Senaste nytt

Hjälp för er som är påverkade av strejken

Jag är bokad på SK907 (Bonusresa i C) i morgon för en kort weekend i stora äplet. SAS har 2 gånger lovat mig att dom bokar om oss, men jag börjar bli osäker. Har alla ni som åkt longhaul blivit bokad om?
Ni blir ombokade när flyget ställs in. Just nu hoppas väl SAS kunna återgå i produktion snart, får se om de ställer in fler flyg idag.

Hade en 2-4-1 bonusresa i C åt min mor+sambo CPG - PEK 1/5 som jag bokade om till Lufthansa via FRA, motsvarande kabinklass.
Någon timme senare ändrades bokningen till X (Economy Award) vilket min mor inte märkte förrän de skulle boarda i CPH.
Eftersom de var incheckade kunde ingen (SAS, Tallin, Lufthansa, personal på FRA...) ändra FRA - PEK benet till C.

Ingen säger sig veta varför den mystiska ändringen från Business till Economy skedde, förutom att den gjordes av SAS customer service.

Vad finns för möjligheter till ersättning? Antar endast 20k poäng för nedgraderingen?

• Gilla
Reactions: Gus
Vi (3 Pax) var planerade att åka ALC-ARN (SAS Plus) i Tisdags 30/4.
Vi blev efter hjälp av kundtjänst ombokade till Lufthansa Economy (Class B) VLC-FRA-ARN 1/5. Detta innebar en hyrbil ALC-VLC och en hotellnatt i Valencia.
Givetvis fick vi en kort transfer och första flighten var delayed så vi missade FRA-ARN. Gick till Lufthansas service center som då bokade om oss till FRA-BLL-ARN idag (2/5) Economy (Class M). Fick även voucher för hotell och middag av dom.

1. Visst bör jag för Baspoäng enligt ursprunglig flygning i SAS Plus?
2. Vart vänder jag mig och vad är rimlig ersättning för att gå från en flygning i SAS Plus till tre flygningar i ekonomi?
3. Vart ansöker man om ersättning för Hyrbil, hotell, mat etc?
4. Generella tips vid ansökan om ersättning vore mycket uppskattade!

BC Forumet har varit guld värt i jakten på att ta oss hem!

Vi blev efter hjälp av kundtjänst ombokade till Lufthansa Economy (Class B) VLC-FRA-ARN 1/5. Detta innebar en hyrbil ALC-VLC och en hotellnatt i Valencia.
Givetvis fick vi en kort transfer och första flighten var delayed så vi missade FRA-ARN. Gick till Lufthansas service center som då bokade om oss till FRA-BLL-ARN idag (2/5) Economy (Class M). Fick även voucher för hotell och middag av dom.

2. Vart vänder jag mig och vad är rimlig ersättning för att gå från en flygning i SAS Plus till tre flygningar i ekonomi?

1) ja, kontakta kundtjänst och be om ORC Original Routing Credit
2) klagoformuläret på SAS hemsida
3) samma som 2
4) flukta i EU-tråden och läs igenom strejktråden

1) ja, kontakta kundtjänst och be om ORC Original Routing Credit
3) samma som 2
4) flukta i EU-tråden och läs igenom strejktråden

Tack för snabbt svar!

Skulle ni rekommendera att gör en claim för alltihopa eller separera ersättning för utlägg och degradering?
Ska man skicka med alla kvitton för utlägg och i vilket format brukar ni isåfall göra det?

3) samma som 2

Som @jumbooze säger så feedbackformuläret hos SAS för nedgradering från Plus till economy samt ersättning för extrakostnader i Spanien (hyrbil och hotellnatt).
Dessutom så tycker jag att du borde kunna begära EU261/2004-ersättning från Lufthansa för den ytterligare förseningen som uppstod när ni missade anslutningen i Frankfurt. När ni bokades om till VLC-FRA-ARN så borde väl Lufthansa som operating carrier ha tagit över ansvaret för att få hem er enligt er nya bokning, och förseningen som uppstod på den rutten hade ju inget att göra med strejken, så det är ju troligtvis inte extraordinära orsaker (om det inte var något utanför Lufthansas kontroll som gjorde att ni blev försenade där förstås).

Lite trott och kanske gnalligt med tanke pa situationen men skall till Denver imorrn, tog 30 sek att komma fram (Diamond) och snabb ombokning med Premium Eco enligt uppgift, fragade tva ggr. Ser att det ar bokningsklass H vilket ar vanlig Eco vad jag kan se. Ringer igen nu efter 19 och verkar hamna i Tallin. Har de verkligen ingen extra personal nar de verkar bokat av ett bra gang nu strax innnan 19???? Suttit i en timme nu... det kunde de faktiskt skott battre. Finns det nagot annat nummer?

Ska flyga hem från Miami med familjen i ekonomi till Köpenhamn(rad 30) nu på lördag men börjar bli lite tveksam ifall SAS har kommit igång tills dess. Ser att Swiss via Zurich flyger med a330 och Lufthansa via Frankfurt med a380, Air Canada via Toronto med 787-9, Austrian via Wien med 76w. Funderar på att ringa till SAS och se vad dom säger eller ska man vänta till fredag? Ifall det skulle bli aktuellt är något utav flygen att föredra och finns det något mostvarande rad 30 i deras ekonomiprodukter? Är EBG om det har någon betydelse. Edit: enligt expertflyer är flighten redan inställd men jag har inte fått någon info ännu angående detta

Update:
Har blivit ombokad med hela familjen (4vuxna,1 barn och 1 spädbarn) Miami-Orlando-Manchester-Köpenhamn vilket jag faktiskt tycker är riktigt dåligt med tanke på att man bokat ett direktflyg eftersom man har barn och spädbarn med sig. Det finns biljetter att boka med bl.a Swiss och Lufthansa som bara har ett byte. Förstår inte varför SAS bokar om oss till sån här skitrutt helt enkelt?
Sitter i telefonkö till Tallinn (20min so far)

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen