Senaste nytt

Hjälp för er som är påverkade av strejken

Finns ingenstans att kräva pengar för flyg bokat med egna pengar hos annat bolag vad jag kan se.

Avbokade sas-flyget som blev inställt och skickade med kvittot för det andra flyget under bus/tåg på "make a claim" så får se om de löser allt.
Exakt så skulle jag också göra!

Märkligt med nedgraderingen! Ja du ska få ersättning med 75% av biljettpriset om jag fattar rätt. Vet dock ej hur man beräknar bonusresa! De skulle åkt cph-pek med SAS direktplan egentligen? Vad får du siffran 20000 poäng ifrån?

Jag hade faktiskt också strul med ombokningar, fast åt ett bättre håll. Jag blev ombokad från SAS business till Lufthansa First på fra-ord. :D Dock hann inte biljetten biljetteras och jag blev några timmar senare ombokad till United business fra-ord. Det var några svettiga timmar.

Tack. Ja det var mycket märkligt. 20k poäng är skillnaden mellan Go och Business enkel väg, så därför antar jag att det är vad de kommer att ersätta.

Då har även vårt ersättningsflyg blivit försenat så vi missade vår connection. Hur hittar vi smidigast info om anledning till förseningen för att kunna söka kompensation?

Vi åkte med American Airlines flygplan, men var bokade på Finnair flight nr (codeshare). Till vem ska vi vända oss?

Last edited:
Då har även vårt ersättningsflyg blivit försenat så vi missade vår connection. Hur hittar vi smidigast info om anledning till förseningen för att kunna söka kompensation?

Vi åkte med American Airlines flygplan, men var bokade på Finnair flight nr (codeshare). Till vem ska vi vända oss?
Vilken sträcka och riktning flög ni med AA?

Vilken sträcka och riktning flög ni med AA?
MIA-LHR. Är det då så att AA inte omfattas av EU261?

Vårt strul verkar aldrig ta slut.
1. Ombokade till nästa dag med AA pga SAS strejk + nedgradering.
2. AA blir försenat till LHR så vi missar vår connection. Blir 3h sena till slutdestination.
3. Inga bagage kommer med till slutdestinationen.

Rätta gärna mig om jag har fel, men stämmer nedan ersättning vi bör söka:
1. För ytterligare kostnader som hotell, hyrbil och mat. Även nedgradering. Är det samma formulär?
2. EU261 eller annat för försening?
3. Ersättning från flygbolaget, Amex reseförsäkring för försenat bagage + hemförsäkring.

Har jag missat något?

MIA-LHR. Är det då så att AA inte omfattas av EU261?

3. Ersättning från flygbolaget, Amex reseförsäkring för försenat bagage + hemförsäkring.

Har jag missat något?

Ersättningen för försenat bagage gäller normalt inte om det är på hemvägen. Villkoren är lite olika för de olika korten, men för Elite gäller nedanstående villkor. Så kolla upp det både för ditt kort och hemförsäkring så slipper du bli besviken och arg om du får nej på detta.

FÖRSENINGSSKYDD FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER

3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:
a) Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den försäkrades ankomst,
b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 3 000 kronor per person om försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den försäkrades ankomst,

SÄRSKILDA UNDANTAG FÖR FÖRSENINGSSKYDD ÄR FÖLJANDE.

2. Bagageförsening (punkt 3 a och b ovan) på den sista destinationen i den försäkrades hemresa.
3. Vid bagageförsening enligt ovan, varor som inte är direkt nödvändiga för den försäkrades resa.
4. När försäkrad inte har erhållit en PIR-rapport (Property Irregularity Report) från aktuellt flygbolag på destinationen för saknat bagage.

Har man fått ut ersättning? Vet en person som blev nekad ersättning pga att det var utom SAS kontroll
Tror det blir svårt.
Fyllde nyligen i Claim Form och fick då ett autosvar innehållande bl.a. följande text.
Please note, SAS will not cover:

• EU 261/2004 fixed rate compensation for cancelled/delayed flights will not be paid since our interpretation of EU regulation 261/2004 is that a strike action is considered an extraordinary circumstance in accordance with article 5.3 in EU regulation 261/2004.
• Costs of consequential nature, such as lost wages, vacation days, prepaid hotels/prepaid rental cars, event tickets etc, will not be paid in accordance with our interpretation of Montreal Convention Article 19.

We advise you to check with your insurance company if they will cover some of your costs.

Är det lönt att försöka få claim för bonuspoäng (baspoäng) som uteblev pga inställt flyg under strejken? Jag blev aldrig ombokad och hade en annan bokning med BRA i beredskap som jag använde istället och cancellerade SAS-bokningen.
Hade behövt poängen för att förnya diamond innan brytpunkt sista maj....

Är det lönt att försöka få claim för bonuspoäng (baspoäng) som uteblev pga inställt flyg under strejken? Jag blev aldrig ombokad och hade en annan bokning med BRA i beredskap som jag använde istället och cancellerade SAS-bokningen.
Hade behövt poängen för att förnya diamond innan brytpunkt sista maj....
Om du själv avbokade så definitivt nej

Toppen