Senaste nytt

Har jag gjort bort mig?

Ping

Medlem
Tycker det är konstigt att medlemmar uppmuntrar till flera kort här o_O.

Med tanke på det låga antalet resor per år är det kanske mycket billigare att bara köpa en dyrare business biljett, det är alltså förmåner utnyttjas max 2 gånger om året.
Med den höga spend är det kanske förmånligt att använda den billiga SAS kortet.
 
Tack då ser jag ingen anledning till att ha kvar Miles & More med så pass få poäng.

En till fråga som ny med detta. Läste någonstans att man kan betala skatteverket med Bilihop, gäller detta fortfarande? I så fall kan vi lägga till runt 60k till.
 

Dawes

Medlem
Först och främst, hej och välkommen!
Reser ni alltid alla tillsammans?
Utifrån min ringa erfarenhet är det nog knivigt att hitta bonusresor för 2 personer, särskilt längre (USA/Asien) med SAS och en rimlig framförhållning, blandas övriga star alliance bolagen in så ser det ju lite mer rimligt ut men kostar mer poäng.

Angiven spend tycker jag inte är något problem för att få ihop bra poäng, jag ligger själv inom samma och drar in lätt över 100k EB per år, är man intresserad är möjligheterna många, forumet bjuder på många tips på ämnet.

Att lösa ut dina 1M mr tycker jag absolut du ska göra, ger dig även lite tid att bekanta dig med platinumkortet och utvärdera om du vill köra vidare med det. Oavsett om ni reser bonusresa eller inte så ger ju kortet en rad förmåner för hela familjen när ni är iväg.
Bor ni dessutom i Stockholmsområdet är det för mig en no-brainer, men det är en personlig åsikt. (Bor inte där själv)

I övrigt förespråkas kombinationen SAS Amex Elite och SAS Mastercard Premium rätt ofta på forumet och gärna i kombination med att enklare få status hos SAS (Eurobonus gold), så länge du har platinum och reser några enstaka ggr per år så tycker jag det är lite irrelevant, platinum ger mycket mer tillbaka.
Däremot ett SAS Amex Premium och ett SAS Mastercard Premium ger dig en voucher per år (amex kortet vid 150k spend) och Mastercardet ser till att du får poäng överallt där Amex inte funkar och lite extra vid användning utomlands, vid köp av flyg hos SAS samt fina helger med dubbla poäng.
Slår jag ut poäng per krona på ett år med SAS Mastercard Premium så drar jag in mer än de 20p/krona som SAS Amex Elite ger till nästan 300kr mindre per månad i kortavgift.

Sista stycket lite tips utifrån beskriven situation, platinumet går lite utanför, där är det i mitt tycke mycket mer vad man uppskattar som person än en ren ekonomisk kalkyl, i alla fall om man bor utan Stockholm.

Lycka till!
 
Bor ni dessutom i Stockholmsområdet är det för mig en no-brainer, men det är en personlig åsikt.
Det gör vi!

Utifrån min ringa erfarenhet är det nog knivigt att hitta bonusresor för 2 personer, särskilt längre (USA/Asien) med SAS och en rimlig framförhållning, blandas övriga star alliance bolagen in så ser det ju lite mer rimligt ut men kostar mer poäng.
Förstår inte hur du menar. Vad ska man annars med 2-4-1 till, om det inte går att hitta bonusresor?

Däremot ett SAS Amex Premium och ett SAS Mastercard Premium ger dig en voucher per år (amex kortet vid 150k spend) och Mastercardet ser till att du får poäng överallt där Amex inte funkar och lite extra vid användning utomlands, vid köp av flyg hos SAS samt fina helger med dubbla poäng.
Slår jag ut poäng per krona på ett år med SAS Mastercard Premium så drar jag in mer än de 20p/krona som SAS Amex Elite ger till nästan 300kr mindre per månad i kortavgift.
Men med premium förlorar man möjligheten att få två 2-4-1 voucers.
 
Sista stycket lite tips utifrån beskriven situation, platinumet går lite utanför, där är det i mitt tycke mycket mer vad man uppskattar som person än en ren ekonomisk kalkyl, i alla fall om man bor utan Stockholm.
Tveksamt om vi behåller det på sikt, men med sign up bonusen på 1 milj så slog vi till.
 

Dawes

Medlem
Det gör vi!


Förstår inte hur du menar. Vad ska man annars med 2-4-1 till, om det inte går att hitta bonusresor?


Men med premium förlorar man möjligheten att få två 2-4-1 voucers.

Att hitta bonusresor kan mellan raderna framstå som enkelt, det är det inte. Jag sitter själv i ett läge där jag i princip kan åka närsomhelst med ett par månaders framförhållning men det är ändå utmanande.
Att få till biljetter för fyra kan jag tänka mig är än mer trickigt, särskilt om det är business som avses.
Sök runt lite även om du inte ska boka här och nu för att få lite känsla för utbud osv.

Med premium får du endast en per år, korrekt. Med den spend du angivit tar det ca fyra månader att nå en voucher så du kan ju när som helst uppgradera ditt kort och få en god bonus och/eller värva gubben till premium också.
Jag gissar att du har en tid av att samla poöng och där gör inte Elite kortet så vansinnigt stor skillnad annat än att kosta 300kr/månaden mer än ett premium.
Når du inte resan poängmässigt i år så kommer du med ditt premium kort att under april/maj 2023 ha 2 vouchers eftersom den du löser ut i år är giltig även nästa år.
Uppgradera osv kan du fundera på när du löst ut den första vouchern och ändå hinna med en till +få uppgraderingsbonus under 2022.
 
Toppen