Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

Vi firade nyår 2013-14 på Maui i en varsin solstol tittandes på fyrverkerierna från en båt ute på vattnet - sedan somnade vi pga jetlag - och ja vi kom till Maui direkt från Sverige den 29e - ja som ni gör alltså ;-) Kan bli utmaning att vara vaken till midnatt kanske vi kan säga...

Jag skulle kunna tänka mig att det är en hel del fyrverkier utanför Waikiki och i "Hiltonlagunen" (den som ligger i anslutning till Hilton Hawaiian Village) likaså Ala Moana Beach Park.

Kanske svårt att få plats nu men Sky Waikiki var en mycket trevlig utomhuslounge mitt i Waikiki (SKY Waikiki Prisvärda pupus (smårätter). Värd ett besök.

Vill gärna lägga till lite tips

Restaurangen Roy´s, ligger precis vid Trump. Asian fusion, otroligt gott.
Rumfire, Bar som ligger inne på Sheraton med tiki torches och fantastisk utsikt. Bra drinkar
Mai Tai Bar på Ala moana center, löjligt billig after beach med liveband om eftermiddagarna, passar bra efter shopping.
Gyu Kaku Japanese BBQ, Lewers st. Grilla själv mitt på bordet, prisvärt och väldigt gott
Dukes, klassiskt Hawaiiställe som ligger på stranden, restaurang och bar.

Avråder från restaurangen Top of Waikiki, kan se häftigt ut och sådär men maten är usel.

Håller med på de tre första. Har inte provat Gyu Kaku och det var längesedan jag var på Dukes.

Tror samma sak om Top of Waikiki men notera att det är skillnad på det restaurangen och loungen en våning nedanför Sky Waikiki trots att det är samma regi. Där serveras endast smårätter och drinkar.

Håller med henkedio om Rumfire Bar och Dukes som jag besökt. Även Hula Grill gillade vi som ligger ovanpå Dukes om jag inte missminner mig, speciellt om ni kan få ett bord på balkongen ut mot stranden. Magiskt på kvällen.

Jag tar tacksamt emot lite hyrbilstips. Förutsättningarna är följande: Familj med två vuxna och tre barn, en veckas hyra med start i Waikiki och slut vid HNL. Efter att ha plöjt några timmar vid olika förmedlare och kollat vad EBG samt diverse rabattkoder kan ge så verkar Budget vara bästa alternativet, med följande varianter.

• Full size, Chevrolet Impala, 2677kr
  • Mid Size SUV, Ford Escape, 2841kr
  • Premium, Ford Taurus, 3149kr
  • Minivan, Dodge Grand Caravan, 3439kr
  • Luxury, Lincoln MKS, 3521kr
(Och ja, jag vet att det kan bli heeeeelt andra modeller)

Med tanke på att det bara är hundralappar som skiljer, hur skulle ni ha gjort? Vad är bekvämast, hur är framkomligheten på Oahu? Går det att säga något generellt om Budget och deras bilmodeller i de olika klasserna? Är det någon klass man ska undvika extra mycket att boka för att risken att bli besviken är större?

Toppen