Senaste nytt

Hjälp för er som är påverkade av strejken

Hade en 2-4-1 bonusresa i C åt min mor+sambo CPG - PEK 1/5 som jag bokade om till Lufthansa via FRA, motsvarande kabinklass.
Någon timme senare ändrades bokningen till X (Economy Award) vilket min mor inte märkte förrän de skulle boarda i CPH.
Eftersom de var incheckade kunde ingen (SAS, Tallin, Lufthansa, personal på FRA...) ändra FRA - PEK benet till C.

Ingen säger sig veta varför den mystiska ändringen från Business till Economy skedde, förutom att den gjordes av SAS customer service.

Vad finns för möjligheter till ersättning? Antar endast 20k poäng för nedgraderingen?
Märkligt med nedgraderingen! Ja du ska få ersättning med 75% av biljettpriset om jag fattar rätt. Vet dock ej hur man beräknar bonusresa! De skulle åkt cph-pek med SAS direktplan egentligen? Vad får du siffran 20000 poäng ifrån?

Jag hade faktiskt också strul med ombokningar, fast åt ett bättre håll. Jag blev ombokad från SAS business till Lufthansa First på fra-ord. :D Dock hann inte biljetten biljetteras och jag blev några timmar senare ombokad till United business fra-ord. Det var några svettiga timmar.

Update:
Har blivit ombokad med hela familjen (4vuxna,1 barn och 1 spädbarn) Miami-Orlando-Manchester-Köpenhamn vilket jag faktiskt tycker är riktigt dåligt med tanke på att man bokat ett direktflyg eftersom man har barn och spädbarn med sig. Det finns biljetter att boka med bl.a Swiss och Lufthansa som bara har ett byte. Förstår inte varför SAS bokar om oss till sån här skitrutt helt enkelt?
Sitter i telefonkö till Tallinn (20min so far)
SAS brukar inte vara omöjliga! Förklara situationen för dem så hoppas jag det löser sig till en resa med färre byten! :)

SAS brukar inte vara omöjliga! Förklara situationen för dem så hoppas jag det löser sig till en resa med färre byten! :)

Det gjorde det oxå. Kom till sist fram till Tallinn/engelsk pratande som bokade om oss till Miami-Newark-Köpenhamn så det blev så pass bra som det kunde bli under dessa förutsättningar

Någon som vet hur man ansöker om ersättning för ombokning vid inställt flyg pga strejken? Det gäller alltså ombokning på egen hand och på uppmaning av SAS som inte kunde erbjuda något alternativ. Har fyllt i claim fomuläret EU261 men där kan man bara begära ersättning för Mat, logi och transport med Bus/Taxi. Kan man skicka in kvittot under transport?

Någon som vet hur man ansöker om ersättning för ombokning vid inställt flyg pga strejken? Det gäller alltså ombokning på egen hand och på uppmaning av SAS som inte kunde erbjuda något alternativ. Har fyllt i claim fomuläret EU261 men där kan man bara begära ersättning för Mat, logi och transport med Bus/Taxi. Kan man skicka in kvittot under transport?

Steg 1. Gå in på SAS.se
Steg 2. Tryck på röda rutan högst upp
Steg 3. Tryck på "Om din flygning är inställd"
Steg 4. Läs instruktionerna

Steg 1. Gå in på SAS.se
Ok, det är alltså den vägen som gäller. Ingen av mina två bokningar går att hämta upp.
På min bonusresa får jag "Tyvärr kan vi inte hantera din förfrågan. Gå till "Mina bokningar" för att avboka din bonusresa." och under Mina bokningar är den borttagen. På den andra bokningen jag har (gäller samma flight) får jag "Din flygavgång är inte påverkad. Vill du ändå avboka din flygresa fyll i formuläret för avbokning och återbetalning för att boka av." Tror jag får försöka kontakta SAS ännu en gång. Suck.

Ok, det är alltså den vägen som gäller. Ingen av mina två bokningar går att hämta upp.
På min bonusresa får jag "Tyvärr kan vi inte hantera din förfrågan. Gå till "Mina bokningar" för att avboka din bonusresa." och under Mina bokningar är den borttagen. På den andra bokningen jag har (gäller samma flight) får jag "Din flygavgång är inte påverkad. Vill du ändå avboka din flygresa fyll i formuläret för avbokning och återbetalning för att boka av."

Då skulle jag helt enkelt kontakta kundtjänst direkt via telefon alternativt chat :)

Har man fått ut ersättning? Vet en person som blev nekad ersättning pga att det var utom SAS kontroll

Ja, folk får ut ersättning för ombokningar, hotellnätter etc. Men antar att det inte är det du menar? Antar att du menar är den monetära kompensationsdelen av EU261 (artikel 7 om jag minns rätt). Nej, SAS har initialt nekat i princip 100% av dessa fall.

Steg 1. Gå in på SAS.se

Finns ingenstans att kräva pengar för flyg bokat med egna pengar hos annat bolag vad jag kan se.

Avbokade sas-flyget som blev inställt och skickade med kvittot för det andra flyget under bus/tåg på "make a claim" så får se om de löser allt.

Toppen