikke får plass i et tog/buss-sete ;)
Hur missförstår jag orden "Deal with it or pay up"? Det är ju fel ordning, dvs. att acceptera den/de som inte följer de få regler som finns. Det blir helt skevt, lika skevt som att acceptera människor som inte följer regler i andra sammanhang. Allergiker, katt- och geträdda och människor som inte uppskattat djur i allmänhet ska alltså rätta sig efter de få som missbrukar en rättighet eller pay up, dvs åka första klass. Fast å andra sidan, med den argumentationen hjälper väl inte ens det.

Katten på bilden fick, som jag nämnde ovan, ett utfall mot ett barn som skulle stiga av på Kastrup. Det är dock inte poängen. Det relevanta är att djur inte ska vara på ett säte överhuvudtaget.

Eftersom jag också har hund och har rest en del med honom så kommer här mina två cent:

Det går inte att förstå exakt varför andra reagerar på saker på ett visst sätt där vi själva kanske tycker exakt tvärtemot. Vissa är rädda för djur, vissa kommer att tycka djur är äckliga och kommer inte ha några problem med att säga det medan andra har problem med folk som flyger i shorts (undertecknad).

Ifall reglerna säger att djuret ska vara placerat i sin väska på golvet så är det väl självklart att man vill att regeln ska följas. Men att förfäras så till den milda grad över att en djurägare bryter mot regeln kanske är lite överilat? Som Aurora säger så finns det ju i så fall hundra andra grejer att förfäras över också. Vissa kommer att bryta mot reglerna, vissa kanske inte ens tagit reda på dom och viss flyg- eller tåg-personal kanske inte heller alltid vet exakt vad som gäller. Saker och ting kommer aldrig flyta smärtfritt i samhället, blir jobbigt om man ska reagera på allt med bestörtning.

• Gilla
Reactions: Pho
Toppen