Senaste nytt

Har jag gjort bort mig?

Hej!

Detta är mitt första inlägg här så be nice! Jag skaffade ett Miles & More Prime world mastercard i samband med att vi flög med Lufthansa. Blev sugen på att samla miles så skaffade även ett Amex platinum nu under kampanjen med 1 milj MR-poäng. Dock trodde jag att kortet även hade 2-4-1 men har fattat nu att det bara är SAS Amex-korten som har detta.

Så mina frågor till er hjälpsamma och snälla människor är:

- Är det dumt att ha Miles & More istället för SAS mastercard?
- Borde jag skaffa ett SAS Amex-kort också? Känns som att det blir mycket kort. Eller säga upp Platinum och flytta över poängen när dessa kommer?
- Familj med 2 vuxna och 2 barn.
- Reser ca 1 långresa och en europaresa per år

Spend runt 30-40k per månad.
 

GOTBound

Medlem
Med AMEX Platinum kan du ansöka om extrakort till vuxen nr 2 i hushållet vilket ger hela familjen tillgång till:
Fastrack på ARN, GOT, MMX och HEL
Priority Pass för lounge access
AMEX Lounge access inkl. AMEX by Pontus ARN
Premium Plaza lounge access
Lounge to Go vid flyg och tågresor
Hilton Gold
Dining by AMEX
samt fler förmåner.

Flera av oss här har AMEX Plat, något av AMEX SAS korten samt SAS MasterCard.

Just AMEX Plat är ekonomiskt enkelt att motivera för en tvåbarnsfamilj som reser nöjesresor någorlunda frekvent.

Behåll Plat och skaffa ett AMEX SAS kort, smartast är att värva din partner till AMEX SAS kortet.
 
Tack för utförligt svar. En följdfråga på det där att bjuda in. Det står att varje person får 18k poäng vid värvning, men just nu har de en kampanj på 45k poäng för nya medlemmar. Har jag missat något?

Du svarade på nästan allt men vad gäller Miles & More-kortet vet jag fortfarande inte hur jag ska göra. Har redan hunnit samla en del poäng där, det är alltså bättre att ha alla kort kopplade till SAS?
 

palmen

Moderator
Tack för utförligt svar. En följdfråga på det där att bjuda in. Det står att varje person får 18k poäng vid värvning, men just nu har de en kampanj på 45k poäng för nya medlemmar. Har jag missat något?

Du svarade på nästan allt men vad gäller Miles & More-kortet vet jag fortfarande inte hur jag ska göra. Har redan hunnit samla en del poäng där, det är alltså bättre att ha alla kort kopplade till SAS?
När det är kampanj på signup är det bättre att nyttja en sådan än att bli inbjuden för det mesta (åtminstone senaste året).

Allt beror lite på era resmönster vilka kort ni vill ha. Personligen kör jag både amex platinum, sas mastercard premium och Miles & More Prime world.
Detta skulle jag dock absolut inte rekommendera någon som är ny på detta. Bättre att ni får ihop poäng till en resa än att ha småslattar utspridda över flera program. I ert fall skulle jag säga upp miles & more kortet och fokusera på kort för eurobonus sånt eventuellt amex platinum om ni kan motivera kostnaden på det kortet.
 

Syversen

Medlem
Du svarade på nästan allt men vad gäller Miles & More-kortet vet jag fortfarande inte hur jag ska göra. Har redan hunnit samla en del poäng där, det är alltså bättre att ha alla kort kopplade till SAS?

Att ha kort kopplade till olika bonusprogram måste inte vara dåligt, men det kan ju också sluta med att du har poäng i två program och inte når upp till användbara nivåer i något av dem.
 
Vi ska testa ett år med Platinum och se hur det funkar. Planerar att utnyttja middagarna och Pontus-loungen mm. Blir att skaffa ett SAS Amex-kort också då. Spelar det någon roll om dessa står på olika personer i hushållet? Är det bäst att allt är på samma person?

Håller med om att det lätt kan bli småslattar med poäng här och var, nu har vi lite miles på miles & more-kortet. Nån som vet om dessa går att konvertera?
 

mha321

Medlem
Vi ska testa ett år med Platinum och se hur det funkar. Planerar att utnyttja middagarna och Pontus-loungen mm. Blir att skaffa ett SAS Amex-kort också då. Spelar det någon roll om dessa står på olika personer i hushållet? Är det bäst att allt är på samma person?

Håller med om att det lätt kan bli småslattar med poäng här och var, nu har vi lite miles på miles & more-kortet. Nån som vet om dessa går att konvertera?
Det går inte. Det går i princip aldrig att konvertera från de olika flygprogrammen. Däremot om man har sina poäng i MR så kan man konvertera *till* de olika flygprogrammen.
 

Gargamel

Medlem
Vi ska testa ett år med Platinum och se hur det funkar. Planerar att utnyttja middagarna och Pontus-loungen mm. Blir att skaffa ett SAS Amex-kort också då. Spelar det någon roll om dessa står på olika personer i hushållet? Är det bäst att allt är på samma person?

Håller med om att det lätt kan bli småslattar med poäng här och var, nu har vi lite miles på miles & more-kortet. Nån som vet om dessa går att konvertera?
Starta en point sharing grupp så spelar det ingen roll vem korten står på.

Samla och dela EuroBonus-poäng med familjen och dina vänner | SAS
 
Toppen