Senaste nytt

Har SAS gjort rätt och erbjudit tillräcklig kompensation?

Förklarade att jag är väl insatt i hur reglerna ser ut och att dom enligt min mening uppfylls. Vips fick jag ett svar att dom överför 250EUR till mitt konto, och att pengarna borde komma inom 4-5 dagar.

:)

Svarade du till personen som først nekade dig, eller till någon generell mail? Fram tills du blev nekad læt det som att det tog ett tag.
Anmælde mitt den 25e feb, fick svar 8e mars att jag blev nekad och då besvarade jag att jag fortfarande ansåg mig rætt till ersættning och bad om førklaring till varfør. Inget svar æn idag.

En liten uppdatering.

Tog dryga 2 veckor innan mitt svar kom efter mitt någorlunda fint uformade mail. Kænns som de sysslar med lite fula spel och vægra førsta gången før att sedan eventuellt godkænna nær man klagar.
Jag vill förtydliga att alla tekniska problem inte räknas som extraordinära, och att detta inte är någonting som vi tar till för att slippa betala ut den kompensation som passagerarna har rätt till enligt EUs förordning 261/2004.
Vårt flyplan hade underställts samtliga "maintenance checks" och de rutinmässiga översyner som anbefalls. SAS hade således inte möjlighet att på förhand förhindra denna situation. Ett extraordinärt tekniskt problem kan alltså vara något som inte kunnat förutspås eller förhindrats trots de noggranna genomgångar som varje flygplan underställs.
Dock har vi gjort ett val att återvända till Köpenhamn, troligen för att man ansåg att problemet skulle kunna åtgärdas snabbare med de tekniker som finns på plats där.
Vi har således kunnat råda över situationen och är därför skyldiga att kompensera dig enligt E
U och jag har nu två alternativ till dig gällande denna ersättning; du har valet att antingen få €250 utbetalda direkt till ditt konto alternativt att vi skickar dig resecheckar giltiga för SAS flighter till en summa av €500.

Hon ursæktade sig i alla fall før det sena svaret. Men jag fick aldrig svaret på vad det var før tekniskt fel, något jag specifikt frågade om.

Edit:
Ær det någon som har tagit resecheckar innan? Typ om de ær svåra att boka flyg med eller några andra fulingar. Så længe det finns flyg att boka med dem och de inte går ut på før kort stund låter det næstan bæst. Man flyger ju ændå så.

Last edited:
Edit:
Ær det någon som har tagit resecheckar innan? Typ om de ær svåra att boka flyg med eller några andra fulingar. Så længe det finns flyg att boka med dem och de inte går ut på før kort stund låter det næstan bæst. Man flyger ju ændå så.

Ingen erfarenhet, men kontrollera vad "giltiga för SAS flighter" betyder. Kan man använda dem för ARN-(SK)-ORD, men inte för ARN-(SK)-ORD-(UA)-DEN bokat på sas.se så är det ju mycket svårare att utnyttja dem.

Ingen erfarenhet, men kontrollera vad "giltiga för SAS flighter" betyder. Kan man använda dem för ARN-(SK)-ORD, men inte för ARN-(SK)-ORD-(UA)-DEN bokat på sas.se så är det ju mycket svårare att utnyttja dem.

Har nu ställt en hel drös frågor, säkerligen massa dumma enligt många men jag har då ingen koll alls. Samma person har tagit hand om hela ärendet och nu kommer det smileys och referenser till snigelpost och att en riktig brevlådeadress eferfrågas. Kanske beror på mina frågor men svarsättet är i alla fall roligt.

Om någon undrar.
De gäller i 1 år. Det går fint att hel eller delbetala biljetterna och det är som en vanlig bokning på internet, dvs inga begränsade bonusplatse eller liknande. Man måste dock boka via telefon (ingen serviceavgift) och ange kontokort ifall hela vouchern inte räcker. Man får vouchers i antingen 50EUR eller 100 EUR. Kostar biljetten mindre än en voucher får man inte tillbaka något belopp vare sig pengar eller nya vouchers.
Det stämmer att vouchers är giltiga endast på SAS operated flights,
Det går inte boka ARN-(SK)-ORD-(UA)-DEN alls, vare sig delbetalning eller hela.

Om någon undrar.
De gäller i 1 år. Det går fint att hel eller delbetala biljetterna och det är som en vanlig bokning på internet, dvs inga begränsade bonusplatse eller liknande. Man måste dock boka via telefon (ingen serviceavgift) och ange kontokort ifall hela vouchern inte räcker. Man får vouchers i antingen 50EUR eller 100 EUR. Kostar biljetten mindre än en voucher får man inte tillbaka något belopp vare sig pengar eller nya vouchers.

Det går inte boka ARN-(SK)-ORD-(UA)-DEN alls, vare sig delbetalning eller hela.
Jag fick reda på en viktig detalj när jag ringde SAS i veckan. Jag har voucher för 600 EUR med utgångsdatum 6 april -13. Dessa voucher har blivit halvt borglömda under det senaste året. Nu vill jag vänta och lösa in voucherna så sent som möjligt, det kan kanske komma ngn kampanj. Giltigt sista datum är när voucherna skickas in med rekommenderat brev dvs poststämpelns datum.

Både ris och ros till SAS.
Några gånger har jag fått ersättning pronto. I ett fall hade dem fel på sitt bokningssystem så jag fick dubbla ersättningen :)
Några andra gånger har jag fått bråka ordentligt, men fått ersättning till slut

När jag senast använde mina vouchers så ville SAS ha mina vouchers innan datumet gick ut. Vilket skapade problem eftersom de gick ut dagen efter, efter en kort diskussion internt på SAS så gick de med på att boka mina biljetter och att jag skulle skicka voucher direkt med posten.

Lesson leant, boka inte med voucher i sista minuten.

Tar en till liten fråga. Jag bokade BGO-GOT T/R som då gick BGO-ARN-GOT och GOT-CPH-BGO alla med SAS på V. Köpte de när jag var inloggad som EBS. Tänkte börja samla lite poäng på Aegean så väl på BGO frågade jag om det gick att byta. Är inte höjdare på norska men det skulle inte vara några bekymmer, har inte fått några poäng på vardera kort och när jag åkte tillbaka fanns inget kort inlagt. Så vi får se vad som händer.

Men till min poäng, SAS-flyget till CPH blev inställt (trots att det var fullsatt, tekniska problem). Jag blev istället ombokad på GOT-OSL-HOV-BGO, alla med Widaröe. Så istället för 1200p till Aegean (om jag minns rätt) blev det 500p till EB (via CPH hade det blivit 1500p). Jag har klagat på det och att jag blev ca en timma sen och fick stressa som ett djur väl på OSL. Så har ju ingen laga rätt till något men känns ändå fult, är det någon som har klagat på något liknande? Vad har utfallet för er i så fall varit?

Tar en till liten fråga. Jag bokade BGO-GOT T/R som då gick BGO-ARN-GOT och GOT-CPH-BGO alla med SAS på V. Köpte de när jag var inloggad som EBS. Tänkte börja samla lite poäng på Aegean så väl på BGO frågade jag om det gick att byta. Är inte höjdare på norska men det skulle inte vara några bekymmer, har inte fått några poäng på vardera kort och när jag åkte tillbaka fanns inget kort inlagt. Så vi får se vad som händer.

Men till min poäng, SAS-flyget till CPH blev inställt (trots att det var fullsatt, tekniska problem). Jag blev istället ombokad på GOT-OSL-HOV-BGO, alla med Widaröe. Så istället för 1200p till Aegean (om jag minns rätt) blev det 500p till EB (via CPH hade det blivit 1500p). Jag har klagat på det och att jag blev ca en timma sen och fick stressa som ett djur väl på OSL. Så har ju ingen laga rätt till något men känns ändå fult, är det någon som har klagat på något liknande? Vad har utfallet för er i så fall varit?
Krediterar du till EB har du rätt till poäng enligt ursprunglig routing...dock osäker hur Aegan hanterar detta....

Krediterar du till EB har du rätt till poäng enligt ursprunglig routing...dock osäker hur Aegan hanterar detta....

Krediterade hemresan (GOT-BGO) på mitt EBS. Då sade hon vid incheckningen att inget FFP-kort var inlagt längre. Vet inte om hon i BGO plockade bort det. Har i alla fall klagat över att jag borde fått 1500p. Eftersom jag skulle få 0p om jag krediterade WF-flygningarna till Aegean.

Toppen