Senaste nytt

Har SAS gjort rätt och erbjudit tillräcklig kompensation?

Du har gjort helt rätt som vänder tillbaka och begär en mer utförlig förklaring. De flesta flygbolagen gör allt de kan för att slippa ta sitt ansvar. SAS är på inget sätt något undantag.

Skulle de inte återkomma med en rimlig redogörelse för hur de anser sig ha gjort allt som stod i deras makt för att förebygga att situationen uppstod samt för att minimera förseningen skulle jag gå på lite hårdare nästa gång. Lagen är mycket tydlig men flygbolagen utnyttjar som sagt den stora massans okunskap.

Lycka till!

Tackar!

Det är ganska intressant hur de inte erbjöd någon några vouchers alls för mat eller ens nämnde att de har rätt att klaga. Antar att det helt enkelt är så att de hoppas att så få som möjligt anmäler vilket säkert stämmer. Särskilt om man nu måste ta sig tid att klaga hos diverse instanser.

Hittade Ersättning vid flygförseningar orsakade av tekniska problem - Marika - Reseguiden efter lite snabb googling och slog en pling till ARN som inte kunde säga något mer än att jag borde lägga in en anmälan. Får se om jag har kvar boardingpasset för den nya flighten, körde elektroniskt på den felande flighten. Om nu ARN är så hårda att de kräver boardingpass. Känns lite konstigt då SAS har bevis att jag har varit på flyget/flygen.
Jaja, time will tell.

I det här läget skulle jag inte lägga energi på att diskutera mer med SAS. Det är solklart vad de tycker. Skriv i stället till ARN, som med stor sannolikhet kommer hålla med dig. SAS följer alltid deras beslut, till skillnad från många andra.

Det här var ju en flygning mellan Danmark och Norge, så då är det väl den danska tillsynsmyndigheten som gäller. Men jag tycker absolut att det är värt besväret att kontakta SAS en gång till, och artigt och vänligt men bestämt ifrågasätta att det är en extraordinär händelse att ett flygbolag har tekniska problem med ett flygplan på en flygning från sin största bas, och återigen påpeka att man emotser betalning av XXX euro till bankkonto YYY. Fungerar inte det är det dags att gräva fram kontaktuppgifter till rätt dansk instans.

Edit: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Ci...er/Passagerrettigheder/Hvordan-klager-du.aspx

Last edited:
Får tacka för hjälpen, jag köpte biljetten via sas.se. Bokningsbekräftelsen inkluderar SAS Scandinavian Airlines System Sweden, org.nr. 902001-7720. Så min fråga blir givetvis om det är i Danmark jag ska klaga eller om jag kan ta det via ARN. Kan även tillägga att jag är folkbokförd i Norge om det ändrar något, vet inte om jag skulle förlora min rätt till gratis hjälp från ARN eller något annat.

På ARNs web
Vi prövar inte:
Tvister där resenären har drabbats av inställt flyg eller liknande utanför Sverige och enbart yrkar kompensation med de fastställda beloppen i artikel 7 i EU:s förordning 261/2004. Sådana tvister ska handläggas i det EU-land där problemen uppstod. Om vi får in ett sådant ärende skickar vi det vidare till rätt instans.

Det är ganska intressant hur de inte erbjöd någon några vouchers alls för mat eller ens nämnde att de har rätt att klaga. Antar att det helt enkelt är så att de hoppas att så få som möjligt anmäler vilket säkert stämmer. Särskilt om man nu måste ta sig tid att klaga hos diverse instanser.

Ja tyvärr så utnyttjar ju flygbolagen till fullo den allmänna okunskapen och bristen på ork att fortsätta klaga. Jag förstår att de inte gärna betalar ut ersättningar, men att systematiskt vägra att följa lagar är för mig oacceptabelt.

Att säga att man alltid följer ARN:s beslut är förvisso bra. MEN att tvinga resenärer att alltid hantera klagomål via ARN för att få rätt är att orsaka det allmänna onödiga kostnader eftersom SAS oftast redan från början VET att de har fel/bryter mot gällande lagar i sina svar. Det hade varit betydligt klädsammare att göra rätt utan att ARN ska ödsla resurser på att tala om självklarheter för flygbolaget.

Hej!

Mitt första inlägg här...trots att jag läst ett tag.

Åkte för några veckor sedan CPH-DUS. Planet blev inställt pga teknik, och vi blev ombokade till nästa plan som gick drygt 3 timmar senare. Vid transfer center fick jag vouchers för mat och dryck och en broschyr med EU-reglerna för flygförseningar.

Jag kom fram mer än 3h sent till min destination som var inom 1500km, och vad jag har läst innan här i tråden så är tekniska problem inte utanför flygbolagets kontroll, sålänge det inte är någon yttre påverkan, och att bevisbördan ligger på flygbolaget.

Jag ansåg mig alltså ha rätt till 250EUR i ersättning, vilket jag också skrev till SAS Customer Care med boarding pass inscannat etc. Fick nu efter några veckor ett svar: jag kan få ersättning för utlägg jag haft under förseningen i form av mat, telefonsamtal etc...och om jag hade några mer ersättningsanspråk skulle jag i första hand vända mig till mitt kreditkortsföretag eller reseförsäkring. Är detta praxis? Jag trodde att ersättningen skulle betalas från SAS till mig, och inte via någon försäkring?

Vad har ni för erfarenheter vid dessa händelser?

Tack!

Mvh,
CJ2

Nyckeln ligger i vad det var för fel. Om det var en birdstrike på inkommande plan har SAS gjort rätt. Om det var något som bättre underhåll kunnat fixa så bör EU 261/2004 gälla tycker jag.

Det är jag klar över...men i svaret från SAS ifrågasatte man inte om jag hade rätt till ersättning, utan hänvisade till försäkring/kortföretag. Det var det jag tyckte var konstigt.

CJ2: Fick samma, väntar fortfarande på mer utförligt svar vad det var för tekniskt fel på planet jag åkte med men oavsett så går jag antingen till ARN då det som tidigare nämnt skickas vidare från dem till rätt instans (eftersom flyget var utanför Sverige).

Förklarade att jag är väl insatt i hur reglerna ser ut och att dom enligt min mening uppfylls. Vips fick jag ett svar att dom överför 250EUR till mitt konto, och att pengarna borde komma inom 4-5 dagar.

:)

Toppen