Senaste nytt

Har SAS gjort rätt och erbjudit tillräcklig kompensation?

Bäste advokat, ett sånt här ärende tas aldrig upp i domstol eftersom det hanteras av ARN. Så tyvärr är du helt fel ute.
/konsumentjuristen

Ja faktiskt 2005. Min fru har sparat det mesta av våra resehandlingar och dokumenterat flygtider vilket har underlättat i detta ärende.
Nyligen samma med en inställd Swissflight mellan ZRH-JFK från 2010 som också resulterade i 600 euro. Skillnaden där mot SAS var att pengarna betalades ut snabbt och utan protest från Swiss. Har nu också ett förseningsärende med Finnair som agerar som SAS med en massa bortförklaringar som drar ut på tiden.

Jag vet inte varför, men för mig har det nog aldrig tagit mer än två mail till SAS så har jag fått ut ersättning enl EU 261/2004. Jag håller verkligen inte med om att de drar ut på saker och försöker förhala.

Jag vet inte varför, men för mig har det nog aldrig tagit mer än två mail till SAS så har jag fått ut ersättning enl EU 261/2004. Jag håller verkligen inte med om att de drar ut på saker och försöker förhala.

Kan kan ha att göra med resan var drygt 8 år tillbaka i tiden och SAS fick gräva djupt för att få fram information om förseningen.
Men det behövdes 3 mail och det tog ca 2 månader mellan deras svar och fick nej till ersättning efter första mailet.

Så du menar att ni först nu började kräva ersättning? Isåfall undrar jag om inte SAS hade rätt. för det finns väl preskribtionstid på dessa ärenden..

Så du menar att ni först nu började kräva ersättning? Isåfall undrar jag om inte SAS hade rätt. för det finns väl preskribtionstid på dessa ärenden..

Ja, insåg för ett halvår sedan att det fanns pengar att hämta på en del gamla förseningar.
Kontaktade då Swiss, BA, SAS och Finnair. Fick genast ersättning av Swiss och BA.
Vad jag förstår så är det 10 års preskriptionstid.
Finnairfallet ligger nu hos Arn.

Ja, men prejudikat/utfall av detta har indikerat att det är 10 år som gäller. Jag har egentligen några sådana själv, men känns lite löjligt att göra en reclaim för 6 år sedan även om jag tekniskt har rätt till det.

Imponerande att kunna vänta flera år innan man tänder till och blir förbannad för något tillkortakommande hos ett flygbolag. För egen del så fräser jag ifrån direkt när allting är färskt och detaljkännedomen är som störst. Undrar vilken detaljrikedom jag skulle besitta efter att ha ruvat på ett ärende i åtta år.....

Ja, men prejudikat/utfall av detta har indikerat att det är 10 år som gäller. Jag har egentligen några sådana själv, men känns lite löjligt att göra en reclaim för 6 år sedan även om jag tekniskt har rätt till det.

Det beror väl på? Kan också känna att 6 år är väldigt långsökt..... Jag å andra sidan har ett exempel från knappt 2,5 år sen som jag försökte claima någon typ av ersättning på plats men inte fick de. ARN-AGH skulle flygas och avgången 18:05 på fredagkvällen blev försenad på grund av Tech problem... Vi kom iväg 3,5 timme sena och SAS gav oss 50SEK att köpa något att äta för på Arlanda....

Dock fick jag iof 10 000EB points för en timmes försening vid ett annat tillfälle där dom sedan boka om mig så jag kom hem före min egentliga ankomstid till ARN. Dock hade jag löst problemet åt dem.

Last edited:
Imponerande att kunna vänta flera år innan man tänder till och blir förbannad för något tillkortakommande hos ett flygbolag. För egen del så fräser jag ifrån direkt när allting är färskt och detaljkännedomen är som störst. Undrar vilken detaljrikedom jag skulle besitta efter att ha ruvat på ett ärende i åtta år.....
Tro mig, jag har ruvat sedan den 1:e Juli och har grym detaljkännedom och nu så är ärendet hos en advokat och väntar på att motpartens advokater ska vakna... men visst några år är att ta i.

Toppen